De gevolgen als een gebied in wordt gevlogen waarvoor geen toestemming is, zijn verstrekkend. Er zijn vliegers die niet uitluisteren op de frequentie van het gebied waar ze zich bevinden. Soms raakt iemand gedesoriënteerd, oproepen is dan een simpele methode om snel hulp te krijgen (ATC is er voor, maar schaamte is een hardnekkige zonde). In de huidige complexe luchtruimstructuur is het een hele kunst om alleen met een papieren kaart voldoende zeker te stellen dat er niet in een verboden gebied of gecontroleerd gebied zonder toestemming gevlogen wordt. In bijgaand filmpje zijn de gevolgen zichtbaar van een paar infringements achter elkaar door een vlieger die volledig gedesoriënteerd was en niet opriep en niet oproepbaar was. Hoeveel kosten zou dit teweeg hebben gebracht (gelukkig geen levens door ingrijpen van air traffic controllers en gecontroleerd verkeer). Komt er een tijd dat dit soort kosten op de veroorzaker worden verhaald?
Airspace Infringement bestaat uit twee woorden, waarbij vliegers alleen iets aan het tweede woord kunnen voorkomen. AOPA dringt ook al lang aan op versimpeling van het luchtruim.
Lees meer