Tecnam P2010TDI nu ook in de VS toegelaten

De FAA heeft een typecertificaat toegekend aan de P2010 TDI van Tecnam, aangedreven door een nieuwe CD-170 dieselmotor van Continental.

De Continental Diesel 170-pk turbomotor, die diesel en JetA1-brandstof verbrandt, voegt zich bij andere P2010-krachtbronnen, waaronder een 180 pk-motor die Avgas en Mogas verbrandt en een 215 pk-motor die op Avgas loopt.

 

Lees meer
De 11.000e RV !

Aantal vliegende Van's vliegtuigen bereikt 11.000 !

Van's Aircraft levert sinds 1973 bouwpakketten voor vliegtuigen. Vanuit het de fabriek in Aurora, Oregon worden er dagelijks meerdere vliegtuigen verscheept naar bouwers in alle uithoeken van de wereld.  

Alle modellen van de RV-3 tot de RV-14 zijn van een aluminium constructie. Door het toepassen van moderne technieken zijn nu de meeste onderdelen voorgeboord waardoor het bouwen redelijk vlot gaat. De bouwtijd schommelt rond de 1500 uur voor een RV-7 maar er zijn uitschieters naar alle kanten.

Lees meer

Denali vliegt voor het eerst

Textron Aviation kondigde vandaag aan dat haar nieuwe eenmotorige turboprop, de Beechcraft Denali, voor het eerst het luchtruim koos. De mijlpaal van de eerste vlucht is een belangrijke stap voor het 'clean-sheet'-ontwerp en het begin van het belangrijke testprogramma dat de prestaties van de Denali zal bevestigen.

De Denali ontstond op de tekentafel als de Cessna 220 met de bedoeling om kruissnelheden van 285 knopen en een brandstofverbruik van 1100 pond te bereiken. De Denali werd ontworpen voor een ​​bereik van 1600 zeemijlen met één piloot en vier passagiers en zal in staat zijn om van Los Angeles naar Chicago te vliegen, van New York naar Miami of van Londen naar Moskou.

De Denali is het eerste vliegtuig dat wordt aangedreven door GE’s Catalyst turbine, een duurzamere motor die tot 20 procent minder brandstof verbruikt dan oudere turboprops. Het vliegtuig is uitgerust met McCauley's nieuwe composiet, 5-bladige, constantespeed propeller met een diameter van 105 inch met omkeerbare spoed en ijsbescherming.

Lees meer

Ikarus vliegt op 100% synthetische brandstof

De RAF heeft met een Ikarus C42 microlight gevlogen waarbij gebruikt geaakt werd van 100% synthetische Avgas, een wereldprimeur.

In “Project Martin”, werkte de RAF samen met Zero Petroleum, dat de Avgas produceert onder de naam SynAvGas.

De synthetische UL91-brandstof van Zero Petroleum wordt vervaardigd door waterstof te extraheren uit water en koolstof uit atmosferische koolstofdioxide. Met behulp van energie die is opgewekt uit hernieuwbare bronnen zoals wind of zon, worden deze gecombineerd om de synthetische brandstof te maken.

Lees meer

Spirit of Innovation breekt records

Rolls-Royce heeft met zijn op NXT gebaseerde ‘Spirit of Innovation’ drie nieuwe wereldsnelheidsrecords voor elektrische vliegtuigen gevestigd.

Op 16 november 2021 bereikte het vliegtuig met registratie G-NXTE, een topsnelheid van 555,9 km/u (345,4 mph) over een afstand van 3 kilometer, waarmee het bestaande record met 213,04 km/u werd verbroken, aldus Rolls-Royce.

 

Lees meer

Herziening Maintenance Directives en Informatiepakket Onderhoudsprogramma’s

Een deel van de Maintenance Directives (MD's) en het informatiepakket Onderhoudsprogramma's is verouderd. Daarom gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het voorjaar van 2022 een deel van de Maintenance Directives (MD’s) bijwerken. Ook schrapt de inspectie een deel.

In dit proces vraagt de ILT advies aan de luchtvaartsector. U kunt in de consultatieperiode reageren. Deze is van 24 november tot en met 14 december 2021. We roepen u graag op om te reageren....

 

 

Lees meer

Vliegen op N kisten!

In de Basic Regulations (Art 1(1)(b)(ii)) staat dat luchtvaartuigen, die in de EU worden gebruikt door een operator die in de EU gevestigd is, onder deze EU regelgeving vallen. De uitleg van EASA is dat in principe alle NCO operations hieronder vallen. 

Lees meer

Presentatie ADS-B

In aansluiting op de ALV van zaterdag 30 oktober verzorgde AOPA France voorzitter Emmanuel Davidson een presentatie over ADS-B.

Davidson pleit voor de (vrijwillige) invoering van ADS-B-apparatuur voor GA, waarbij 1090 ES wordt gebruikt als ADS-B-uitgangsfrequentie; een upgrade van radargrondstations om al het gedetecteerde verkeer uit te zenden (Mode A, Mode C, primaire doelen en met ADS-B uitgevoerde vliegtuigen). Plus, mogelijke integratie van alternatieve gegevensbronnen zoals FLARM (anti-collision device for gliders. Gebruik van UAT, aangezien het al een standaard is die door ICAO en de meeste landen wordt erkend, met een frequentie die is gereserveerd voor gebruik in de luchtvaart (tussen 960 MHz en 1164 GHz).

Lees meer

Nieuwe website KNMI

De website van het KNMI https://www.luchtvaartmeteo.nl (alias aviationweather.nl) voldeed niet meer geheel aan de eisen. Met name de presentatie op tablets en smartphones werkte niet goed. Men heeft daarom een nieuwe website gelanceerd. De lay out is aangepast; de menukeuze balk staat nu niet meer aan de linkerkant maar horizontaal bovenaan de pagina. De inhoudelijke informatie is niet veranderd; de toegang tot de informatie loopt via een nieuwe menustructuur.

Lees meer

Textron Aviation keurt het gebruik van alternatieve brandstoffen goed

Het is toegestaan om loodvrije Avgas én Avgas met een zeer laag loodgehalte te gebruiken in drie populaire Cessna eenmotorige zuigervliegtuigen, na een reeks tests door motorfabrikant Lycoming. Er is een FAA Service Bulletin uitgegeven waar de exacte types en motoren in worden genoemd. 

Textron Aviation, dat zowel Cessna als Lycoming bezit, verklaart dat eigenaren en exploitanten van Cessna's 172 Skyhawk en 182 Skylane 91-octaan ongelode (91UL), 94UL of 100VLL (zeer laag lood) brandstof in hun vliegtuigen kunnen gebruiken waar deze beschikbaar is.

De 206 Turbo Stationair is goedgekeurd voor 100VLL.

Lees meer

Nieuw onderkomen Rotterdamsche Aero Club

Vrijdag 15 oktober jl. is het platform bij het nieuwe gebouw van de Rotterdamsche Aero Club (RAC) in gebruik genomen. Van het oude platform Lima zijn via de taxibaan Quebec de vliegtuigen van de RAC verplaatst naar het nieuwe platform. Het was voor de club een gedenkwaardig moment om het platform in gebruik te nemen. De toestellen (twee Diamond DA40’s, een Piper 28 en een Cirrus SR22) zijn verplaatst naar hun nieuwe standplaats direct voor het nieuwe RAC gebouw. De RAC werd opgericht in 1926 en vloog toen vanaf het voormalige Rotterdamse vliegveld Waalhaven. De RAC bestond op 8 oktober jl. precies 95 jaar.

Lees meer

Dreigende intrekking internationale status van 6 GA velden

Op dit moment loopt er een pilot bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de Koninklijke Marechaussee om de “internationale” status van EHBD, EHHV, EHMZ, EHSE, EHTE en EHTX te heroverwegen en een verbod in te stellen op (directe) vluchten van en naar landen die niet tot het Schengen-gebied behoren. Dat betekent niet alleen landen aan de oostelijke grens van de EU, maar ook het Verenigd Koninkrijk en Ierland, niet meer rechtstreeks bereikbaar zijn en een tussenlanding op een EU luchthaven, die als formele doorlaatpost geldt, noodzakelijk wordt.

De Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) doet een nadrukkelijk beroep op vliegers om een bijdrage leveren aan het behoud van de “internationale” status. 

Lees meer

Piloot in opleiding? Let op!

Vanaf volgend jaar zijn studiekosten en andere scholingsuitgaven niet meer fiscaal aftrekbaar. Er komt een subsidieregeling voor in de plaats die maximaal € 1.000 per jaar vergoedt, maar piloten die van vliegen hun carrière willen maken, betalen meestal iets meer voor hun opleiding.

Valt er nog iets aan te doen?

 

Lees meer

Het mooie van luchtvaart

Iemand die zich flink inzet om onjuiste publicaties over de luchtvaart aan de kaak te stellen is Benno Baksteen. Benno is oud-verkeersvlieger en wordt met regelmaat gevraagd om als luchtvaartdeskundige zijn commentaar te geven.

Zelfs de zogenoemde 'kwaliteitskranten' maken zich schuldig aan framing ten koste van de luchtvaart. Overigens ontkent Benno zeker niet dat er ook negatieve kanten kleven aan vliegen. Het loont de moeite om de verschillende publicaties van Benno te lezen. Hij heeft deze verzameld op zijn in maart van dit jaar gelanceerde website https://notthebigbadwolf.com.

 

Lees meer
Logo AOPA

Informatieblad PBN EHRD

Van LVNL ontvingen wij nadere informatie betreffende de invoering van PBN op EHRD. Later deze week worden conventionele bakens uit dienst genomen met uitzondering van het VOR MON (Minimum Operational Network). De 'regio' EHBK komt volgend jaar als laatste aan de beurt.

Wij verwijzen ook naar ons bericht van 8 augustus over de wijziging van instrument-procedures op de verschillende Nederlandse velden.

Lees meer

Dutch Mil Info

De Manager Operations MilATCC Schiphol verzocht AOPA om het volgende bericht met u allen te delen...

Met de komst van de zomer en de versoepelingen van het COVID beleid kan er ook in de lucht van het mooie weer worden genoten. Hiermee neemt ook de behoefte aan vluchtinformatieverstrekking toe. Hoewel er binnen het MilATCC de laatste jaren hard is gewerkt aan het verbeteren van de vluchtinformatieverstrekking, staat deze vorm van dienstverlening door de aanhoudende personele tekorten nog altijd onder druk. Om de kwaliteit en continuïteit zo goed mogelijk op peil te houden is het daarom van belang met elkaar een juiste balans te vinden. 

Lees meer
Logo AOPA

Uitstel invoering FCL voor niet EU luchtvaartuigen tot 20 juni 2022

Verzoek van AOPA om de verplichting van het hebben van een EU brevet voor niet EU vliegtuigen uit te stellen tot 20 juni 2022 gehonoreerd.
Zoals tijdens de ALV al aangeven zijn wij druk bezig geweest uitstel te krijgen van de toepassing van PART FCL op niet in de EU geregistreerde vliegtuigen tot 20 juni 2022. We hebben zojuist het Koninklijk besluit toegezonden gekregen waarin ons verzoek werd gehonoreerd.
 
Dat wil dus concreet zeggen dat de huidige situatie met betrekking tot de brevetten en medische certificaten van derde landen (zoals de VS) voor de recreatieve luchtvaart van toepassing blijven tot 20 juni 2022.
LET OP: dit is het laatste uitstel dat zal worden verleend en het is nu zaak om het omzetten van brevetten te regelen voor 20 juni 2022.

Lees meer

AOPA dient zienswijze in naar aanleiding Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Zoals wij eerder hebben bericht bestaat de mogelijkheid om naar aanleiding van de Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening een zienswijze in te dienen. AOPA heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt. AOPA is zeker niet negatief over de richting die de voorkeur heeft van de beleidsmakers. Er lijken mogelijkheden te liggen voor de General Aviation. We zijn nog wat voorzichtig in onze conclusies omdat veel nog verder geconcretiseerd moet worden. In onze zienswijze geven wij mee hoe die verdere concretisering was ons betreft vorm moet krijgen. Het indienen van een zienswijze kan nog tot en met 25 februari 2021.

Lees meer

Airspace Infringements 2020

Tijdens de eerste bijeenkomst in 2021 op 18 januari jl. van de Werkgroep Airspace Infringements is teruggekeken op de ontwikkeling van het aantal voorvallen in 2020. We zien een aantal positieve ontwikkelingen, maar dat betekent zeker niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Ondanks de inspanningen neemt het aantal infringements over de jaren nog niet structureel af.

Het aantal Airspace Infringements (AI) binnen de EHAM CTR’s en TMA’s is in 2020 duidelijk afgenomen t.o.v. 2019 (TMA van 78 naar 45 en CTR van 21 naar 13 infringements). Het heeft mogelijk te maken met de aandacht die het VFR verkeer in meerdere mate van ATC heeft gekregen.

Voor EHLE, waar lokaal VFR verkeer een hoog percentage AI veroorzaakt, zien we in de loop van 2020 een duidelijke verbetering optreden. Het grote aantal AI rond Lelystad in de eerste helft van 2020 heeft er echter voor gezorgd dat het totaalbeeld voor heel Nederland t.o.v. 2019 niet is verbeterd.

Lees meer

Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Afgelopen week is de conceptuele Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening gepubliceerd. Met de conceptuele Voorkeursbeslissing neemt het kabinet een richtinggevend besluit op hoofdlijnen om het luchtruim klaar te maken voor de toekomst.

De Voorkeursbeslissing bevat twaalf deelbeslissingen (we noemen er hieronder tien) op drie onderdelen.

Lees meer

(Nieuwe) leden ontvangen AOPA Netherlands mondkapje

We zullen helaas nog een tijdje veroordeeld zijn tot het dragen van een mondkapje. Bestaande AOPA leden ontvangen eind januari 2021 bij hun crewcard tevens een fraai 'design' mondkapje met AOPA logo en ademventiel. Ook nieuwe leden ontvangen een gratis mondkapje. Losse exemplaren zijn via de webwinkel te koop voor € 4,95 per stuk (exclusief verzendkosten).

Returning to flying in the wake of COVID-19

Hoewel in Nederland de beperkingen voor de GA minder ver gaan dan in het VK, zullen veel vliegers dit jaar en wellicht ook nog de komende weken minder vlieguren maken dan we normaal plegen te maken. De (Britse) General Aviation Safety Committee (GASCo) bestaat uit meerdere organisaties die actief zijn op de verschillende terreinen binnen de GA. Ook AOPA UK is lid van GASCo. 

GASCo heeft een korte online cursus gemaakt voor vliegers die mogelijk door de beperkingen een beetje 'roestig' zijn geworden. De cursus heeft de vorm van een interactieve presentatie, duurt ongeveer 20 minuten en is voor iedere vlieger interessant.

Lees meer

BASA overeenkomst EU VS wederom verlengd en uitgebreid (2)

14 december 2020 - In aanvulling op ons eerdere artikel. EASA heeft ook de uitwerking van de conversie van de brevetten van EU naar FAA en van FAA naar EU gepubliceerd getiteld: TECHNICAL IMPLEMENTATION PROCEDURES - LICENSING (TIP-L) BETWEEN THE FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION OF THE UNITED STATES OF AMERICA AND THE EUROPEAN UNION AVIATION SAFETY AGENCY OF THE EUROPEAN UNION

De BASA overeenkomst is op 19 november getekend en gaat 18 mei 2021 in. 

Terugkijken webinar Duurzame Luchtvaarttafel

Op 8 december vond een interessant webinar plaats met als onderwerp de verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart. Verschillende sprekers geven een goed beeld van de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden. Ook de General Aviation heeft als "Living Lab" een belangrijke rol in de verduurzaming van de luchtvaart. De GA is niet alleen "Living Lab", maar ook frontrunner in die ontwikkeling. Op dit moment vliegen twee EASA-gecertificeerde elektrisch voortgedreven toestellen rond in Nederland (Pipistrel Velis Electro).

Lees meer

AOPA en NACA pleiten voor betere dienstverlening Lelystad (IFR)

Op 7 november 2019 is luchtverkeersleiding ingevoerd op Lelystad Airport. LVNL en CLSK (Commando Luchtstrijdkrachten) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de afhandeling van het vliegverkeer waarbij een verdeling werd aangebracht voor de afhandeling van dit verkeer. LVNL is verantwoordelijk voor de afhandeling van het plaatselijke verkeer en CLSK neemt de naderingsverkeersleiding voor haar rekening.

De luchthaven Lelystad kent openingstijden van 0700 tot 2200 en volgens het Nederlandse AIP wordt er gedurende deze periode luchtverkeersleidings-dienstverlening geleverd. In de praktijk is dit slechts ten dele het geval. Plaatselijke (toren) verkeersleiding is aanwezig gedurende deze openingstijden maar CLSK heeft de naderingsverkeersleiding ernstig beperkt en levert deze dienst slechts tussen 1800 en 2200 waarbij aangetekend dient te worden dat per NOTAM ook deze beperkte openingstijden regelmatig worden geannuleerd waardoor er dikwijls geen enkele vorm van naderingsverkeersleiding beschikbaar is.

Lees meer

Verzoek van Teuge

Ondanks dat het in het AIP anders vermeld staat, is het verzoek van de havendienst op Teuge om na de start van baan 08, vóór het punt E de bocht in te zetten en niet te wachten tot dit punt gepasseerd is. Zoals aangegeven met de lichtblauwe pijl in de tekening. Bij het overvliegen van punt E wordt over bebouwing gevlogen en dat geeft geluidshinder.

De AIP kaartjes zullen worden aangepast.

NOTAM COVID-19 verlengd

Vandaag maakte het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ons kenbaar dat de huidige NOTAM betreffende maatregelen voor de GA i.v.m. COVID-19 ongewijzigd is verlengd tot 15 januari 2021. Het is en blijft van groot belang de NOTAM met het oog op de belangen van de GA goed na te leven.

Lees meer
Logo AOPA

Aanbeveling om te starten met transponder experiment

AOPA, KNVvL en NACA zien het gebruik van laag vermogen transponders als een betaalbare manier van zien en gezien worden in niet gecontroleerd luchtruim. Uiteraard gaat het hier om de zichtbaarheid onderling maar zeker ook om de zichtbaarheid van GA verkeer voor drone operators die steeds meer beeld krijgen van luchtverkeer via onder andere ADS-B ontvangers. Ook de zichtbaarheid van het non-coöperatieve verkeer via sensor technieken alsmede FIS via ADS-B UAT zenders zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vliegveiligheid.

Lees meer

EASA certifies electric aircraft, first type certification for fully electric plane worldwide

COLOGNE, June 10, 2020 - The European Union Aviation Safety Agency announced the certification of an electric airplane, the Pipistrel Velis Electro, the first type certification world-wide of a fully electric aircraft and an important milestone in the quest for environmentally sustainable aviation.  

“This is an exciting breakthrough,” said EASA Executive Director Patrick Ky. “This is the first electric aircraft EASA has certified but it will certainly not be the last, as the aviation industry pursues new technologies to reduce noise and emissions and to improve the sustainability of aviation.”
    
The Velis Electro is a two-seater aircraft intended primarily for pilot training. Slovenia-based  Pipistrel is a leading small aircraft designer and manufacturer, specialised in energy-efficient and affordable high-performance aircraft. The Velis Electro joins a product line-up of similar, but conventionally powered, aircraft. 

Lees meer

De toekomst van de luchtvaart, feiten versus framing

Oud KLM-gezagvoerder en oud-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, Benno Baksteen, heeft een buitengewoon interessante presentatie gemaakt over 'feiten en framing' van de luchtvaart. De hetze tegen de luchtvaart begint onaangename vormen aan te nemen. Een fatsoenlijke discussie over de plussen en de minnen van de luchtvaart is kennelijk niet meer mogelijk. Hoewel de presentatie betrekking heeft op de grote luchtvaart, straalt het ook uit naar de General Aviation.

Lees meer

Pamflet CAA over CO vergiftiging

De Britse CAA heeft deze maand een pamflet uitgebracht over de risico's van CO-vergiftiging tijdens het vliegen. Hoewel de kansen op een dergelijke situatie heel klein zijn, is het de moeite van het lezen zeker waard. Als de situatie zich voordoet, dan kan dat fatale gevolgen hebben. 

Lees meer

Verantwoord vliegen naar 2050 (Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050)

Vandaag is de ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 'Verantwoord Vliegen naar 2050' gepubliceerd. De ontwerp nota bevat een aantal interessante passages met betrekking tot de General Aviation. Wil je de stukken lezen, klik dan op [ documenten betreffende ontwerp luchtvaartnota ].

Er is een klein paragraafje over de GA. Daarin staat het volgende: "Samenwerking tussen luchthavens voor de GA is van groot belang in verband met eventuele verdringingseffecten. Zo zal bij het doorgroeien naar 45.000 bewegingen op Lelystad Airport voor het grote commerciële vliegverkeer mogelijk een deel van het kleine vliegverkeer naar andere regionale luchthavens uitwijken. Samen met de Rijksoverheid ontwikkelen de regionale luchthavens en provincies (als regionaal bevoegd gezag) beleid dat zorgt voor voldoende ruimte". Verder staan er verspreid nog wat teksten die betrekking hebben op de GA, die zeker de moeite van het lezen waard zijn, zoals deze: "Om goede uitvoering van vluchten in de kleine luchtvaart te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel als mogelijk aaneengesloten lager luchtruim."

We zullen er zeker nog inhoudelijk op terugkomen.

 
Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer