Piloot in opleiding? Let op!

Vanaf volgend jaar zijn studiekosten en andere scholingsuitgaven niet meer fiscaal aftrekbaar. Er komt een subsidieregeling voor in de plaats die maximaal € 1.000 per jaar vergoedt, maar piloten die van vliegen hun carrière willen maken, betalen meestal iets meer voor hun opleiding.

Valt er nog iets aan te doen?

 

Lees meer

Vlieg naar Zuid Limburg - Vlaai In Maastricht Airport

2 en 3 oktober is een bezoekje aan Zuid-Limburg wel heel aantrekkelijk! Tijdens deze Limburgse versie van een Fly In land je op Maastricht Aachen Airport tegen een speciaal tarief en vertrek je met een heerlijke Limburgse vlaai.

Maar natuurlijk niet voordat je genoten hebt van een van de Limburgse lekkernijen bij Brasserie De Hangaar. Je geniet hier voor slechts € 7,50 van een van de ‘Vlaai -in’ specials:

‘Zoervleis’ met frites en frisdrank naar keuze

of

MAA-burger met frites en frisdrank naar keuze

Geef via het inschrijfformuler aan of je hier gebruik van wilt maken en welke je kiest. Ga naar Inschrijfformulier

Blijf je een nachtje om de omgeving te verkennen? Dan kun je terecht bij een van de vele Zuid-Limburgse hotels of natuurlijk Gr8 Hotel Maastricht Airport.

Logo AOPA

INTERNETCONSULTATIE OPT-OUT MLA GEPUBLICEERD

Alle belanghebbenden kunnen vanaf nu reageren op het voornemen om gebruik te maken van de mogelijkheid die de Europese wetgeving biedt om MLA’s tot 600kg (met drijvers tot 650kg) MTOM onder Nationale bevoegdheid te brengen. Dit voorstel tot wijziging is door AOPA is geïnitieerd en in samenwerking met de GA sector tot stand gekomen.

Lees meer

Boete voor piloot: hogere straf vanwege ontbreken lerend effect

Het Openbaar Ministerie heeft op 9 september het volgend nieuwsbericht gepubliceerd. Vanwege het 'lerend effect' nemen wij dat bericht hier integraal over.

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) heeft een inmiddels 74-jarige piloot vervolgd voor een overtreding van de regels van het luchtverkeerscircuit van het vliegveld Hilversum, waardoor gevaar kon ontstaan voor een ander vliegtuig dat al in datzelfde circuit vloog. In de vervolgingsbeslissing van het OM speelde de hoogmoedige houding van de piloot na de overtreding een belangrijke rol. De zaak diende op 8 september bij de kantonrechter in Haarlem. Die veroordeelde de piloot vanwege diens houding tot een hogere straf dan gebruikelijk.

Lees meer

25 en 26 september Fly In Groningen Airport Eelde

De AOPA Fly In Texel was een groot succes met meer dan 200 bezoekende vliegtuigen op vrijdag en zaterdag. Dat smaakt naar meer. Daarom wijzen we je graag op de Fly In die op EHGG zal plaatsvinden op 25 en 26 september. Het landingsgeld bedraagt €10 op de dagen van de Fly In.

Voor vliegers die minder ervaring hebben met het aanvliegen van een gecontroleerd veld is het een uitstekende gelegenheid om aan te grijpen. Sterker nog; de luchthaven adverteert er ook mee. "Geen ervaring met vliegen naar een gecontroleerd vliegveld? Geen probleem! De luchtverkeersleiding op Groningen Airport Eelde helpt alle vliegers, met of zonder ervaring, graag! Onder andere door het vele lesverkeer wat oefent op Groningen Airport Eelde, is de luchtverkeersleiding bekend met het geven van duidelijke en eenvoudige instructies."

Voor meer informatie: zie link naar meer informatie en registratie

Logo AOPA

Verplichting gebruik transponder buiten de daglichtperiode

Wij ontvingen van het Ministerie het bijgaande bericht.

Hierbij wil ik AOPA informeren dat de algemene verplichting tot het gebruik van een transponder voor VFR vluchten buiten UDP ondertussen door de minister is ondertekend en in de Staatscourant is gepubliceerd. Bijgaand een exemplaar van de wijziging van de Vrijstellingsregeling Besluit Luchtverkeer 2014. Deze bepaling zal op 1 oktober 2021 van kracht worden.

Inmiddels wordt er ook een proef voorbereid met een transponderontvanger bij windpark Krammer in Zeeland om te kijken of dit systeem onder alle omstandigheden tijdig het transpondersignaal van een luchtvaartuig detecteert. Deze proef zal naar verwachting in september/oktober plaats vinden.

Mijn dank dat AOPA even goed naar de gevolgen van deze wijzigingsregeling voor de luchtvarenden heeft gekeken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de introductie van Aircraft Detection Lighting Systems (ADLS) in Nederland. Wij volgen hiermee de ontwikkelingen in Duitsland.

Lees meer

Meldpunt (nieuwe) site Homebriefing

AOPA heeft op haar website een meldpunt ingericht (zie onderaan dit artikel) naar aanleiding van de invoering van de nieuwe website Homebriefing door LVNL waarmee enige opstart problemen zijn.

Lees meer

Franse douane legt flinke boete op aan Nederlandse vlieger

Via één van onze leden namen wij kennis van maatregelen die door de Franse douane zijn ingevoerd. Kennelijk is het vereist dat bij een vlucht vanuit het buitenland naar Frankrijk de douane van tevoren dient te worden geïnformeerd. Vrij verkeer op basis van Verdrag van Schengen is vanwege COVID-19 in Frankrijk dus even niet aan de orde. De melding kan niet per vliegplan. Je zult dus de melding moeten doen aan de douane zelf. Voldoe je niet aan de verplichting, dan kan een boete van € 1.500 worden opgelegd. Het verdient dus aanbeveling je vlucht naar Frankrijk goed voor te bereiden en zeker te stellen dat je ook aan de eventuele douaneformaliteiten voldoet. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

We zoeken nog uit hoe het precies zit. We hebben er contact over met de collega's van AOPA France. 

Lees meer
Logo AOPA

TEL en de onzekere toekomst van Avgas 100LL Ned KGCA

Heb je nog nooit van de afkortingen ECHA, REACH, PAFI en TEL gehoord? Als je niet afhankelijk bent van Avgas 100LL als vliegtuigbrandstof, zijn die afkortingen voor jou wellicht niet zo belangrijk. Als je wel Avgas 100LL gebruikt, vlieg je wellicht op één van de 16.000 vliegtuigen in Europa die nog steeds Avgas 100LL nodig hebben en in dat geval zou je dit artikel eens kunnen lezen.

Lees meer

Het mooie van luchtvaart

Iemand die zich flink inzet om onjuiste publicaties over de luchtvaart aan de kaak te stellen is Benno Baksteen. Benno is oud-verkeersvlieger en wordt met regelmaat gevraagd om als luchtvaartdeskundige zijn commentaar te geven.

Zelfs de zogenoemde 'kwaliteitskranten' maken zich schuldig aan framing ten koste van de luchtvaart. Overigens ontkent Benno zeker niet dat er ook negatieve kanten kleven aan vliegen. Het loont de moeite om de verschillende publicaties van Benno te lezen. Hij heeft deze verzameld op zijn in maart van dit jaar gelanceerde website https://notthebigbadwolf.com.

 

Lees meer
Logo AOPA

Informatieblad PBN EHRD

Van LVNL ontvingen wij nadere informatie betreffende de invoering van PBN op EHRD. Later deze week worden conventionele bakens uit dienst genomen met uitzondering van het VOR MON (Minimum Operational Network). De 'regio' EHBK komt volgend jaar als laatste aan de beurt.

Wij verwijzen ook naar ons bericht van 8 augustus over de wijziging van instrument-procedures op de verschillende Nederlandse velden.

Lees meer
Logo AOPA

ABL opvallende meldingen juli 2021

Het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen stuurt de informatiebrief met opvallende meldingen van het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen (ABL), over de periode maart – juni 2021.

ABL deelt  op deze manier specifieke opvallende meldingen, waarbij we aangeven welke actie daar vanuit het ABL op volgde. Ook willen we relevante “lessons learned” delen.

Lees meer

Global Reporting Format (baancondities)

Per 12 augustus aanstaande treden nieuwe EASA-regels in werking inzake het vaststellen en rapporteren van de conditie van de baan (Global Reporting Format). De nieuwe regels hebben als doel om door verbeterde en meer actuele informatie over de conditie van de baan 'runway excursions' te verminderen en is vooral op de grote commerciële luchtvaart gericht. 

Doordat de ICAO-regelgeving over hetzelfde onderwerp pas op 4 november 2021 in werking treedt ontstaat er een kleine periode met een dubbel systeem afhankelijk of het een gecontroleerde luchthaven is of niet. Voor de General Aviation is het van belang om te weten dat in deze periode dus met twee verschillende methoden van het rapporteren van de baanconditie wordt gewerkt. Om luchtvarenden hierop te attenderen wordt er een AIC hierover uitgebracht op 29 juli 2021. AOPA-leden krijgen hierbij alvast een sneak preview van de betreffende AIC. 

 

Lees meer

Dutch Mil Info

De Manager Operations MilATCC Schiphol verzocht AOPA om het volgende bericht met u allen te delen...

Met de komst van de zomer en de versoepelingen van het COVID beleid kan er ook in de lucht van het mooie weer worden genoten. Hiermee neemt ook de behoefte aan vluchtinformatieverstrekking toe. Hoewel er binnen het MilATCC de laatste jaren hard is gewerkt aan het verbeteren van de vluchtinformatieverstrekking, staat deze vorm van dienstverlening door de aanhoudende personele tekorten nog altijd onder druk. Om de kwaliteit en continuïteit zo goed mogelijk op peil te houden is het daarom van belang met elkaar een juiste balans te vinden. 

Lees meer
Logo AOPA

Uitstel invoering FCL voor niet EU luchtvaartuigen tot 20 juni 2022

Verzoek van AOPA om de verplichting van het hebben van een EU brevet voor niet EU vliegtuigen uit te stellen tot 20 juni 2022 gehonoreerd.
Zoals tijdens de ALV al aangeven zijn wij druk bezig geweest uitstel te krijgen van de toepassing van PART FCL op niet in de EU geregistreerde vliegtuigen tot 20 juni 2022. We hebben zojuist het Koninklijk besluit toegezonden gekregen waarin ons verzoek werd gehonoreerd.
 
Dat wil dus concreet zeggen dat de huidige situatie met betrekking tot de brevetten en medische certificaten van derde landen (zoals de VS) voor de recreatieve luchtvaart van toepassing blijven tot 20 juni 2022.
LET OP: dit is het laatste uitstel dat zal worden verleend en het is nu zaak om het omzetten van brevetten te regelen voor 20 juni 2022.

Lees meer

AOPA dient zienswijze in naar aanleiding Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Zoals wij eerder hebben bericht bestaat de mogelijkheid om naar aanleiding van de Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening een zienswijze in te dienen. AOPA heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt. AOPA is zeker niet negatief over de richting die de voorkeur heeft van de beleidsmakers. Er lijken mogelijkheden te liggen voor de General Aviation. We zijn nog wat voorzichtig in onze conclusies omdat veel nog verder geconcretiseerd moet worden. In onze zienswijze geven wij mee hoe die verdere concretisering was ons betreft vorm moet krijgen. Het indienen van een zienswijze kan nog tot en met 25 februari 2021.

Lees meer

Airspace Infringements 2020

Tijdens de eerste bijeenkomst in 2021 op 18 januari jl. van de Werkgroep Airspace Infringements is teruggekeken op de ontwikkeling van het aantal voorvallen in 2020. We zien een aantal positieve ontwikkelingen, maar dat betekent zeker niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Ondanks de inspanningen neemt het aantal infringements over de jaren nog niet structureel af.

Het aantal Airspace Infringements (AI) binnen de EHAM CTR’s en TMA’s is in 2020 duidelijk afgenomen t.o.v. 2019 (TMA van 78 naar 45 en CTR van 21 naar 13 infringements). Het heeft mogelijk te maken met de aandacht die het VFR verkeer in meerdere mate van ATC heeft gekregen.

Voor EHLE, waar lokaal VFR verkeer een hoog percentage AI veroorzaakt, zien we in de loop van 2020 een duidelijke verbetering optreden. Het grote aantal AI rond Lelystad in de eerste helft van 2020 heeft er echter voor gezorgd dat het totaalbeeld voor heel Nederland t.o.v. 2019 niet is verbeterd.

Lees meer

Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Afgelopen week is de conceptuele Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening gepubliceerd. Met de conceptuele Voorkeursbeslissing neemt het kabinet een richtinggevend besluit op hoofdlijnen om het luchtruim klaar te maken voor de toekomst.

De Voorkeursbeslissing bevat twaalf deelbeslissingen (we noemen er hieronder tien) op drie onderdelen.

Lees meer

(Nieuwe) leden ontvangen AOPA Netherlands mondkapje

We zullen helaas nog een tijdje veroordeeld zijn tot het dragen van een mondkapje. Bestaande AOPA leden ontvangen eind januari 2021 bij hun crewcard tevens een fraai 'design' mondkapje met AOPA logo en ademventiel. Ook nieuwe leden ontvangen een gratis mondkapje. Losse exemplaren zijn via de webwinkel te koop voor € 4,95 per stuk (exclusief verzendkosten).

Returning to flying in the wake of COVID-19

Hoewel in Nederland de beperkingen voor de GA minder ver gaan dan in het VK, zullen veel vliegers dit jaar en wellicht ook nog de komende weken minder vlieguren maken dan we normaal plegen te maken. De (Britse) General Aviation Safety Committee (GASCo) bestaat uit meerdere organisaties die actief zijn op de verschillende terreinen binnen de GA. Ook AOPA UK is lid van GASCo. 

GASCo heeft een korte online cursus gemaakt voor vliegers die mogelijk door de beperkingen een beetje 'roestig' zijn geworden. De cursus heeft de vorm van een interactieve presentatie, duurt ongeveer 20 minuten en is voor iedere vlieger interessant.

Lees meer

BASA overeenkomst EU VS wederom verlengd en uitgebreid (2)

14 december 2020 - In aanvulling op ons eerdere artikel. EASA heeft ook de uitwerking van de conversie van de brevetten van EU naar FAA en van FAA naar EU gepubliceerd getiteld: TECHNICAL IMPLEMENTATION PROCEDURES - LICENSING (TIP-L) BETWEEN THE FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION OF THE UNITED STATES OF AMERICA AND THE EUROPEAN UNION AVIATION SAFETY AGENCY OF THE EUROPEAN UNION

De BASA overeenkomst is op 19 november getekend en gaat 18 mei 2021 in. 

Terugkijken webinar Duurzame Luchtvaarttafel

Op 8 december vond een interessant webinar plaats met als onderwerp de verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart. Verschillende sprekers geven een goed beeld van de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden. Ook de General Aviation heeft als "Living Lab" een belangrijke rol in de verduurzaming van de luchtvaart. De GA is niet alleen "Living Lab", maar ook frontrunner in die ontwikkeling. Op dit moment vliegen twee EASA-gecertificeerde elektrisch voortgedreven toestellen rond in Nederland (Pipistrel Velis Electro).

Lees meer

Piper AD

Een nieuwe AD betreffende corrosie in de vleugels van bepaalde Piper PA-28 en PA-32 vliegtuigen is uitgevaardigd door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de FAA.  "Deze AD werd ingegeven door meldingen van corrosie in een gebied van de hoofdvleugelbalk dat niet gemakkelijk toegankelijk was voor inspectie", zei de FAA.

"Deze AD vereist het inspecteren van de linker en rechter hoofdvleugelbalken op corrosie en, als corrosie wordt gevonden, het nemen van alle nodige corrigerende maatregelen.". De AD is alleen van toepassing op bepaalde serienummers van Piper-modellen PA-28-140, PA-28-150, PA-28-160, PA-28-180, PA-28-235, PA-32-260 en PA- 32-300.

Lees meer

AOPA en NACA pleiten voor betere dienstverlening Lelystad (IFR)

Op 7 november 2019 is luchtverkeersleiding ingevoerd op Lelystad Airport. LVNL en CLSK (Commando Luchtstrijdkrachten) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de afhandeling van het vliegverkeer waarbij een verdeling werd aangebracht voor de afhandeling van dit verkeer. LVNL is verantwoordelijk voor de afhandeling van het plaatselijke verkeer en CLSK neemt de naderingsverkeersleiding voor haar rekening.

De luchthaven Lelystad kent openingstijden van 0700 tot 2200 en volgens het Nederlandse AIP wordt er gedurende deze periode luchtverkeersleidings-dienstverlening geleverd. In de praktijk is dit slechts ten dele het geval. Plaatselijke (toren) verkeersleiding is aanwezig gedurende deze openingstijden maar CLSK heeft de naderingsverkeersleiding ernstig beperkt en levert deze dienst slechts tussen 1800 en 2200 waarbij aangetekend dient te worden dat per NOTAM ook deze beperkte openingstijden regelmatig worden geannuleerd waardoor er dikwijls geen enkele vorm van naderingsverkeersleiding beschikbaar is.

Lees meer

Verzoek van Teuge

Ondanks dat het in het AIP anders vermeld staat, is het verzoek van de havendienst op Teuge om na de start van baan 08, vóór het punt E de bocht in te zetten en niet te wachten tot dit punt gepasseerd is. Zoals aangegeven met de lichtblauwe pijl in de tekening. Bij het overvliegen van punt E wordt over bebouwing gevlogen en dat geeft geluidshinder.

De AIP kaartjes zullen worden aangepast.

Logo AOPA

Melden incidenten (correctie)

De GA-sector is nog niet erg gewend aan het melden van incidenten en ongelukken. Toch is het verplicht om een melding te maken als u betrokken bent bij een gebeurtenis uit één van de categorieën die beschreven staat in de EU regelgeving.

Wij publiceerden een brochure van de EU waarin de verplichte meldingen staan beschreven. Dit was echter een overzicht met verplichte meldingen voor de "grote luchtvaart". Met dank aan een oplettend lid dat AOPA hier terecht op wees. Wij, als Algemene Luchtvaartvliegers, hebben ons te houden aan een protocol dat beschreven staat in Annex 5 van van IR (EU) 2015/1018.

Lees meer

NOTAM COVID-19 verlengd

Vandaag maakte het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ons kenbaar dat de huidige NOTAM betreffende maatregelen voor de GA i.v.m. COVID-19 ongewijzigd is verlengd tot 15 januari 2021. Het is en blijft van groot belang de NOTAM met het oog op de belangen van de GA goed na te leven.

Lees meer

Engeland test integratie van drones met bemand GA verkeer

De eerste testvluchten om onbemande drones, vliegend vanaf een vliegveld, te combineren met regulier bemand luchtverkeer, zullen begin volgend jaar in het Britse luchtruim worden uitgevoerd door het onlangs gelanceerde Aircraft Innovation Centre in Goodwood, Sussex. De Britse regering heeft financiering voor het project toegekend.

De live proef toont Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) Unmanned Aircraft Systems (UAS)-operaties in niet-gescheiden luchtruim. Drone operations management bedrijf ANRA Technologies, luchtverkeersbeheerbedrijf Trax International en leverancier van luchtvaartelektronica uAvionix participeren in het project.

Lees meer

Planning uitfasering radiobakens

Luchthaven voor luchthaven worden Navaids als VORs, NDBs en Locators uitgefaseerd en gaan luchthavens over op PBN.
Als back-up blijft een Minimum Operational Network (MON) van 4 VORs bestaan, t.w. MAS, EEL, RTM en SPL.
Samen met deze uitfasering worden conventionele naderingen voor RNP naderingen vervangen.
Op de 4 VORs van het MON blijft conventioneel naderen mogelijk.
Logo AOPA

Aanbeveling om te starten met transponder experiment

AOPA, KNVvL en NACA zien het gebruik van laag vermogen transponders als een betaalbare manier van zien en gezien worden in niet gecontroleerd luchtruim. Uiteraard gaat het hier om de zichtbaarheid onderling maar zeker ook om de zichtbaarheid van GA verkeer voor drone operators die steeds meer beeld krijgen van luchtverkeer via onder andere ADS-B ontvangers. Ook de zichtbaarheid van het non-coöperatieve verkeer via sensor technieken alsmede FIS via ADS-B UAT zenders zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vliegveiligheid.

Lees meer

EASA certifies electric aircraft, first type certification for fully electric plane worldwide

COLOGNE, June 10, 2020 - The European Union Aviation Safety Agency announced the certification of an electric airplane, the Pipistrel Velis Electro, the first type certification world-wide of a fully electric aircraft and an important milestone in the quest for environmentally sustainable aviation.  

“This is an exciting breakthrough,” said EASA Executive Director Patrick Ky. “This is the first electric aircraft EASA has certified but it will certainly not be the last, as the aviation industry pursues new technologies to reduce noise and emissions and to improve the sustainability of aviation.”
    
The Velis Electro is a two-seater aircraft intended primarily for pilot training. Slovenia-based  Pipistrel is a leading small aircraft designer and manufacturer, specialised in energy-efficient and affordable high-performance aircraft. The Velis Electro joins a product line-up of similar, but conventionally powered, aircraft. 

Lees meer

De toekomst van de luchtvaart, feiten versus framing

Oud KLM-gezagvoerder en oud-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, Benno Baksteen, heeft een buitengewoon interessante presentatie gemaakt over 'feiten en framing' van de luchtvaart. De hetze tegen de luchtvaart begint onaangename vormen aan te nemen. Een fatsoenlijke discussie over de plussen en de minnen van de luchtvaart is kennelijk niet meer mogelijk. Hoewel de presentatie betrekking heeft op de grote luchtvaart, straalt het ook uit naar de General Aviation.

Lees meer

Pamflet CAA over CO vergiftiging

De Britse CAA heeft deze maand een pamflet uitgebracht over de risico's van CO-vergiftiging tijdens het vliegen. Hoewel de kansen op een dergelijke situatie heel klein zijn, is het de moeite van het lezen zeker waard. Als de situatie zich voordoet, dan kan dat fatale gevolgen hebben. 

Lees meer

Verantwoord vliegen naar 2050 (Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050)

Vandaag is de ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 'Verantwoord Vliegen naar 2050' gepubliceerd. De ontwerp nota bevat een aantal interessante passages met betrekking tot de General Aviation. Wil je de stukken lezen, klik dan op [ documenten betreffende ontwerp luchtvaartnota ].

Er is een klein paragraafje over de GA. Daarin staat het volgende: "Samenwerking tussen luchthavens voor de GA is van groot belang in verband met eventuele verdringingseffecten. Zo zal bij het doorgroeien naar 45.000 bewegingen op Lelystad Airport voor het grote commerciële vliegverkeer mogelijk een deel van het kleine vliegverkeer naar andere regionale luchthavens uitwijken. Samen met de Rijksoverheid ontwikkelen de regionale luchthavens en provincies (als regionaal bevoegd gezag) beleid dat zorgt voor voldoende ruimte". Verder staan er verspreid nog wat teksten die betrekking hebben op de GA, die zeker de moeite van het lezen waard zijn, zoals deze: "Om goede uitvoering van vluchten in de kleine luchtvaart te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel als mogelijk aaneengesloten lager luchtruim."

We zullen er zeker nog inhoudelijk op terugkomen.

 
Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer