The AOPA Pilot Guide
17

The AOPA Pilot Guide

26 mei 2021 - Met trots presenteert AOPA Netherlands de eerste AOPA Pilot Guide voor Nederland. Ingelogde leden kunnen hem rechtsboven op de homepage downloaden.

Bij voldoende belangstelling komen binnenkort gedrukte exemplaren beschikbaar (A5 boekje | Wire-O met tabs). Als lid betaalt u €4,10 porto via uw machtiging. U kunt zich hier tot 15 juni 2021 inschrijven. 

Lees meer

Dutch Mil Info

De Manager Operations MilATCC Schiphol verzocht AOPA om het volgende bericht met u allen te delen...

Met de komst van de zomer en de versoepelingen van het COVID beleid kan er ook in de lucht van het mooie weer worden genoten. Hiermee neemt ook de behoefte aan vluchtinformatieverstrekking toe. Hoewel er binnen het MilATCC de laatste jaren hard is gewerkt aan het verbeteren van de vluchtinformatieverstrekking, staat deze vorm van dienstverlening door de aanhoudende personele tekorten nog altijd onder druk. Om de kwaliteit en continuïteit zo goed mogelijk op peil te houden is het daarom van belang met elkaar een juiste balans te vinden. 

Lees meer

GASCo webinar Airspace Infringement Avoidance

Hoewel de situatie in het Verenigd Koninkrijk anders is dan in Nederland, loont het naar onze mening zeker de moeite de webinars van the General Aviation Safety Council (GASCo) online bij te wonen.

Op 21 juni om 20:00 uur (Nederlandse tijd) vindt een webinar plaats over Airspace Infringement Avoidance. Zie website GASCo

Netwerkdag Luchtvaartveiligheid

Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) delen wij het volgende met je.

Op 21 februari 2020 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het Nederlands Luchtvaartveiligheidsprogramma (NLVP) 2020-2024 aan de Tweede Kamer aangeboden. Het NLVP beschrijft hoe de veiligheid in de Nederlandse burgerluchtvaart is geborgd in de samenhang tussen beleid, toezicht en de luchtvaartorganisaties.

In het kader van het NLVP ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de Netwerkdag Luchtvaartveiligheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Netwerkdag is een gelegenheid bij uitstek om je als betrokkene in het luchtvaartdomein te voorzien van belangrijke en nuttige informatie over de veiligheid in de luchtvaart, en daarnaast netwerkkansen te bieden!

Lees meer
Logo AOPA

Uitstel invoering FCL voor niet EU luchtvaartuigen tot 20 juni 2022

Verzoek van AOPA om de verplichting van het hebben van een EU brevet voor niet EU vliegtuigen uit te stellen tot 20 juni 2022 gehonoreerd.
Zoals tijdens de ALV al aangeven zijn wij druk bezig geweest uitstel te krijgen van de toepassing van PART FCL op niet in de EU geregistreerde vliegtuigen tot 20 juni 2022. We hebben zojuist het Koninklijk besluit toegezonden gekregen waarin ons verzoek werd gehonoreerd.
 
Dat wil dus concreet zeggen dat de huidige situatie met betrekking tot de brevetten en medische certificaten van derde landen (zoals de VS) voor de recreatieve luchtvaart van toepassing blijven tot 20 juni 2022.
LET OP: dit is het laatste uitstel dat zal worden verleend en het is nu zaak om het omzetten van brevetten te regelen voor 20 juni 2022.

Lees meer

Vliegen op de langste dag (18 juni 2021)

De General Aviation vliegvelden in Nederland hebben het gezamenlijke initiatief genomen om een speciale aanbieding te doen voor het vliegen op de langste dag. Het gaat hier dan om vrijdag 18 juni 2021.

Meer details op bijgaande poster.

Lees meer

OVV roept GA-sector op onveilige situaties te melden

Mede naar aanleiding van de bevindingen in het onderzoek naar het noodlottige ongeval op 31 mei 2018 nabij Seppe met een PA-25-235 ‘Pawnee’ (kort na vertrek voor een luchtreclamevlucht), heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid ons gevraagd onze leden op te roepen om onveilige situaties te melden.

Geconstateerd is (helaas opnieuw) dat de meldingsbereidheid binnen de GA-sector niet groot is. Het melden van voorvallen/onveilige situaties bevordert uiteindelijk de vliegveiligheid. 

Hoe en wanneer moet je iets melden? Lees het [hier].

 

Lees meer
Logo AOPA

FAQ FAA en EU v 17 mei 2021

Naar aanleiding van onze Nieuwsbrief over veranderingen mbt de EU regelgeving en niet-Europees geregistreerde vliegtuigen, kwamen een paar vragen binnen, waarvan de antwoorden niet te vinden zijn in onze eerdere publikaties.
En omdat deze vragen mogelijk ook voor anderen spelen, publiceren wij hierbij de vragen en onze antwoorden.

Lees meer

VFR kaart 2021 verschijnt in juni

De LVNL heeft ons bericht dat de VFR navigatiekaart 2021 in de loop van juni zal verschijnen. De kaart zal 'effective' zijn per 17 juni 2021. 

AOPA dient zienswijze in naar aanleiding Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Zoals wij eerder hebben bericht bestaat de mogelijkheid om naar aanleiding van de Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening een zienswijze in te dienen. AOPA heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt. AOPA is zeker niet negatief over de richting die de voorkeur heeft van de beleidsmakers. Er lijken mogelijkheden te liggen voor de General Aviation. We zijn nog wat voorzichtig in onze conclusies omdat veel nog verder geconcretiseerd moet worden. In onze zienswijze geven wij mee hoe die verdere concretisering was ons betreft vorm moet krijgen. Het indienen van een zienswijze kan nog tot en met 25 februari 2021.

Lees meer

Airspace Infringements 2020

Tijdens de eerste bijeenkomst in 2021 op 18 januari jl. van de Werkgroep Airspace Infringements is teruggekeken op de ontwikkeling van het aantal voorvallen in 2020. We zien een aantal positieve ontwikkelingen, maar dat betekent zeker niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Ondanks de inspanningen neemt het aantal infringements over de jaren nog niet structureel af.

Het aantal Airspace Infringements (AI) binnen de EHAM CTR’s en TMA’s is in 2020 duidelijk afgenomen t.o.v. 2019 (TMA van 78 naar 45 en CTR van 21 naar 13 infringements). Het heeft mogelijk te maken met de aandacht die het VFR verkeer in meerdere mate van ATC heeft gekregen.

Voor EHLE, waar lokaal VFR verkeer een hoog percentage AI veroorzaakt, zien we in de loop van 2020 een duidelijke verbetering optreden. Het grote aantal AI rond Lelystad in de eerste helft van 2020 heeft er echter voor gezorgd dat het totaalbeeld voor heel Nederland t.o.v. 2019 niet is verbeterd.

Lees meer

Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Afgelopen week is de conceptuele Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening gepubliceerd. Met de conceptuele Voorkeursbeslissing neemt het kabinet een richtinggevend besluit op hoofdlijnen om het luchtruim klaar te maken voor de toekomst.

De Voorkeursbeslissing bevat twaalf deelbeslissingen (we noemen er hieronder tien) op drie onderdelen.

Lees meer

(Nieuwe) leden ontvangen AOPA Netherlands mondkapje

We zullen helaas nog een tijdje veroordeeld zijn tot het dragen van een mondkapje. Bestaande AOPA leden ontvangen eind januari 2021 bij hun crewcard tevens een fraai 'design' mondkapje met AOPA logo en ademventiel. Ook nieuwe leden ontvangen een gratis mondkapje. Losse exemplaren zijn via de webwinkel te koop voor € 4,95 per stuk (exclusief verzendkosten).

Returning to flying in the wake of COVID-19

Hoewel in Nederland de beperkingen voor de GA minder ver gaan dan in het VK, zullen veel vliegers dit jaar en wellicht ook nog de komende weken minder vlieguren maken dan we normaal plegen te maken. De (Britse) General Aviation Safety Committee (GASCo) bestaat uit meerdere organisaties die actief zijn op de verschillende terreinen binnen de GA. Ook AOPA UK is lid van GASCo. 

GASCo heeft een korte online cursus gemaakt voor vliegers die mogelijk door de beperkingen een beetje 'roestig' zijn geworden. De cursus heeft de vorm van een interactieve presentatie, duurt ongeveer 20 minuten en is voor iedere vlieger interessant.

Lees meer

Introductie Basic Instrument Rating

Van ILT ontvingen wij vandaag het Informatieblad over de introductie van de Basic Instrument Rating.

Op 8 september 2021 wordt de Basic Instrument Rating (BIR) ingevoerd. Het informatieblad beschrijft de introductie van de BIR en uitfasering van de En Route Instrument Rating (EIR). De EIR kun je blijven uitvoeren tot en met 8 september 2022, onder voorwaarde dat je EIR geldig is. Vanaf 8 september 2021 kun je je EIR omzetten in een BIR.

Lees meer

BASA overeenkomst EU VS wederom verlengd en uitgebreid (2)

14 december 2020 - In aanvulling op ons eerdere artikel. EASA heeft ook de uitwerking van de conversie van de brevetten van EU naar FAA en van FAA naar EU gepubliceerd getiteld: TECHNICAL IMPLEMENTATION PROCEDURES - LICENSING (TIP-L) BETWEEN THE FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION OF THE UNITED STATES OF AMERICA AND THE EUROPEAN UNION AVIATION SAFETY AGENCY OF THE EUROPEAN UNION

De BASA overeenkomst is op 19 november getekend en gaat 18 mei 2021 in. 

Terugkijken webinar Duurzame Luchtvaarttafel

Op 8 december vond een interessant webinar plaats met als onderwerp de verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart. Verschillende sprekers geven een goed beeld van de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden. Ook de General Aviation heeft als "Living Lab" een belangrijke rol in de verduurzaming van de luchtvaart. De GA is niet alleen "Living Lab", maar ook frontrunner in die ontwikkeling. Op dit moment vliegen twee EASA-gecertificeerde elektrisch voortgedreven toestellen rond in Nederland (Pipistrel Velis Electro).

Lees meer

Piper AD

Een nieuwe AD betreffende corrosie in de vleugels van bepaalde Piper PA-28 en PA-32 vliegtuigen is uitgevaardigd door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de FAA.  "Deze AD werd ingegeven door meldingen van corrosie in een gebied van de hoofdvleugelbalk dat niet gemakkelijk toegankelijk was voor inspectie", zei de FAA.

"Deze AD vereist het inspecteren van de linker en rechter hoofdvleugelbalken op corrosie en, als corrosie wordt gevonden, het nemen van alle nodige corrigerende maatregelen.". De AD is alleen van toepassing op bepaalde serienummers van Piper-modellen PA-28-140, PA-28-150, PA-28-160, PA-28-180, PA-28-235, PA-32-260 en PA- 32-300.

Lees meer

AOPA en NACA pleiten voor betere dienstverlening Lelystad (IFR)

Op 7 november 2019 is luchtverkeersleiding ingevoerd op Lelystad Airport. LVNL en CLSK (Commando Luchtstrijdkrachten) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de afhandeling van het vliegverkeer waarbij een verdeling werd aangebracht voor de afhandeling van dit verkeer. LVNL is verantwoordelijk voor de afhandeling van het plaatselijke verkeer en CLSK neemt de naderingsverkeersleiding voor haar rekening.

De luchthaven Lelystad kent openingstijden van 0700 tot 2200 en volgens het Nederlandse AIP wordt er gedurende deze periode luchtverkeersleidings-dienstverlening geleverd. In de praktijk is dit slechts ten dele het geval. Plaatselijke (toren) verkeersleiding is aanwezig gedurende deze openingstijden maar CLSK heeft de naderingsverkeersleiding ernstig beperkt en levert deze dienst slechts tussen 1800 en 2200 waarbij aangetekend dient te worden dat per NOTAM ook deze beperkte openingstijden regelmatig worden geannuleerd waardoor er dikwijls geen enkele vorm van naderingsverkeersleiding beschikbaar is.

Lees meer

Verzoek van Teuge

Ondanks dat het in het AIP anders vermeld staat, is het verzoek van de havendienst op Teuge om na de start van baan 08, vóór het punt E de bocht in te zetten en niet te wachten tot dit punt gepasseerd is. Zoals aangegeven met de lichtblauwe pijl in de tekening. Bij het overvliegen van punt E wordt over bebouwing gevlogen en dat geeft geluidshinder.

De AIP kaartjes zullen worden aangepast.

Logo AOPA

Melden incidenten (correctie)

De GA-sector is nog niet erg gewend aan het melden van incidenten en ongelukken. Toch is het verplicht om een melding te maken als u betrokken bent bij een gebeurtenis uit één van de categorieën die beschreven staat in de EU regelgeving.

Wij publiceerden een brochure van de EU waarin de verplichte meldingen staan beschreven. Dit was echter een overzicht met verplichte meldingen voor de "grote luchtvaart". Met dank aan een oplettend lid dat AOPA hier terecht op wees. Wij, als Algemene Luchtvaartvliegers, hebben ons te houden aan een protocol dat beschreven staat in Annex 5 van van IR (EU) 2015/1018.

Lees meer

NOTAM COVID-19 verlengd

Vandaag maakte het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ons kenbaar dat de huidige NOTAM betreffende maatregelen voor de GA i.v.m. COVID-19 ongewijzigd is verlengd tot 15 januari 2021. Het is en blijft van groot belang de NOTAM met het oog op de belangen van de GA goed na te leven.

Lees meer

Engeland test integratie van drones met bemand GA verkeer

De eerste testvluchten om onbemande drones, vliegend vanaf een vliegveld, te combineren met regulier bemand luchtverkeer, zullen begin volgend jaar in het Britse luchtruim worden uitgevoerd door het onlangs gelanceerde Aircraft Innovation Centre in Goodwood, Sussex. De Britse regering heeft financiering voor het project toegekend.

De live proef toont Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) Unmanned Aircraft Systems (UAS)-operaties in niet-gescheiden luchtruim. Drone operations management bedrijf ANRA Technologies, luchtverkeersbeheerbedrijf Trax International en leverancier van luchtvaartelektronica uAvionix participeren in het project.

Lees meer

Planning uitfasering radiobakens

Luchthaven voor luchthaven worden Navaids als VORs, NDBs en Locators uitgefaseerd en gaan luchthavens over op PBN.
Als back-up blijft een Minimum Operational Network (MON) van 4 VORs bestaan, t.w. MAS, EEL, RTM en SPL.
Samen met deze uitfasering worden conventionele naderingen voor RNP naderingen vervangen.
Op de 4 VORs van het MON blijft conventioneel naderen mogelijk.
Logo AOPA

Aanbeveling om te starten met transponder experiment

AOPA, KNVvL en NACA zien het gebruik van laag vermogen transponders als een betaalbare manier van zien en gezien worden in niet gecontroleerd luchtruim. Uiteraard gaat het hier om de zichtbaarheid onderling maar zeker ook om de zichtbaarheid van GA verkeer voor drone operators die steeds meer beeld krijgen van luchtverkeer via onder andere ADS-B ontvangers. Ook de zichtbaarheid van het non-coöperatieve verkeer via sensor technieken alsmede FIS via ADS-B UAT zenders zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vliegveiligheid.

Lees meer

NOTAM Lelystad wordt Supplement

Onlangs verdween de NOTAM die aangaf dat de Lelystad TMA's op bepaalde uren van de dag de classificatie E hebben (in plaats van D). Enige paniek maakte zich meester van met name de Lelystad vliegers. 

Lees meer

EASA certifies electric aircraft, first type certification for fully electric plane worldwide

COLOGNE, June 10, 2020 - The European Union Aviation Safety Agency announced the certification of an electric airplane, the Pipistrel Velis Electro, the first type certification world-wide of a fully electric aircraft and an important milestone in the quest for environmentally sustainable aviation.  

“This is an exciting breakthrough,” said EASA Executive Director Patrick Ky. “This is the first electric aircraft EASA has certified but it will certainly not be the last, as the aviation industry pursues new technologies to reduce noise and emissions and to improve the sustainability of aviation.”
    
The Velis Electro is a two-seater aircraft intended primarily for pilot training. Slovenia-based  Pipistrel is a leading small aircraft designer and manufacturer, specialised in energy-efficient and affordable high-performance aircraft. The Velis Electro joins a product line-up of similar, but conventionally powered, aircraft. 

Lees meer

De toekomst van de luchtvaart, feiten versus framing

Oud KLM-gezagvoerder en oud-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, Benno Baksteen, heeft een buitengewoon interessante presentatie gemaakt over 'feiten en framing' van de luchtvaart. De hetze tegen de luchtvaart begint onaangename vormen aan te nemen. Een fatsoenlijke discussie over de plussen en de minnen van de luchtvaart is kennelijk niet meer mogelijk. Hoewel de presentatie betrekking heeft op de grote luchtvaart, straalt het ook uit naar de General Aviation.

Lees meer

Pamflet CAA over CO vergiftiging

De Britse CAA heeft deze maand een pamflet uitgebracht over de risico's van CO-vergiftiging tijdens het vliegen. Hoewel de kansen op een dergelijke situatie heel klein zijn, is het de moeite van het lezen zeker waard. Als de situatie zich voordoet, dan kan dat fatale gevolgen hebben. 

Lees meer

Verantwoord vliegen naar 2050 (Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050)

Vandaag is de ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 'Verantwoord Vliegen naar 2050' gepubliceerd. De ontwerp nota bevat een aantal interessante passages met betrekking tot de General Aviation. Wil je de stukken lezen, klik dan op [ documenten betreffende ontwerp luchtvaartnota ].

Er is een klein paragraafje over de GA. Daarin staat het volgende: "Samenwerking tussen luchthavens voor de GA is van groot belang in verband met eventuele verdringingseffecten. Zo zal bij het doorgroeien naar 45.000 bewegingen op Lelystad Airport voor het grote commerciële vliegverkeer mogelijk een deel van het kleine vliegverkeer naar andere regionale luchthavens uitwijken. Samen met de Rijksoverheid ontwikkelen de regionale luchthavens en provincies (als regionaal bevoegd gezag) beleid dat zorgt voor voldoende ruimte". Verder staan er verspreid nog wat teksten die betrekking hebben op de GA, die zeker de moeite van het lezen waard zijn, zoals deze: "Om goede uitvoering van vluchten in de kleine luchtvaart te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel als mogelijk aaneengesloten lager luchtruim."

We zullen er zeker nog inhoudelijk op terugkomen.

 
Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer