AOPA Fly In 2023

AOPA Fly In 2023 Hoogeveen

Vliegveld Hoogeveen (EHHO) is voor velen niet onbekend, maar met 90 vliegtuigen tegelijk toch anders. De AOPA Fly-In is dé ideale gelegenheid om kennis te maken met de Drentse luchthaven, met collega vliegers en met interessante lezingen.

Leden van AOPA* kunnen gratis aan de Fly-In deelnemen. Schrijf je hier in. Je betaalt als lid geen landingsgeld en afhandelingskosten!

Lees meer

EASA GA Season Opener

The GA Season Opener is continuing over the next few weeks. We would be grateful if you could promote the upcoming webinars below, there is also attached a poster for the webinar tomorrow on International Flying. 

 

Also, the previous webinars are available now to watch again on the Together4Safety Youtube Channel: 

GA Season Opener 2023 groot succes

Hoewel motorvliegers niet echt een vliegseizoen kennen, stonden er 11 maart toch veel aan de 'aftrap' in het Nationaal Militair Museum. Het auditorium was met zo'n 150 deelnemers helemaal vol.

Fijn dat na twee webinars in het teken van het nieuwe vliegseizoen we nu fysiek bijelkaar konden komen.

Het ochtenddeel stond in het teken van de vliegveiligheid met interessante presentaties van Ties van Zanten (Hoofd Luchtvaartveiligheid bij het Ministerie van I&W) over net Nederlands Actieplan voor Luchtvaartveiligheid (NALV) specifiek voor de GA, Jeroen Schaap en Alexander Hofstra (LVNL) over het werk van de Flight Information Service Officer (FISO). Van de heren komt het uitdrukkelijk verzoek om liefst op te roepen en toch tenminste oproepbaar te zijn op de juist frequentie. Een groot deel van de luchtruimschenders (77%) is niet oproepbaar!!!

Arie Nijman (Blu Bird Flight Training) nam ons - als leermoment - mee op een VFR-vlucht, nietsvermoedend, dwars door een actief militair oefengebied. Om scherp te blijven en complacency tegen te gaan , adviseert hij: practice what you hate!

Namens EASA was Vladimir Foltin (GA Roadmap Project Manager) aanwezig. Hij presenteerde de GA roadmap 2.0 en ging verder diep in op U-Space en iConspicuity. Een hyperlink naar zijn presentatie tref je onder dit bericht aan.

Het middagdeel stond in het teken van het verduurzamen van de GA, met Joris Melkert van de TU Delft en luchtvaartstrateeg Gerben Broekema. De mogelijkheden en onmogelijkheden werden daar geschetst vanuit een technische en vanuit een economische invalshoek. Het onderwerp leverde een levendige discussie op. Wat Joris Melkert betreft is de GA - wat duurzaamheid betreft - niet het probleem en licht er voor de sector een lonkend perspectief. Gerben Broekema benadrukt het grote belang van GA- en regionale luchthavens voor nieuwe vormen van duurzaam luchtvervoer, zoals Regional Air Mobility. Of Urban Air Mobility in Nederland een vlucht krijgt wordt door beide heren betwijfeld.

Van het ochtenddeel zijn video-opnames gemaakt. Deze zullen binnenkort online terug te vinden zijn.

Logo AOPA

Call for boarding: Algemene leden vergadering op 25 maart in Rotterdam

We nodigen  de leden nogmaals uit voor onze ALV in het mooie nieuwe clubgebouw van de RAC op EHRD. Meld je aan via de website van AOPA de link staat in de agenda op de homepage en is zichtbaar als je inlogt. Aanmelding is noodzakelijk voor de catering en de beschikbare ruimte. 

Kom je met de auto, dan kan je parkeren bij het clubhuis van de RAC Malpensabaan  11, 3045 AL Rotterdam. Als je per vliegtuig wilt komen dan is er een handlingprocedure die op aanvraag bij de secretaris secretary@aopa.nl beschikbaar is. Meld je uiterlijk op 20 maart aan dan hebben we voldoende tijd om dit te regelen. AOPA heeft geen kortingstarief afgesproken voor de binnen vliegende kisten. 

Wijziging procedures TMZ (Duitsland)

Vanaf 23 maart 2023 veranderen de procedures die in Duitsland gelden voor Transponder Mandatory Zones (TMZ). Er komt één standaardprocedure voor heel Duitsland. Het optioneel afgestemd blijven op de FIS-frequentie bij het kruisen van een TMZ is niet langer van toepassing. Men moet vanaf 23 maart eerst afmelden bij FIS (in het geval je daarmee tijdens je vlucht in contact staat), dan tijdig de voor de TMZ vermelde frequentie/transpondercode invoeren. Na het verlaten van de TMZ kan men zich dan meer aanmelden bij FIS. Zie verder de bijlage (Duitstalig).

22 april 2023: Fly-In Groningen Airport Eelde

Na de succesvolle Fly-in 2021 op Groningen Airport Eelde, staat er op 22 april 2023 weer een Fly-In op de planning. Iedereen met een luchtvaartuig is welkom! 

Voor meer informatie en het inschrijfformulier klik hier

Logo AOPA

Tarieven Kiwa vergunningen

AOPA heeft gereageerd op de internetconsultatie aangaande de tarieven die Kiwa in rekening brengt voor afgifte van verschillende vergunningen.

Lees meer
Logo AOPA

Tarievenstelsel ILT vergunningen

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt (al jaren) aan een nieuw tarievenstelsel voor vergunningen die door of in mandaat van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) worden verstrekt. In deze “Regeling tarieven transportsectoren”, die op 1 januari 2023 van kracht werd, worden de verschillende regelingen waarin de tarieven voorheen werden vastgelegd teruggebracht tot één regeling voor alle transportsectoren (luchtvaart, scheepvaart, railvervoer en wegvervoer).

Lees meer
Logo AOPA

Het verslag van de ALV van oktober 2022 is beschikbaar

Het verslag van de Algemene Ledenvergadering die we op 20 oktober 2022 op Seppe hielden staat op de website. Dit verslag en de gepresenteerde sheets zijn voor leden toegankelijk nadat zij hebben ingelogd. Je vindt het verslag op Home, leden, vergaderingen. 

Problemen met inloggen? klik op het icoon 'poppetje' rechtsboven in de website, check je e-mailadres en voer je wachtwoord in. Wachtwoord vergeten? klik dan op 'opvragen'  dan wordt een nieuw wachtwoord aan je gemaild als je mailadres bij ons bekend is. 

Gratis workshops voor GA vliegers

Astral Aviation Consulting is opgericht om deskundig advies en ondersteuning te bieden aan de (Britse) General Aviation. Het team van Astral Aviation bestaat uit ervaren (voormalige) militaire vliegers en GA-vliegers. Astral Aviation verzorgt in opdracht van de Britse CAA een ​​veiligheidscampagne voor GA-vliegers. Tot deze campagne behoort ook het verzorgen van (online) workshops. Deze zijn gratis.

Op 14 december om 20:30 uur (NL tijd) vindt de workshop 'Sky watching, clouds for pilots' plaats. Het zal dan gaan over wat we als vlieger kunnen leren van wolken (de formatie van wolken, de gevaren en praktische tips). Er is gelegenheid voor het stellen van vragen. 

Je treft > hier < de link naar de website van Astral Aviation Consulting aan. Via de website kan je je voor de workshop aanmelden en je treft er ook links naar andere interessante workshops aan.

Onderzoek RIVM 'Beleving van kleine luchtvaart in Nederland'

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil weten hoe inwoners van 16 jaar en ouder in Nederland hun woonomgeving beleven. In dat kader is onderzocht of mensen hinder ervaren van het geluid dat de GA ("kleine luchtvaart") veroorzaakt.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen weinig hinder hebben van kleine luchtvaart. De meeste vragen in het onderzoek zijn gesteld aan mensen die geluid van GA ervaren (zogenoemde "waarnemers"). Zij zijn nauwelijks bezorgd om hun veiligheid door dit type vliegverkeer, behalve over drones. Daar maken ze zich wel zorgen over. 

Bijna twee derde van de waarnemers kunnen ook genieten van overvliegende kleine luchtvaart. Het RIVM adviseert om de impact van helikopters en drones op de ervaren kwaliteit van de leefomgeving te blijven monitoren. 

Lees meer

Lelystad Runway incursions video

Runway incursions, onbevoegd baan gebruik komt nog regelmatig voor op Lelystad Airport. LVNL heeft een video gemaakt waarin de veel voorkomende vergissingen helder worden toegelicht. Het niet opvolgen van een klaring van de verkeersleiding leidt vaak tot incursies. 

Voorbeeld van een incursie: je maakt een  ‘touch and go’  als je ‘clear to land’ hebt gekregen. Dit is ook een runway incursion want je start van een baan waar je geen toestemming voor hebt gevraagd of gekregen. je had alleen toestemming voor de landing. Geef altijd duidelijk aan wat je intenties zijn en lees de klaring volledig terug. 

Kijk hier naar de video https://www.lvnl.nl/informatie-voor-luchtvarenden/informatie-voor-luchtvarenden/runway-incursions-at-lelystad-airport

OVV kwartaalrapportage luchtvaart 3e 2022

Verder hieronder tref je een link aan naar de laatste kwartaalrapportage van de OVV. Opnieuw aandacht voor een aantal airprox incidenten. De Onderzoeksraad merkt op dat er sinds 2021 een toename is van het aantal meldingen van airproxes waarbij een motorvliegtuig en een zweefvliegtuig zijn betrokken, bij luchtvaartterreinen met op dat moment zweefvliegactiviteiten.

AOPA heeft in een speciaal leaflet aandacht aan deze problematiek besteed. Betreffend leaflet tref je hierbij aan. De gemotoriseerde GA ligt momenteel onder een vergrootglas als gevolg van dit soort incidenten (en airspace infringements). We vragen nadrukkelijk jullie aandacht hiervoor, omdat beperkingen op de loer liggen.

 

Lees meer

Lelystad Airport Animatie Prevention of Runway and Taxiway Incursions

Runway en taxiway incursions zijn Safety Issues die continue aandacht hebben, zo ook op Lelystad Airport. Het komt nog te vaak voor dat vliegtuigen zonder klaring gaan taxiën of te dicht in de buurt bij de startbaan komen. De afgelopen maanden heeft de LVNL, in nauwe samenwerking met LA en de deelnemers van het Lelystad Safety Team (LST), gewerkt aan een animatiefilmpje over het voorkomen van runway and taxiway incursions op Lelystad Airport. Het filmpje is inmiddels gereed (click op filmpje).

Season Opener webinar gemist?

Op 30 maart vond 'Het GA Rondetafelgesprek' plaats, een gezamenlijk initiatief van de GA-sectorpartijen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het werden interessante en inspirerende gesprekken met dank ook aan gespreksleider Leo van der Goot.

De vluchtvoorbereiding stond als onderwerp centraal. Geef jezelf ruim de tijd voor een zorgvuldige vluchtvoorbereiding. Breng een vast structuur aan in de voorbereiding. Probeer van tevoren de vlucht te visualiseren. Bedenk welke mogelijke 'threats' je kan tegenkomen en bedenk een plan hoe je daarmee gaat dealen. 

Lees meer

Bijna-botsing tussen zweefvliegtuig en motorvliegtuig

Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvingen wij het verzoek het volgende met je te delen.

In het weekend van 5 en 6 maart is er een bijna-botsing geweest tussen een motorvliegtuig en een zweefvliegtuig in het circuit van een zweefvliegterrein. Dit blijkt uit een melding bij het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een goede vluchtvoorbereiding is essentieel om dit soort (bijna)-botsingen te voorkomen. Wij vragen graag daarom opnieuw je aandacht voor dit onderwerp.  

Het overvliegen van zweefvliegterreinen door motorvliegtuigen is risicovol. Zo is er een vergroot risico op (bijna) botsingen vanwege de intensieve vliegactiviteiten rond het zweefvliegterrein. Ook speelt mee dat zweefvliegtuigen tijdens de start heel snel hoogte winnen. Binnen een minuut bereiken zij vaak een hoogte 1.500 voet of meer. Daarnaast bestaat bovendien de kans dat een motorvliegtuig tegen een lierkabel vliegt. De lierkabel hangt gedurende de start onder het zweefvliegtuig en is nauwelijks zichtbaar.

Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan maatregelen om de risico’s van het (mogelijk onbewust) overvliegen van zweefvliegterreinen te verkleinen. De ILT neemt, waar mogelijk, contact op met vliegers die dit soort bijna-ongevallen meemaken om uit te zoeken hoe de situatie heeft kunnen ontstaan. Dit om herhaling te voorkomen.

 

Lees meer

Vliegers die op een G kist vliegen en onderhoudstechnici die G kisten onderhouden opgelet

Tot 31 december 2022 blijft het mogelijk om met een EU brevet en een Validation (te downloaden via de website van de CAA) te blijven vliegen op een in het VK geregistreerd vliegtuig. Ook is het mogelijk voor een onderhoudstechnicus zijn bevoegdheden uit te oefenen. Na 31 december 2022 is dat niet meer mogelijk. De voorlopige geldigheid eindigt op die datum. Op de website van de CAA ( https://info.caa.co.uk/uk-eu-transition/ ) staat welke acties er van de licence-holder worden verwacht om het brevet of het onderhoudscertificaat geldig te houden.
Na 31 december 2022 zijn deze certificaten niet meer geldig!
Het gaat met name om:

  • Piloten met een EU brevet die vliegen op een in het VK geregistreerd luchtvaartuig,
  • Luchtvaarttechnici met EU bevoegdheden die onderhoud plegen aan in het VK geregistreerde luchtvaartuigen,
  • Onderhoudsorganisaties met EU (EASA) goedkeuringen om onderhoud te mogen plegen aan in het VK geregistreerde luchtvaartuigen,
  • Part CAMO/CAO organisaties die onderhoud aan in het VK geregistreerde luchtvaarttuigen ondersteunen,
  • Air Carriers die Third Country Operators (TCO) certificate of certificates hebben.

Vragen: gvmtaffairs@aopa.nl

Nieuwe website KNMI

De website van het KNMI https://www.luchtvaartmeteo.nl (alias aviationweather.nl) voldeed niet meer geheel aan de eisen. Met name de presentatie op tablets en smartphones werkte niet goed. Men heeft daarom een nieuwe website gelanceerd. De lay out is aangepast; de menukeuze balk staat nu niet meer aan de linkerkant maar horizontaal bovenaan de pagina. De inhoudelijke informatie is niet veranderd; de toegang tot de informatie loopt via een nieuwe menustructuur.

Lees meer

Nieuw onderkomen Rotterdamsche Aero Club

Vrijdag 15 oktober jl. is het platform bij het nieuwe gebouw van de Rotterdamsche Aero Club (RAC) in gebruik genomen. Van het oude platform Lima zijn via de taxibaan Quebec de vliegtuigen van de RAC verplaatst naar het nieuwe platform. Het was voor de club een gedenkwaardig moment om het platform in gebruik te nemen. De toestellen (twee Diamond DA40’s, een Piper 28 en een Cirrus SR22) zijn verplaatst naar hun nieuwe standplaats direct voor het nieuwe RAC gebouw. De RAC werd opgericht in 1926 en vloog toen vanaf het voormalige Rotterdamse vliegveld Waalhaven. De RAC bestond op 8 oktober jl. precies 95 jaar.

Lees meer

Het mooie van luchtvaart

Iemand die zich flink inzet om onjuiste publicaties over de luchtvaart aan de kaak te stellen is Benno Baksteen. Benno is oud-verkeersvlieger en wordt met regelmaat gevraagd om als luchtvaartdeskundige zijn commentaar te geven.

Zelfs de zogenoemde 'kwaliteitskranten' maken zich schuldig aan framing ten koste van de luchtvaart. Overigens ontkent Benno zeker niet dat er ook negatieve kanten kleven aan vliegen. Het loont de moeite om de verschillende publicaties van Benno te lezen. Hij heeft deze verzameld op zijn in maart van dit jaar gelanceerde website https://notthebigbadwolf.com.

 

Lees meer

AOPA dient zienswijze in naar aanleiding Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Zoals wij eerder hebben bericht bestaat de mogelijkheid om naar aanleiding van de Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening een zienswijze in te dienen. AOPA heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt. AOPA is zeker niet negatief over de richting die de voorkeur heeft van de beleidsmakers. Er lijken mogelijkheden te liggen voor de General Aviation. We zijn nog wat voorzichtig in onze conclusies omdat veel nog verder geconcretiseerd moet worden. In onze zienswijze geven wij mee hoe die verdere concretisering was ons betreft vorm moet krijgen. Het indienen van een zienswijze kan nog tot en met 25 februari 2021.

Lees meer

Airspace Infringements 2020

Tijdens de eerste bijeenkomst in 2021 op 18 januari jl. van de Werkgroep Airspace Infringements is teruggekeken op de ontwikkeling van het aantal voorvallen in 2020. We zien een aantal positieve ontwikkelingen, maar dat betekent zeker niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Ondanks de inspanningen neemt het aantal infringements over de jaren nog niet structureel af.

Het aantal Airspace Infringements (AI) binnen de EHAM CTR’s en TMA’s is in 2020 duidelijk afgenomen t.o.v. 2019 (TMA van 78 naar 45 en CTR van 21 naar 13 infringements). Het heeft mogelijk te maken met de aandacht die het VFR verkeer in meerdere mate van ATC heeft gekregen.

Voor EHLE, waar lokaal VFR verkeer een hoog percentage AI veroorzaakt, zien we in de loop van 2020 een duidelijke verbetering optreden. Het grote aantal AI rond Lelystad in de eerste helft van 2020 heeft er echter voor gezorgd dat het totaalbeeld voor heel Nederland t.o.v. 2019 niet is verbeterd.

Lees meer

Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening

Afgelopen week is de conceptuele Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening gepubliceerd. Met de conceptuele Voorkeursbeslissing neemt het kabinet een richtinggevend besluit op hoofdlijnen om het luchtruim klaar te maken voor de toekomst.

De Voorkeursbeslissing bevat twaalf deelbeslissingen (we noemen er hieronder tien) op drie onderdelen.

Lees meer

(Nieuwe) leden ontvangen AOPA Netherlands mondkapje

We zullen helaas nog een tijdje veroordeeld zijn tot het dragen van een mondkapje. Bestaande AOPA leden ontvangen eind januari 2021 bij hun crewcard tevens een fraai 'design' mondkapje met AOPA logo en ademventiel. Ook nieuwe leden ontvangen een gratis mondkapje. Losse exemplaren zijn via de webwinkel te koop voor € 4,95 per stuk (exclusief verzendkosten).

Returning to flying in the wake of COVID-19

Hoewel in Nederland de beperkingen voor de GA minder ver gaan dan in het VK, zullen veel vliegers dit jaar en wellicht ook nog de komende weken minder vlieguren maken dan we normaal plegen te maken. De (Britse) General Aviation Safety Committee (GASCo) bestaat uit meerdere organisaties die actief zijn op de verschillende terreinen binnen de GA. Ook AOPA UK is lid van GASCo. 

GASCo heeft een korte online cursus gemaakt voor vliegers die mogelijk door de beperkingen een beetje 'roestig' zijn geworden. De cursus heeft de vorm van een interactieve presentatie, duurt ongeveer 20 minuten en is voor iedere vlieger interessant.

Lees meer

Terugkijken webinar Duurzame Luchtvaarttafel

Op 8 december vond een interessant webinar plaats met als onderwerp de verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart. Verschillende sprekers geven een goed beeld van de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden. Ook de General Aviation heeft als "Living Lab" een belangrijke rol in de verduurzaming van de luchtvaart. De GA is niet alleen "Living Lab", maar ook frontrunner in die ontwikkeling. Op dit moment vliegen twee EASA-gecertificeerde elektrisch voortgedreven toestellen rond in Nederland (Pipistrel Velis Electro).

Lees meer

Verzoek van Teuge

Ondanks dat het in het AIP anders vermeld staat, is het verzoek van de havendienst op Teuge om na de start van baan 08, vóór het punt E de bocht in te zetten en niet te wachten tot dit punt gepasseerd is. Zoals aangegeven met de lichtblauwe pijl in de tekening. Bij het overvliegen van punt E wordt over bebouwing gevlogen en dat geeft geluidshinder.

De AIP kaartjes zullen worden aangepast.

NOTAM COVID-19 verlengd

Vandaag maakte het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ons kenbaar dat de huidige NOTAM betreffende maatregelen voor de GA i.v.m. COVID-19 ongewijzigd is verlengd tot 15 januari 2021. Het is en blijft van groot belang de NOTAM met het oog op de belangen van de GA goed na te leven.

Lees meer
Logo AOPA

Aanbeveling om te starten met transponder experiment

AOPA, KNVvL en NACA zien het gebruik van laag vermogen transponders als een betaalbare manier van zien en gezien worden in niet gecontroleerd luchtruim. Uiteraard gaat het hier om de zichtbaarheid onderling maar zeker ook om de zichtbaarheid van GA verkeer voor drone operators die steeds meer beeld krijgen van luchtverkeer via onder andere ADS-B ontvangers. Ook de zichtbaarheid van het non-coöperatieve verkeer via sensor technieken alsmede FIS via ADS-B UAT zenders zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vliegveiligheid.

Lees meer

EASA certifies electric aircraft, first type certification for fully electric plane worldwide

COLOGNE, June 10, 2020 - The European Union Aviation Safety Agency announced the certification of an electric airplane, the Pipistrel Velis Electro, the first type certification world-wide of a fully electric aircraft and an important milestone in the quest for environmentally sustainable aviation.  

“This is an exciting breakthrough,” said EASA Executive Director Patrick Ky. “This is the first electric aircraft EASA has certified but it will certainly not be the last, as the aviation industry pursues new technologies to reduce noise and emissions and to improve the sustainability of aviation.”
    
The Velis Electro is a two-seater aircraft intended primarily for pilot training. Slovenia-based  Pipistrel is a leading small aircraft designer and manufacturer, specialised in energy-efficient and affordable high-performance aircraft. The Velis Electro joins a product line-up of similar, but conventionally powered, aircraft. 

Lees meer

De toekomst van de luchtvaart, feiten versus framing

Oud KLM-gezagvoerder en oud-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, Benno Baksteen, heeft een buitengewoon interessante presentatie gemaakt over 'feiten en framing' van de luchtvaart. De hetze tegen de luchtvaart begint onaangename vormen aan te nemen. Een fatsoenlijke discussie over de plussen en de minnen van de luchtvaart is kennelijk niet meer mogelijk. Hoewel de presentatie betrekking heeft op de grote luchtvaart, straalt het ook uit naar de General Aviation.

Lees meer

Pamflet CAA over CO vergiftiging

De Britse CAA heeft deze maand een pamflet uitgebracht over de risico's van CO-vergiftiging tijdens het vliegen. Hoewel de kansen op een dergelijke situatie heel klein zijn, is het de moeite van het lezen zeker waard. Als de situatie zich voordoet, dan kan dat fatale gevolgen hebben. 

Lees meer

Verantwoord vliegen naar 2050 (Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050)

Vandaag is de ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 'Verantwoord Vliegen naar 2050' gepubliceerd. De ontwerp nota bevat een aantal interessante passages met betrekking tot de General Aviation. Wil je de stukken lezen, klik dan op [ documenten betreffende ontwerp luchtvaartnota ].

Er is een klein paragraafje over de GA. Daarin staat het volgende: "Samenwerking tussen luchthavens voor de GA is van groot belang in verband met eventuele verdringingseffecten. Zo zal bij het doorgroeien naar 45.000 bewegingen op Lelystad Airport voor het grote commerciële vliegverkeer mogelijk een deel van het kleine vliegverkeer naar andere regionale luchthavens uitwijken. Samen met de Rijksoverheid ontwikkelen de regionale luchthavens en provincies (als regionaal bevoegd gezag) beleid dat zorgt voor voldoende ruimte". Verder staan er verspreid nog wat teksten die betrekking hebben op de GA, die zeker de moeite van het lezen waard zijn, zoals deze: "Om goede uitvoering van vluchten in de kleine luchtvaart te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel als mogelijk aaneengesloten lager luchtruim."

We zullen er zeker nog inhoudelijk op terugkomen.

 
Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer