sms

Workshop SMS 15 november te Eelde

Aircraft Owners and Pilot Association (AOPA) Nederland organiseert samen met de Noord Nederlandse Aero Club (NNAC) een Safety workshop, welke volgt uit het Safety programma van de AOPA.

Het doel van deze interactieve workshop is het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van GA vliegers en richting geven aan het opzetten – onderhouden van je veiligheidssysteem (Safety Management System, SMS). Hierbij is het veiligheidshandboek van AOPA de leidraad.

De NNAC heeft als doel mee te werken aan de verdere kennismaking met dit Safety programma voor alle vliegclubs in Noord-Nederland en hoopt u bij deze bijeenkomst te mogen verwelkomen. Er zijn ca. 30 plaatsen beschikbaar. Dit is een uitgelezen mogelijkheid om kennis te maken met dit Safety programma en elkaar.

Lees meer
Logo AOPA

Wijziging GAR inlogprocedure Verenigd Koninkrijk

Vanaf vrijdag 31 oktober 2025 verandert de manier waarop u inlogt op de dienst "Submit a GAR". Vanaf die datum kunt u alleen nog inloggen met GOV.UK One Login.

Wat betekent dit voor u?

Om uw bestaande gegevens te behouden, is het belangrijk dat u bij het aanmaken van uw GOV.UK One Login hetzelfde e-mailadres gebruikt als voor uw huidige Submit a GAR-account.

Met GOV.UK One Login kunt u met één e-mailadres en wachtwoord bij meerdere overheidsdiensten inloggen. In de toekomst zal deze inlogmethode toegang bieden tot alle diensten op GOV.UK.

Lees meer

Ervaringen van GA-piloten gevraagd: airproxen in beeld

De onderzoeksraad voor de veiligheid heeft ons verzocht bijgaande enquête uit te zetten bij ons ledenbestand.

Wat is uw ervaring met airproxen? Deel uw perspectief

De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet momenteel onderzoek naar voorvallen waarbij luchtvaartuigen mogelijk te dicht bij elkaar zijn gekomen in het Nederlandse luchtruim – zogenaamde airproxen. Dit onderzoek richt zich specifiek op de General Aviation, met name op vluchten die plaatsvinden onder zichtvliegvoorschriften (VFR), zowel binnen als buiten gecontroleerd luchtruim.

Lees meer

AOPA Ledenvergadering 92

Op zaterdag 11 oktober 2025 vond de halfjaarlijkse ledenvergadering plaats. De lopende dossiers kwamen aan de orde, aankomende evenementen en alles wat impact heeft op de GA.

AOPA is dé belangenorganisatie voor de General Aviation wereldwijd. Ons doel is om onze vliegers te vertegenwoordigen in beleid bij lokale en internationale instanties, behartigen van onze rechten en vrijheden en het beschermen van onze gezamenlijke passie.

In beeld: Maurits Kooreman van KNMI - Royal Netherlands Meteorological Institute die ons uitleg kwam geven over de werking van het KNMI en hoe een TAF tot stand komt.

Ben je zelf een piloot in Nederland en nog geen lid? Registreer je op de website!

Lees meer

Het einde van halonbrandblussers in de luchtvaart komt eraan rond de jaarwisseling –

Maar wat doen we na 31 december??

We willen graag eenvoudige antwoorden geven op eenvoudige vragen: welke brandblusser mag in een vliegtuig worden geïnstalleerd als halonbrandblussers na 31 december 2025 verboden zijn?

Helaas is het niet zo eenvoudig; de hoeders van Europese richtlijnen en de experts in de adviescommissies van EASA hebben nog geen definitieve overeenstemming bereikt.

<bron: AOPA Duitsland>

Lees meer
Logo AOPA

Laagvlieggebieden hebben nadere regels!

Een vliegmaatje kreeg een brief van ILT nadat hij voor zijn periodieke trainingsvlucht een aantal (gesimuleerde) motorstoringen had geoefend in het daarvoor aangewezen laagvlieggebied. In de brief werd duidelijk gemaakt dat er ook in de aangewezen laagvlieggebieden beperkingen zijn opgenomen zoals blijkt uit de vrijstellings-regeling. (Artikel 4.4 Vrijstellingsregeling Besluit Luchtverkeer 2014) Deze regeling betreft de laagvlieggebieden Deventer, Flevopolder, Gouda en Groningen.

Lees meer

Avgas 100LL voorlopig toegestaan

De European Chemical Agency heeft TEL (Tetraethylled) aangewezen als een product waar met zorgvuldigheid mee omgegaan moet worden en waarvan op termijn de invoer in de EU verboden zal worden. Eerder was de uiterste termijn medio 2025. De Europese Commissie heeft op 11 juni 2025 op verzoek van Shell ingestemd met uitstel van het importverbod. Wij kunnen aannemen dat de andere aanvragers ook uitstel zullen krijgen. Daarmee is de levering van Avgas 100LL voorlopig veiliggesteld. De einddatum van deze tijdelijke uitzondering van het importverbod is april 2032.

Lees meer

De AOPA Fly-In 2025 op vliegveld Drachten

Afgelopen zaterdag 5 juli was het dan zover, de 2025 AOPA Fly-In vond plaats op vliegveld Drachten. De twee voorgaande edities konden helaas niet doorgaan vanwege het weer, en alsof de duvel er mee speelde, bij deze editie had het weer ook een sterke invloed op het aantal deelnemers dat Drachten wist te bereiken. Ondanks dat is het toch een prima dag geworden en hebben wij veel blije gezichten gezien.    

Lees meer

Jaarpublicatie Analysebureau Luchtvaartvoorvallen 2024

Het  Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) registreert en analyseert de verplichte meldingen over voorvallen in de Nederlandse burgerluchtvaart. Het doel van het ABL is om samen met de sector vroegtijdig trends te signaleren zodat betrokken partijen acties kunnen ondernemen om de vliegveiligheid te verbeteren. Het ABL deelt bevindingen onder andere in factsheets en het ABL-dashboard luchtvaartvoorvallen. Het ABL is een onderdeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Lees meer

Per 1 januari 2026 ADS-B verplicht in NSAA

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vraagt aandacht voor de wijziging van de Regeling boorduitrusting in verband met een gewijzigde surveillancedekking op de Noordzee. 

De aanleiding voor de wijziging is de afname van het aantal sensoren op de Noordzee om luchtvaartuigen te kunnen lokaliseren. Op olie-en gasplatforms in de Noordzee zijn zogeheten Wide Area Multilateratie (WAM) sensoren geïnstalleerd. Als gevolg van de ontmanteling van een aantal olie- en gasplatforms zijn de op deze platforms geïnstalleerde WAM-sensoren niet langer beschikbaar. 

Lees meer

Deadline approaching "U.S. Agents for Service"

Gedurende de afgelopen tijd hebben we al wat berichten gepubliceerd over de zogenaamde "U.S. agents for Service" - de datum waarop e.e.a. actief is komt snel dichterbij.
Vanaf maandag 7 juli 2025 is de wetgeving actief!

Lees meer

MIT-onderzoek interessant in kader verduurzaming GA

Onderzoekers van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een brandstofcel ontwikkeld die drie keer zoveel energie per gewichtseenheid kan opslaan als de huidige lithium-ion batterijen. De brandstofcel gebruikt vloeibaar natriummetaal als brandstof, wat goedkoop en ruim beschikbaar is. Deze technologie kan worden gebruikt voor elektrische luchtvaart waar hoge energiedichtheid en lage kosten cruciaal zijn. De brandstofcel produceert geen CO2-uitstoot en kan zelfs bijdragen aan het verminderen van kooldioxide in de atmosfeer. De brandstofcel is veiliger dan veel andere batterijen omdat de reactanten niet geconcentreerd naast elkaar zitten, aldus MIT.

Lees [hier] over het onderzoek.

Bescherm jezelf tegen koolmonoxide (CO)

Koolmonoxidevergiftiging (CO) is een bekende factor bij meerdere dodelijke ongevallen in de algemene luchtvaart. Hoewel zulke incidenten zeldzaam zijn, vormt CO nog steeds een ernstige en hardnekkige bedreiging voor piloten en passagiers in vliegtuigen met zuigermotoren.

De folder, uitgegeven door de CAA, biedt praktische richtlijnen om jezelf en je passagiers te beschermen tegen CO. Je leest hoe je met goed onderhoud en effectieve detectiemaatregelen het risico aanzienlijk kunt verkleinen. Daarnaast krijg je informatie over de verschillende soorten CO-detectoren, de juiste installatie ervan in je vliegtuig en hoe je moet handelen wanneer je CO-melder een waarschuwing geeft.

Lees meer

Vraag over RPM overspeed Diamond DA 40

Het blijkt uit de rapportage van het ABL (Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen) dat er herhaalde gevallen van “overspeed” van het toerental van de motor bij de start is geconstateerd. De vraag is of dit toeval is of dat er mogelijk een structureel probleem met de motoronderdelen van de DA 40 zou kunnen zijn. Er is een oproep van ABL om deze (en andere) voorvallen te blijven melden zodat en onderzoek naar deze voorvallen en de technische achtergrond kan worden onderzocht.

Loket ILenT

IAOPA Europe Regional Meeting in Den Haag

Dit weekend was AOPA Netherlands voor het eerst de host van de IAOPA Europe Regional Meeting. De AOPA besturen uit 14 Europese landen kwamen bij elkaar in Den Haag om te praten over verschillende belangrijke onderwerpen die alle landen aangaan zoals fuels, medicals, politieke-en EASA gerelateerde zaken. Tevens was er een presentatie van diezelfde EASA waarbij met name iConspicuity veel aandacht kreeg.   

Lees meer

Let op EHR66 en TGB NLR

EHR66 en TGB NLR Testcentrum High zijn speciale luchtruimen in Nederland, waarin regelmatig testvluchten en experimentele operaties plaatsvinden. Dit luchtruim wordt gebruikt door militaire en civiele onbemande luchtvaartuigen (drones). In de afgelopen periode hebben hier meerdere infringements plaatsgevonden, met name door General Aviation (GA) vluchten.

Zweefvliegveld "De Voorst" ligt eveneens midden in de EHR66. De Zweefvliegclub NOP maakt gebruik van lierkabels met een lengte van circa 1000 meter, hetgeen betekent dat een zweefvliegtuig bij harde westenwind zelfs tot een hoogte van 600 meter (2000ft) kan worden opgelierd. Bovendien bereiken de zweefvliegtuigen op thermische dagen gemakkelijk hoogten tot 2 kilometer (6000ft) en hoger. Zweefvliegveld de Voorst is behalve in het weekenden ook regelmatig op werkdagen actief.

 

Lees meer

AOPA Member Benefits: 15% discount op ForeFlight

Lid zijn van AOPA Netherlands is eigenlijk een must voor iedere General Aviation vlieger in Nederland. Met elkaar staat we sterk om onze belangen zo goed mogelijk te verdedigen in ons kleine landje.
Maar het lidmaatschap levert ook voordelen op. Binnen IAOPA zijn de krachten gebundeld met verschillende partijen om tot die voordelen te komen. Zo biedt ForeFlight nu een voordeel aan van 15% voor AOPA Netherlands leden. 

Lees meer

Zaterdag 5 april, de 91e Algemene Ledenvergadering

Zaterdag 5 april was het restaurant van vliegveld Hilversum weer het toneel voor de 91e AOPA Netherlands Algemene Ledenvergadering. Uiteindelijk waren we met iets meer dan 30 personen. Het was een goede sessie waarbij de leden een update kregen over de belangrijkste dossiers en werden de notulen van de vorige ALV en het jaarverslag 2024 geaccordeerd. 

Lees meer

Agent For Service portal

Een update vanuit de AOPA collega's in de U.S.A.:

Our Agent For Service portal will soon provide a reliable option for foreign-based FAA certificate holders required to provide a U.S. address to the FAA, as well as for pilots that already have a U.S. address on file with the FAA and who seek the assurance of knowing that time-critical documents, such as notices of denials, safety-related communications, or enforcement actions with limited appeal periods, will not sit for weeks as deadlines pass.

Lees meer

Succesvolle General Aviation Season Opener 2025

Vandaag was Breda International airport wederom het decor voor de General Aviation Season Opener. In restaurant Bargo werd het seizoen afgetrapt door een aantal interessante sprekers en natuurlijk door Denise Eikelenboom van de KNVvL en Mark Rademaker van AOPA Netherlands. Bijna alle stoelen waren bezet en dagvoorzitter Leo van der Goot sprak het geheel inspirerend aan elkaar. 

Lees meer

Platform procedures EHRD

Vlieg je naar EHRD en doet de Vliegclub Rotterdam (VCR) de afhandeling, dan graag je aandacht voor het volgende. Toegang tot airside via de poort bij het clubgebouw van de Vliegclub Rotterdam is alleen toegestaan aan personen in bezit van:

Een geldig paspoort en daarbij moeten zij ook nog 1 van de 3 onderstaande items hebben:

  1. Een geldig brevet
  2. Een soloverklaring voor leerlingen in opleiding
  3. Voor passagiers: een instapkaart, die op vertoon van paspoort (van de passagier) en in het bijzijn van de vlieger aan de balie in het VCR-clubgebouw kan worden verstrekt

Op het platform

  1. Dienen personeelsleden en vliegers een veiligheidshesje te dragen
  2. Personen die zij begeleiden moeten in hun directe nabijheid blijven

Personen die zich niet aan deze regels houden, wordt toegang tot het platform via de poort bij Vliegclub Rotterdam ontzegd

Lees meer
0

U.S. Agent for Service | AOPA NL Membership benefit!

Last December we informed you about the new FAA regulation to have an “Agent for Service” for all holders of FAA certificates who do not have a physical address in the U.S.A.
We are happy to share that AOPA US played an important role in these developments and now AOPA members in the Netherlands can benefit!

Lees meer

Het gebruik van Avgas UL94 in Nederland

Vanuit de Europese Unie is er al geruime tijd de roep om de luchtvaart verder te verduurzamen. Vanuit AOPA wordt daar veel aandacht aan besteed. Wij nemen deel aan diverse initiatieven die specifiek de duurzaamheid binnen de GA bevorderen. 
Eén van de initiatieven is het helpen mogelijk maken van de invoering van ongelode vliegtuigbrandstoffen ter vervanging van 100LL. UL94 is zo’n vliegtuigbrandstof, vrij van tetraethyllead (lood), kortweg TEL, en geschikt is voor een groot deel van de GA vloot. 

Lees meer

Vliegen naar het Verenigd Koninkrijk

Vliegen naar het VK is er niet eenvoudiger op geworden. Alle vliegtuigen moeten vanaf 1 januari 2025 een actieve CO meter in de kist hebben. De administratie is uitgebreid met een Electronic Travel Authorisation (ETA) en wij geven hierbij een kort overzicht van de websites waar de relevante informatie te vinden is en hoe een aanvraag moet worden ingediend.

Lees meer

Luchthaven Teuge viert 90-jarig jubileum

Luchthaven Teuge viert dit jaar met trots haar 90-jarig bestaan. Sinds de oprichting op 13 februari 1935 heeft ze zich ontwikkeld tot een veelzijdig luchthaven met een rijke geschiedenis en een grote bedrijvigheid.

Lees meer

ADS-B out verplicht binnen NSAA

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Luchtvaartuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten in de toekomst voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie. Daarnaast blijft een mode-S transponder verplicht. De verplichting van een ADS-B Out transponderfunctie geldt niet in de strook van 2,5NM vanaf de kustlijn van Noord- en Zuid-Holland westwaarts. Zo kan vliegverkeer langs de kust blijven vliegen zonder ADS-B Out.

Lees meer

Rotax Mandatory SB

BRP-Rotax heeft een onverwachte Verplichte Service Mededeling uitgebracht voor drie van zijn nieuwste 900-serie motoren: de brandstof geïnjecteerde 912 iS, 915 iS en 916 iS. De inspectie kan uitwijzen dat het krukasblok en/of de versnellingsbakbehuizing vervangen moeten worden.

Rotax heeft een mogelijk productieprobleem geïdentificeerd dat de hardheidswaarden van de materialen van het krukasblok en/of de versnellingsbakbehuizing in bepaalde motoren beïnvloedt. "Deze componenten voldoen mogelijk niet aan de vereiste specificaties voor materiaalthardheid, wat kan leiden tot verminderde componentduurzaamheid en/of potentiële olielekkage," aldus de verklaring van BRP-Rotax.

Lees meer

Electrische motor van Safran gecertificeerd

De Safran ENGINeUS 100 is een belangrijke ontwikkeling in de sector van elektrische vliegtuigpropulsie. Onlangs gecertificeerd door de European Union Aviation Safety Agency (EASA), is deze elektrische motor ontworpen om een breed scala aan vliegtuigen aan te drijven, van kleine vliegtuigen voor 2 tot 4 passagiers tot toekomstige commerciële vliegtuigen. De motor levert 125 kW (ongeveer 168 pk) en heeft een indrukwekkende gewicht-vermogen ratio van 5 kW/kg, wat het een van de lichtste en efficiëntste elektrische motoren voor de luchtvaart maakt.

Het certificeringsproces van de motor omvatte meer dan 1.500 uur testen en 100 vlieguren onder realistische omstandigheden. Safran werkte vier jaar nauw samen met EASA om luchtwaardigheidsnormen voor elektrische propulsie te ontwikkelen en de juiste testmethoden vast te stellen.

 

Lees meer

Ground stations project to increase visibility of GA air traffic in Belgium

From our AOPA Belgium friends - below an article currently in their newsletter

The previous edition (Edition 2024 -1) of our Letters from AOPA Belgium contained an extensive feature on the “ground stations-project to increase significantly visibility of GA air traffic in Belgium”. The project aligns with EASA’s iConspicuity project and its ADS-L concept. ADS-L (the ‘L’ for ‘Light’) is derived from the ADS-B standard but simplified for use on low cost equipment and mobile phones.

Lees meer

Flying with digital helpers: beware of unseen risks

By Ronny Kiener, Swiss FOCA at Together4Safety.

Electronic aids (apps) on cell phones, iPads or other tablet PCs (Electronic Flight Board, or EFB for short) are very popular with pilots. However, it is important to be aware of the possible risks when using EFBs.

Lees meer
Logo AOPA

Verplichte aanstelling “Agent” in de USA voor US brevet-, licentie- en vliegtuig- registratie houders per 2025.

Vanaf 2025 introduceert de Federal Aviation Administration (FAA) een nieuwe regel die houders van FAA-certificaten, die geen vast adres in de VS hebben, verplicht een vertegenwoordiger in de VS aan te wijzen.

Het doel is om tijdige en betrouwbare communicatie mogelijk te maken tussen de FAA en de certificaathouders, vooral bij belangrijke of tijdgevoelige kwesties. Het kan bijvoorbeeld gaan om updates, veiligheidswaarschuwingen, verlengings- of onderhoudsvereisten, schorsingen en boetes. De FAA heeft in de praktijk regelmatig problemen met het traceren van buitenlandse certificaat houders.

Lees meer

Een succesvolle Algemene Ledenvergadering!

Zaterdag 12 oktober 2024 - een heel prima ochtend op vliegveld Hilversum! De AOPA Netherlands Algemene Ledenvergadering vond plaats in het restraurant van vliegveld Hilversum. De opkomst was uitstekend; op het hoogtepunt waren er 54 mensen in de zaal!  

Lees meer

Succesvolle Fly-In Eindhovense Aeroclub

Zondag 1 september stond Eindhoven Airport in het teken van de Fly-In van de Eindhovense Aeroclub. AOPA Netherlands was te gast met de bekende tent. Het weer was prachtig en de animo was groot. Op het hoogtepunt stonden er ruim 70 vliegtuigen.

Lees meer

Fly In Seppe 31 augustus/1 september

Helaas zal de Fly In op Texel dit jaar geen doorgang vinden vanwege het onstuimige weer. Een nieuwe kans om in te vliegen wordt geboden door Seppe.

De Fly-in 75 jaar Seppe vindt plaats op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september.

Lees meer
Easa

EUROPESE COMMISSIE NEEMT DE VOLGENDE STAP VOOR INTEGRATIE VAN ELEKTRISCHE LUCHTTAXI’S EN BEZORGDRONES IN HET LUCHTRUIM

De Europese Commissie heeft een volgende stap gezet op weg naar de realisatie van nieuwe vormen van luchtvaart, waaronder de inzet van elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen VTOL (Vertical Take-off and Landing) en delivery drones. Door de acceptatie van een nieuw wetgevingspakket is deze ontwikkeling een spa dichterbij realisatie gekomen. Het pakket moet nog verder door EASA worden uitgewerkt, maar de basis is gelegd voor verdere integratie van UAM ( Urban Air Mobility) in het luchtruim.

Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer