Bericht van GAMA

De verkoop van nieuwe General Aviation (GA) vliegtuigen blijft sterk, ondanks zorgen over de invloed van de Europese Unie op de sector, aldus de General Aviation Manufacturers Association (GAMA). Het recente rapport van GAMA over het derde kwartaal van 2024 toont een stijging van de waarde van vliegtuigleveringen en een toename van de leveringen van verschillende vliegtuigen, waaronder zuigervliegtuigen, zakenvliegtuigen en turbinehelikopters. Turboprops en zuigerhelikopters zagen een stabilisatie, vergelijkbaar met de cijfers van de eerste negen maanden van 2023.

 

Lees meer
Logo AOPA

Let op met Mogas tanken buiten de eigen club!

AOPA kreeg een brief van de LBA (Luftfahrt Bundesambt) met een waarschuwing dat er in Freiburg (EDTF) diesel door Mogas zou zijn gemengd.

Mocht iemand tussen 29 Augustus en 21 Oktober 2024 in Freiburg zijn geweest en Mogas hebben getankt, dan is deze brief van belang. 

Een en ander geeft maar weer eens het belang aan van het goed monitoren van de samenstelling van niet gecertificeerde brandstoffen.

Lees meer

Winteracties Twente Airport

Het volgende bericht zagen we voorbij komen en willen we je niet onthouden.

In de maanden november, december en januari zijn er op Twente Airport een aantal leuke winteracties! 

 In het weekend van 30 november t/m 1 december krijg je 15% korting op een overland landing.

Zaterdag 28 en zondag 29 december: olliebollen en chocolademelk.

Zaterdag 18 en zondag 19 januari: gratis kom snert met een snee roggebrood met katenspek

Lees meer

Check Six nieuwe brandstofleverancier EHLE

Na Seppe levert Check Six per 20 november ook de brandstof op Lelystad (100LL/Jet A1). Het Vlaamse Check Six neemt op Lelystad de rol over van Shell. De verwachting is dat Check Six binnenkort ook 94UL op Lelystad zal aanbieden, zoals het al doet op Seppe.

Meer informatie treft u [hier] aan.

"Ook luchtverkeersleiding verantwoordelijk om botsingen in luchtruim te voorkomen"

Vliegers en luchtverkeersleiding hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om botsingen in gecontroleerd luchtruim te voorkomen. Dit concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na onderzoek van een bijna-botsing tussen twee vliegtuigen in juni 2022 in het gecontroleerd luchtruim van Rotterdam The Hague Airport. Bij dit voorval ontstond een acuut gevaar op een botsing op 1500 voet hoogte, ook al volgden beide piloten de instructies van de luchtverkeersleiding. Pas toen de piloot van het arriverende toestel het andere vliegtuig zag, kon hij een uitwijkmanoeuvre maken.

Lees meer

AD op veel Lycoming motoren

De nieuwe luchtwaardigheidsrichtlijn (AD) die op 5 december 2024 van kracht wordt, is bedoeld om problemen met drijfstangassemblages in Lycoming-motoren aan te pakken. Deze richtlijn volgt op meldingen van defecten aan de drijfstangbussen, wat heeft geleid tot motorstoringen en uitval tijdens de vlucht. De FAA (Federal Aviation Administration) vereist daarom dat eigenaren en exploitanten van getroffen motoren specifieke inspecties uitvoeren om vroegtijdige slijtage op te sporen.

Belangrijkste vereisten van de AD:

Olie-inspecties op bronsmetaaldeeltjes: Bij de eerstvolgende olieverversing, of binnen vier maanden na 5 december 2024 (afhankelijk van wat eerder is), moeten herhaalde inspecties worden uitgevoerd op aanwezigheid van bronsmetaaldeeltjes. Dit omvat inspectie van het motoroliefilter, het oliedrukscherm en het olieaanzuigscherm.

Aanvullende inspecties: Indien bronsmetaaldeeltjes worden aangetroffen, zijn er aanvullende inspecties vereist. Hierbij wordt gekeken naar de drijfstangbussen op schade, juiste pasvorm, beweging en slijtage.

Vervanging van componenten: Als tijdens inspecties significante slijtage of afwijkingen worden vastgesteld, kan vervanging van de drijfstangbussen verplicht worden gesteld.

De inspecties zijn verplicht voor Lycoming-motoren waarin tussen 2009 en 2017 specifieke drijfstangassemblages zijn geïnstalleerd. Dit onderhoudsschema is bedoeld om te zorgen voor tijdige detectie van defecten aan de kleine eindbussen van de drijfstangen, waarmee het risico op storingen en uitval van de motor in de lucht wordt verminderd.

 

Lees meer
Logo AOPA
0

Save the Date: 05 April 2025 - Algemene Ledenvergadering

Op zaterdag 05 april 2025 zal de volgende Algemene Ledenvergadering worden gehouden in het Restaurant op vliegveld Hilversum. Het definitieve programma volgt later nog maar we kunnen alvast wel zeggen dat we om 10:00 uur zullen beginnen tot ca. 12:45 waarna er broodjes zijn voor de lunch.

Lees meer
Union Jack

Naar UK reizen gaat veranderen

Vanaf april 2025 heb je een ETA (electronic travel authorisation) nodig om naar de UK te reizen; vergelijkbaar met een ESTA naar de USA. In de bijlage lees je er meer over.

Lees meer

Toekomst Lelystad Airport blijft ongewis

Tijdens het commissiedebat Luchtvaart op 24 oktober werd minister Madlener onderworpen aan kritische vragen over Lelystad. Of er volgend jaar een meerderheid in de Kamer zal zijn die stemt voor het openen van Lelystad Airport voor het groothandelsverkeer, is op dit moment twijfelachtig. 

Opmerkelijk is dat de minister stelde dat uit onderzoek is gebleken dat Lelystad Airport met 10.000 vliegtuigbewegingen groothandelsverkeer per jaar rendabel is (dus zonder de opbrengsten die de GA genereert). Het betreffende rapport zal vóór eind november met de Kamer worden gedeeld.

Lees meer

Amerikaanse brevethouders, let op !!

Vanaf 2025 introduceert de Federal Aviation Administration (FAA) een nieuwe regel die buitenlandse houders van FAA-certificaten verplicht een vertegenwoordiger in de Verenigde Staten aan te wijzen. Deze nieuwe vereiste, onderdeel van "Subpart C Designated US Agents for Service," is bedoeld om de communicatie met buitenlandse certificaathouders te stroomlijnen.

Wat betekent dit concreet?

Als je een FAA-certificaat bezit, zoals een pilotenlicentie, een vliegtuigregistratie, een onderhoudscertificaat of zelfs een drone-licentie, en je woont buiten de Verenigde Staten, moet je een in de VS gevestigde agent aanstellen die namens jou officiële correspondentie van de FAA kan ontvangen. De FAA heeft gemeld dat dit nodig is vanwege de kosten en vertragingen die optreden bij het communiceren met buitenlandse houders van certificaten.

Lees meer

AOPA dient reactie in op NSAA ADS-B voorstel

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Vliegtuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie.

Het voorstel behelst een gebied boven de Noordzee tot FL55 (en sluit daarmee aan op de Amsterdam CTA-West waar VFR vliegen verboden is door de classificatie A). Eén en ander is terug te vinden in de internetconsultatie die tot en met 23 oktober openstaat voor reacties.

Lees meer

Een succesvolle Algemene Ledenvergadering!

Zaterdag 12 oktober 2024 - een heel prima ochtend op vliegveld Hilversum! De AOPA Netherlands Algemene Ledenvergadering vond plaats in het restraurant van vliegveld Hilversum. De opkomst was uitstekend; op het hoogtepunt waren er 54 mensen in de zaal!  

Lees meer

SAVE THE DATE: AOPA FLY-IN Zaterdag 5 juli 2025

Het vliegseizoen 2024 loopt bijna op z'n einde, we gaan spoedig de winter(slaap) in. Inmiddels zijn wij binnen het AOPA bestuur al begonnen met de plannen voor 2025 waarbij de AOPA Fly-In natuurlijk bovenaan staat.

Met plezier kunnen wij meedelen dat wij in Vliegveld Drachten een partner hebben gevonden die heel graag mee wil doen om er een geweldig event van te maken voor de deelnemende piloten en het lokale publiek.

Lees meer
Logo AOPA

ILT-Luchtvaartautoriteit: Kleine luchtvaart in beeld

Nieuwsbericht | 26-09-2024 | 16:18

Inspecteurs van de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) hebben  de afgelopen weken onaangekondigd de vliegvelden in Rotterdam, Lelystad en Hoogeveen bezocht. Tijdens deze ad hoc controles is gekeken naar de veiligheidscultuur en het veiligheidsbewustzijn bij de kleine luchtvaart.       

Lees meer

Strengere eisen voor het reizen naar het Verenigd Koninkrijk

Het reizen naar het Verenigd Koninkrijk zal in de toekomst iets lastiger worden. Buiten de verplichte GAR (General Aviation Report) zal er ook een Electronic Travel Authorisation (ETA) moeten worden aangevraagd. Voor burgers uit een aantal landen in het Midden bestaat intussen de verplichting al om een ETA aan te vragen.

Lees meer

Succesvolle AirFair Teuge

Afgelopen zaterdag vond de 6e AirFair plaats op vliegveld Teuge. Wat een ontzettend leuk event is het geworden met ook nog eens heel prima weer. Beter kon je eigenlijk niet hebben; niet te warm en droog met een prima zonnetje.

Lees meer

Succesvolle Fly-In Eindhovense Aeroclub

Zondag 1 september stond Eindhoven Airport in het teken van de Fly-In van de Eindhovense Aeroclub. AOPA Netherlands was te gast met de bekende tent. Het weer was prachtig en de animo was groot. Op het hoogtepunt stonden er ruim 70 vliegtuigen.

Lees meer

Fly In Seppe 31 augustus/1 september

Helaas zal de Fly In op Texel dit jaar geen doorgang vinden vanwege het onstuimige weer. Een nieuwe kans om in te vliegen wordt geboden door Seppe.

De Fly-in 75 jaar Seppe vindt plaats op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september.

Lees meer

Geen vliegplan, wel even melden

Aan de versoepeling van de verplichting om een vliegplan in te dienen kleven niet alleen voordelen, maar ook enkele nadelen (voor de beperkingen: zie nieuwsartikel van 19 juli).

Voor één van die nadelen vragen we nadrukkelijk je aandacht. Zonder vliegplan weet het veld waar je naartoe vliegt niet (tijdig) dat je komt. Zeker op drukke dagen is dat voor de mensen die het vliegverkeer op en rond het veld in goede banen moeten leiden best lastig. Zij zijn graag tijdig op de hoogte wanneer je met welke kist komt. Dat maakt het plannen en coördineren van allerlei activiteiten een stuk makkelijker.

Het is sowieso verstandig om vóór vertrek contact op te nemen met je bestemming, niet alleen om te melden dat je komt, maar ook om te informeren naar de baanconditie of eventuele bijzonderheden die voor jou als vlieger van belang zijn. Het is eigenlijk gewoon onderdeel van een goeie vluchtvoorbereiding.

Lees meer

Let op: Er zitten beperkingen aan de vliegplan ontheffing

AOPA Netherlands heeft zich enorm ingezet voor het versoepelen van de verplichting om een vliegplan in te dienen voor een grensoverschrijdende VFR-vlucht van een ongecontroleerd vliegveld naar een ongecontroleerd vliegveld. 

De versoepeling volgt uit Koninklijk Besluit van 25 april 2024 dat is gepubliceerd in de Staatscourant en de wet geldt per 1 juli 2024. *)

LVNL meldde onlangs dat er vliegers zijn die de versoepeling nu al erg ruim nemen en geen vliegplan hebben gemaakt voor een VFR vlucht naar bijvoorbeeld Denemarken. Dat geeft problemen.

Lees meer
0

Leesbaarheid LVNL Aeronautical Chart

Op gezette tijden vindt er overleg plaats tussen AOPA Netherlands en andere stakeholders binnen de General Aviation zoals de LVNL in dit geval.

Tijdens die gesprekken kunnen verschillende items naar voren komen. Een daarvan was de leesbaarheid van de ICAO Aeronautical Chart Edition 2024.  

Lees meer

Sicherer Sichtflug (VFR vliegen in Duitsland)

De Duitse ANSP DFS heeft een beknopt boekje uitgegeven over het VFR-vliegen in Duitsland.

Met de zomer voor de deur is dit wellicht handig om eens door te nemen. Met name de procedure over het kruisen van een TMZ met uitluisterplicht is leerzaam.

Lees meer

AOPA NL Position Paper Drones & U-Space

Drones zijn onlosmakelijk verbonden aan het toekomstbeeld, of het nu gaat om transport, inspectie of andere toepassingen. Ze hebben toegevoegde maatschappelijke en economische waarde. Tegelijkertijd vormen ze een groep nieuwe luchtruimgebruikers. Een veilige integratie van de drones met de bestaande gebruikers is dus van het grootste belang. 

Lees meer
Easa

EUROPESE COMMISSIE NEEMT DE VOLGENDE STAP VOOR INTEGRATIE VAN ELEKTRISCHE LUCHTTAXI’S EN BEZORGDRONES IN HET LUCHTRUIM

De Europese Commissie heeft een volgende stap gezet op weg naar de realisatie van nieuwe vormen van luchtvaart, waaronder de inzet van elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen VTOL (Vertical Take-off and Landing) en delivery drones. Door de acceptatie van een nieuw wetgevingspakket is deze ontwikkeling een spa dichterbij realisatie gekomen. Het pakket moet nog verder door EASA worden uitgewerkt, maar de basis is gelegd voor verdere integratie van UAM ( Urban Air Mobility) in het luchtruim.

Lees meer

Tijdelijke TMZ met uitluisterplicht wordt verlengd

De TMZ met uitsluiterplicht onder de Schiphol TMA 1 is ingesteld per 'TGB' (Tijdelijk Gebied met Beperkingen). In overleg met onder meer AOPA is besloten de TMZ voorlopig te handhaven. Daartoe is een nieuwe beschikking gepubliceerd.

De test met uitluisterplicht en verplichte transpondercode onder Schiphol TMA 1 zal worden verlengd tot en met donderdag 20 maart 2025. 

Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer