Logo AOPA

Consultatie farce

Eens in de zoveel tijd wordt AOPA verzocht haar visie op onderwerpen betreffende de luchtvaart te geven. Een van die onderwerpen is de jaarlijkse tariefherziening van verschillende diensten en document uitgifte.

Lees meer

Fly In Groningen Airport Eelde groot succes

De Fly In en de open dagen van Cirrus op 11 en 12 september op Eelde waren een groot succes. Maar liefst 134 vliegtuigen uit binnen- en buitenland, waaronder opvallend veel MLA-kisten, maakten van de gastvrijheid gebruik. Ook AOPA was met een stand vertegenwoordigd. Veel waardering kregen de luchtverkeersleiders die heel professioneel en geduldig het vliegverkeer in goede banen wisten te leiden. Eelde is een geweldig veld, ook (of juist) voor de General Aviation. De tarieven waren voor de gelegenheid gereduceerd, maar zijn ook normaal van een voor Nederlandse begrippen zeer acceptabel niveau. 

Lees meer
chart

TEMPORARY DANGER AREAS ENGLISH CHANNEL TEMPORARY DANGER AREA COMPLEX 31 AUGUST 2020 - 30 SEPTEMBER 2020

Between the 31 August 2020 and 30 September 2020, a number of Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) will continue to operate out of Lydd Airport, to carry out operational flights for the purposes of Maritime Surveillance in the area of the English Channel. As the aircraft will be operating Beyond Visual Line of Sight (BVLoS) and has no Detect and Avoid capability a number of Temporary Dangers Areas (TDA) will be established to facilitate the safe operation over the English Channel.

Lees meer

Annuleren Fly-Out Sonaca Namen

Kijkende naar de weersvoorspelling voor komende vrijdag lijkt Namen alleen goed bereikbaar vanuit Zuid Nederland. Vanuit noordoost Nederland zal het spannend zijn en vanuit Rotterdam en Lelystad lastig.
 
Wij hebben daarom besloten het bezoek aan de vliegtuigfabriek van Sonaca uit te stellen en de trip op 28-8 te annuleren
 
We gaan in overleg met Sonaca en zoeken naar een nieuwe datum waarop de rondleiding en de barbecue in zomerse omstandigheden kan plaatsvinden.
 

AOPA Zwitserland bezoekt Nederland

Een delegatie van AOPA Zwitserland streek op maandag 24 augustus in Nederland neer. Voor de jaarlijkse "Fly Out" koos men dit jaar ons land. De eerste landing werd op de luchthaven van Maastricht gemaakt. Na een uitgebreide verkenning van de oudste stad in ons land zal men op woensdag naar Rotterdam vertrekken en daarna staat ook Groningen nog op het programma. Helaas werkt het weer niet mee. Na weken van tropische omstandigheden, lijkt de herfst te zijn ingevallen. 

Lees meer

Annuleren Fly-Out Losinj

Afgelopen woensdag heeft het AOPA-bestuur uitgebreid gesproken over  onze Fly-Out naar Losinj. We hebben daarbij rekening gehouden met de status zoals deze is beschreven door het Ministerie van Buitenlandse zaken. 

Lees meer

NEDERLANDS GENERAL AVIATION SYMPOSIUM 2020

Save the date!

Op zaterdag 7 november 2020 van 10:00 - 17:00 organiseren AOPA, de KNVvL en het Nederlands Instituut voor Navigatie (NIN) weer het Nederlands General Aviation Symposium. Zij zetten hiermee hun reeks bijeenkomsten voor de general aviation voort die in 2000 als “Workshop voor de General Aviation” begonnen is. Thema’s zijn dit jaar: elektrisch vliegen en adventure flights.

 

Nadere informatie volgt.

Logo AOPA

Aanbeveling om te starten met transponder experiment

AOPA, KNVvL en NACA zien het gebruik van laag vermogen transponders als een betaalbare manier van zien en gezien worden in niet gecontroleerd luchtruim. Uiteraard gaat het hier om de zichtbaarheid onderling maar zeker ook om de zichtbaarheid van GA verkeer voor drone operators die steeds meer beeld krijgen van luchtverkeer via onder andere ADS-B ontvangers. Ook de zichtbaarheid van het non-coöperatieve verkeer via sensor technieken alsmede FIS via ADS-B UAT zenders zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de vliegveiligheid.

 

Lees meer

Lisening squawks (update 1 juli)

Op 18 juni zijn de Listening Squawks voor Rotterdam (7010) en Amsterdam (7020) ingevoerd zoals u allen weet. Zijn er al ervaringen te delen? Laat het ons weten!

AOPA heeft intensief bijgedragen aan de invoering ervan (zie o.a. deze brief van 2018). Uiteraard om de airspace infringements te helpen voorkomen, maar zonder dat er allerlei beperkingen of verplichtingen bijkomen.

Lees meer

NOTAM Lelystad wordt Supplement

Onlangs verdween de NOTAM die aangaf dat de Lelystad TMA's op bepaalde uren van de dag de classificatie E hebben (in plaats van D). Enige paniek maakte zich meester van met name de Lelystad vliegers. 

Lees meer

EASA certifies electric aircraft, first type certification for fully electric plane worldwide

COLOGNE, June 10, 2020 - The European Union Aviation Safety Agency announced the certification of an electric airplane, the Pipistrel Velis Electro, the first type certification world-wide of a fully electric aircraft and an important milestone in the quest for environmentally sustainable aviation.  

“This is an exciting breakthrough,” said EASA Executive Director Patrick Ky. “This is the first electric aircraft EASA has certified but it will certainly not be the last, as the aviation industry pursues new technologies to reduce noise and emissions and to improve the sustainability of aviation.”
    
The Velis Electro is a two-seater aircraft intended primarily for pilot training. Slovenia-based  Pipistrel is a leading small aircraft designer and manufacturer, specialised in energy-efficient and affordable high-performance aircraft. The Velis Electro joins a product line-up of similar, but conventionally powered, aircraft. 

Lees meer

Vliegschool Hilversum sluit zich aan bij AOPA

Niet alleen individuele vliegers en vliegtuigeigenaren, ook organisaties die actief zijn binnen de gemotoriseerde GA kunnen lid worden van AOPA. Zo hebben inmiddels 18 motorvliegclubs in Nederland zich bij ons aangesloten. Die hebben vaak soortgelijke of gezamenlijke belangen. De onderlinge kennisuitwisseling draagt positief bij aan de positie van de vliegclubs en daarmee aan de positie van de GA in Nederland. Via AOPA lopen vaak de contacten met instanties als het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ILT en LVNL. De vliegclubs hebben op hun beurt weer goed zicht op lokale ontwikkelingen. 

Vandaag heeft Vliegschool Hilversum (VSH) zich aangesloten bij AOPA. Hoewel geen vliegclub, stemmen de activiteiten van VSH (het opleiden van vliegers) in belangrijke mate overeen met de activiteiten van de vliegclubs. We heten Vliegschool Hilversum van harte welkom! Meer informatie over de vliegschool tref je hier aan: VSH.

De toekomst van de luchtvaart, feiten versus framing

Oud KLM-gezagvoerder en oud-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, Benno Baksteen, heeft een buitengewoon interessante presentatie gemaakt over 'feiten en framing' van de luchtvaart. De hetze tegen de luchtvaart begint onaangename vormen aan te nemen. Een fatsoenlijke discussie over de plussen en de minnen van de luchtvaart is kennelijk niet meer mogelijk. Hoewel de presentatie betrekking heeft op de grote luchtvaart, straalt het ook uit naar de General Aviation.

Lees meer

Sunny Swift Issue 22: Collision avoidance - make yourself seen

Many pilots have experienced situations in flight when another aircraft came too close without them being aware or when a mid-air collision did not occur just by coincidence. EASA recently reviewed this type of scenario and developed new actions to help mitigate the risk.

As well as improvements in airspace design and management of airspace, the plan also relies on promising technological developments in the area of non-certified traffic awareness systems. Despite these systems not always being mutually compatible, their wider use combined with improvements of their interoperability could significantly help in reducing the airborne collision risk, especially in situations when uncontrolled traffic is involved. In support of these developments EASA came up with a novel concept called iConspicuity.

This latest story of Sunny Swift introduces this new concept and also recognises the efforts leading to a broader compatibility of various iConspicuity systems.

The main message here is that being equipped with an iConspicuity compatible system, and activating it, can improve pilots' awareness of nearby traffic and thus make a timely avoidance manoeuvre possible so to avoid mid-air collision.

Lees meer

Pamflet CAA over CO vergiftiging

De Britse CAA heeft deze maand een pamflet uitgebracht over de risico's van CO-vergiftiging tijdens het vliegen. Hoewel de kansen op een dergelijke situatie heel klein zijn, is het de moeite van het lezen zeker waard. Als de situatie zich voordoet, dan kan dat fatale gevolgen hebben. 

Lees meer

Verantwoord vliegen naar 2050 (Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050)

Vandaag is de ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 'Verantwoord Vliegen naar 2050' gepubliceerd. De ontwerp nota bevat een aantal interessante passages met betrekking tot de General Aviation. Wil je de stukken lezen, klik dan op [ documenten betreffende ontwerp luchtvaartnota ].

Er is een klein paragraafje over de GA. Daarin staat het volgende: "Samenwerking tussen luchthavens voor de GA is van groot belang in verband met eventuele verdringingseffecten. Zo zal bij het doorgroeien naar 45.000 bewegingen op Lelystad Airport voor het grote commerciële vliegverkeer mogelijk een deel van het kleine vliegverkeer naar andere regionale luchthavens uitwijken. Samen met de Rijksoverheid ontwikkelen de regionale luchthavens en provincies (als regionaal bevoegd gezag) beleid dat zorgt voor voldoende ruimte". Verder staan er verspreid nog wat teksten die betrekking hebben op de GA, die zeker de moeite van het lezen waard zijn, zoals deze: "Om goede uitvoering van vluchten in de kleine luchtvaart te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel als mogelijk aaneengesloten lager luchtruim."

We zullen er zeker nog inhoudelijk op terugkomen.

 
Lees meer

Geldigheidsduur voor uitbreiding IR-bevoegdheid met PBN

Brevethouders krijgen tot 25 april 2021 de tijd om een instrumentvliegbevoegdheid (instrument rating, IR) uit te breiden met een aantekening voor prestatie-gebaseerde navigatie (performance based navigation, PBN). De uiterste datum was aanvankelijk 25 augustus 2020. De verlenging van de termijn  hangt samen met de coronacrisis.

Lees meer

AirVenture 2020 verschoven naar 2021

De 68e jaarlijkse Experimental Aircraft Association (EAA) AirVenture Oshkosh-fly-in is geannuleerd vanwege het coronavirus (COVID-19). Het evenement zou plaatsvinden op 20-26 juli 2020 op Wittman Regional Airport (OSH) in Oshkosh, Wisconsin. Wisconsin heeft momenteel een lockdown tot 26 mei. De voorbereidingen voor de fly-in zouden op 1 mei starten.

AirVenture 2021 wordt gehouden van 26 juli tot en met 1 augustus 2021.

Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers een jaar gratis lid kunnen worden, dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

 

 

Part-M Light Guide

Informatie omtrent Part-M Light is schaars en kan moeilijk te begrijpen zijn. Het doel van de volgende guide is om het volgende te beantwoorden:

  • Wat is Part-M Light?
  • Wat zijn de vereisten voor Part-M Light?
  • Wat zijn de voordelen van Part-M Light?
  • Hoe maak ik optimaal gebruik van Part-M Light?

Klik op Lees meer voor een één minuut lang samenvattend filmpje over het onderwerp en de link naar de guide van het bedrijf ASA (Airline Software Applications). 

 

Lees meer