AOPA wereldwijd

Nieuws

0

** SAVE THE DATE **

Donderdag 25 juli

Zaterdag 12 oktober 2024 Algemene Ledenvergadering

Het is alweer bijna Augustus en met wat mazzel komt de échte zomer nog op stoom. De tijd gaat echter snel en daarom dat wij al met de plannen voor de volgende Algemene Ledenvergadering zijn begonnen. 

Lees meer

AOPA onderzoekt het vervangen van 100LL door TEL vrije alternatieven

Zondag 21 juli

AOPA Nederland heeft een onderzoeksopdracht neergelegd bij De Kleine Consultant (een consultancybureau van studenten in de afronding van hun studie). Het team heeft een helder en inhoudelijk goed rapport geschreven waar wij nog een aantal vervolgstappen mee kunnen maken. De voornaamste conclusies zullen wij tijdens de volgende ALV uitvoerig toelichten. Onderstaand een korte samenvatting:

  • Vanuit de politiek en ook vanuit vliegers en andere stakeholders in de General Aviation wordt de druk groter om duurzaamheid hoger op de agenda van de GA te zetten. Daaronder valt naast CO2 reductie ook het uitfaseren van het gebruik van loodvrije brandstoffen in de GA. 
  • AOPA neemt deel aan verschillende overleggen w.o. de Duurzame Luchtvaart Tafel en andere overleggen die over het verduurzamen van de GA gaan. Onze insteek is dat de GA zo duurzaam mogelijk moet vliegen waar dat technisch kan en het verantwoord is.
  • Een groot deel van de Nederlandse GA vloot vliegt op Avgas 100LL. Dit is een loodhoudende vliegtuigbrandstof. Wij hebben onderzocht in welke gevallen dit anders zou kunnen. Welke alternatieven er beschikbaar zijn en welke strategie er moet worden ontwikkeld en welke maatregelen moeten worden genomen om een transitie naar loodvrije alternatieve brandstoffen te ondersteunen.
  • In Avgas 100LL zit TEL (Tetraethylled) dat schadelijk kan zijn voor de gezondheid en het milieu. Vanaf 1 mei 2025 wordt TEL opgenomen in de Annex 14 van Reach lijst van de European Chemical Agency (ECHA). Dat houdt in dat TEL vanaf 1 mei 2025 niet meer boven een bepaalde mix mag worden ingevoerd in de Europese Unie. In de praktijk betekent dat Avgas 100LL niet meer in de EU mag worden geproduceerd. Het is daarom van belang te bekijken welke alternatieven er voor de nu gebruikte loodhoudende brandstof 100LL  zijn.
  • TEL is een ocaanbooster die ervoor zorgt dat de ontbranding van het brandstof en luchtmengsel op het gewenste moment plaats vindt. Premature ontbranding wordt daarmee voorkomen. Het octaangetal op zich zegt niets over de prestatie van de brandstof. Het octaangetal zegt iets over de controle over het verbrandingsmoment van het brandstofmengsel.
Lees meer

Let op: Er zitten beperkingen aan de vliegplan ontheffing

Vrijdag 19 juli

AOPA Netherlands heeft zich enorm ingezet voor het versoepelen van de verplichting om een vliegplan in te dienen voor een grensoverschrijdende VFR-vlucht van een ongecontroleerd vliegveld naar een ongecontroleerd vliegveld. 

De versoepeling volgt uit Koninklijk Besluit van 25 april 2024 dat is gepubliceerd in de Staatscourant en de wet geldt per 1 juli 2024. *)

LVNL meldde onlangs dat er vliegers zijn die de versoepeling nu al erg ruim nemen en geen vliegplan hebben gemaakt voor een VFR vlucht naar bijvoorbeeld Denemarken. Dat geeft problemen.

Lees meer
Toon al het nieuws