AOPA Fly In 2024 poster

AOPA Fly In 2024 op Hoogeveen

Vliegveld Hoogeveen is bij velen bekend. Dit jaar gaat de AOPA fly in daarheen, nadat deze vorig jaar vanwege slecht weer afgelast moest worden. Dit jaar dus herkansing!

Inmiddels hebben een aantal vliegers van de Saab Safir aangegeven hun "Meet" ook op deze dag op EHHO te willen organiseren: temeer reden om te komen dus.

Leden van AOPA kunnen aan de Fly-In deelnemen. Inschrijven kan hier. Je betaalt als lid geen landingsgeld en afhandelingskosten!

 

Lees meer

Aanpassing vliegplan-verplichting voor VFR vluchten binnen het Schengengebied

AOPA zet zich in voor het verlagen van administratieve druk voor de GA-sector. Zo hebben wij voorgesteld de verplichting om in bepaalde gevallen een vliegplan in te dienen bij vluchten naar omringende landen af te schaffen. Dat verzoek is gehonoreerd door de Minister van Infrastructuur & Waterstaat. De betreffende regelgeving wordt aangepast.

Lees meer

Seppe start met UL94!

Seppe gaat naast 100LL zeer binnenkort ook UL94 leveren. Wel stopt Seppe met Mogas. 

Voor nadere informatie verwijzen we je naar de nieuwsbrief van Seppe (zie onder downloads).  

 

Lees meer
Logo AOPA

Voorvallen met Rotax motoren

ILT roept vliegers met Rotax motoren op de toepasselijke publicaties zorgvuldig op te volgen, zeker na recente voorvallen. Het blijkt dat deze airworthiness directives niet altijd werden toegepast.

Lees meer
Easa

EUROPESE COMMISSIE NEEMT DE VOLGENDE STAP VOOR INTEGRATIE VAN ELEKTRISCHE LUCHTTAXI’S EN BEZORGDRONES IN HET LUCHTRUIM

De Europese Commissie heeft een volgende stap gezet op weg naar de realisatie van nieuwe vormen van luchtvaart, waaronder de inzet van elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen VTOL (Vertical Take-off and Landing) en delivery drones. Door de acceptatie van een nieuw wetgevingspakket is deze ontwikkeling een spa dichterbij realisatie gekomen. Het pakket moet nog verder door EASA worden uitgewerkt, maar de basis is gelegd voor verdere integratie van UAM ( Urban Air Mobility) in het luchtruim.

Lees meer

Staat van de Luchtvaart 2023

ILT heeft een rapport uitgebracht over de Staat van de Luchtvaart in 2023. Daarin is ook de GA meegenomen. AOPA is bij de voorbereiding van het rapport betrokken geweest. De eindredactie was in handen van ILT.

Inmiddels heeft Minister Harbers een beleidsreactie gegeven op het rapport. Wat betreft de GA luidt deze als volgt: 

"Met betrekking tot de 'kleine luchtvaart' ondersteunt het ministerie de extra aandacht die de ILT vraagt voor het onderwerp veiligheid binnen de General Aviation. Met name de extra aandacht voor het verminderen van het aantal luchtruimschendingen. Daarbij is het van belang om niet alleen naar het aantal luchtruimschendingen te kijken, maar ook naar de ernst van de individuele gevallen. Vluchtvoorbereiding, kennis van de boorduitrusting en complexiteit van het lagere luchtruim hebben de aandacht van de werkgroep veilig gebruik luchtruim, waar zowel het ministerie als de ILT aan deelnemen. Zoals de ILT beschrijft is (en blijft) aandacht voor een goede vluchtvoorbereiding van belang om veilig te kunnen vliegen. Daarom werkt het ministerie onder meer aan het zo goed mogelijk beschikbaar stellen van obstakelinformatie. Een goede uitleg van (Europese) regelgeving aan de kleine luchtvaart is zeer belangrijk."

Lees meer

SPL TMA 7 en 8 vervangen per 13 juni 2024 SPL CTR 2 en 3

Om het aantal TCAS RA's in het luchtruim rond Schiphol terug te brengen, zullen met ingang van 13 juni 2024 de CTR's 2 en 3 vervangen worden door TMA 7 en 8.

De laterale begrenzing van TMA 8 is identiek aan de begrenzing van CTR 3. De laterale begrenzing van TMA 7 is ruimer dan die van de huidige CTR 2. Voor zowel TMA 7 als TMA 8 wordt de ondergrens 1.300 ft., terwijl de ondergrens van CTR 2 en 3 lager ligt, namelijk op 1.200 ft.

Voor de nieuwe TMA 7 en 8 is gekozen voor luchtruimclassificatie D, omdat dit de minst beperkende luchtruimklasse is die nog past bij de functie van het naderingsverkeersleidingsgebied.

Of en in hoeverre de betreffende gebieden toegankelijk zullen zijn voor VFR-verkeer, zal de praktijk moeten uitwijzen. Denkbaar is dat bij parallel baangebruik op Schiphol (18C/18R, 36C/36L) VFR-verkeer geen klaring zal krijgen om deze TMA's binnen te vliegen.

Vliegers wordt geadviseerd ten opzichte van het gecontroleerde luchtruim een marge aan te houden van 200 ft /2 NM.

In AOPA Magazine 411 tref je een uitgebreid artikel aan over TCAS RA's.

Lees meer

Beperkingen voor IFR verkeer in de Eindhoven TMA

In de Amsterdam FIR zijn er geen ATS-routes beschikbaar onder Flightlevel 55 en worden IFR-vluchten uitgevoerd van punt naar punt. Hierbij geldt dus geen verplichting om gebruik te maken van gepubliceerde routes maar kan vrij gevlogen worden tussen willekeurige RNAV-routepunten mits deze gelegen zijn binnen een afstand van 50 NM van elkaar.

Lees meer

Pamflet bestrijding luchtruimschendingen Maastricht CTR/TMA

Er komen relatief veel luchtruimschendingen voor in de TMA en CTR van Maastricht. Vaak gaat het dan om vluchten uit België of Duitsland. In verband daarmee heeft LVNL een pamflet uitgegeven om de problematiek onder de aandacht te brengen van met name buitenlandse vliegers. We willen jullie dat pamflet niet onthouden.

Lees meer

AOPA Magazine nu ook op de website!

Vanaf nu kun je het AOPA Magazine ook op onze website lezen. Ga daarvoor naar Home / AOPA Magazine en klik daar op het gewenste exemplaar (wel eerst inloggen !)

Tijdelijke TMZ met uitluisterplicht wordt verlengd

De TMZ met uitsluiterplicht onder de Schiphol TMA 1 is ingesteld per 'TGB' (Tijdelijk Gebied met Beperkingen). In overleg met onder meer AOPA is besloten de TMZ voorlopig te handhaven. Daartoe is een nieuwe beschikking gepubliceerd.

De test met uitluisterplicht en verplichte transpondercode onder Schiphol TMA 1 zal worden verlengd tot en met donderdag 20 maart 2025. 

Lees meer
Logo AOPA

EASA | AOPA enquête e-conspicuity

Via IAOPA en GAMA (General Aviation Manufacturers Association) kregen we verzoek deze EASA enquête te delen betreffende "conspicuity"ofwel apparatuur die ons en elkaar zichtbaar maakt. Ook wel e-conspicuity of i-conspicuitiy genaamd. Het neemt maar 5 minuten van uw tijd. De link naar de enquête vindt u hieronder.

Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer