Nieuwsbericht

Nieuws: IJzerenheinig Indexeren
   (31-12-2017)

Ook 2017 stond weer in het teken van de onbegrijpelijke tariefstelling voor luchtvaartdocumenten. Ondanks herhaaldelijk verzoek blijft men ijzerenheinig indexeren, waardoor onredelijke tarieven natuurlijk onredelijk blijven. 
We hebben meermaals gevraagd waarom een brevet in Nederland 10x zo duur is als in Duitsland en 100x zo duur als in Griekenland. De brevetten zijn tenslotte -lang leve EASA- over heel Europa identiek. Daarop komt geen bevredigend antwoord. Hooguit een slappe stelling dat de productie nu eenmaal kostendekkend moet zijn.
Natuurlijk moet die kostendekkend zijn! Zo werkt elke fabrikant van producten of diensten, anders zou hij snel failliet zijn. Maar waar een capabele directeur zijn productieproces zo inricht dat hij - bij gegeven marktprijs - niet alleen de kosten dekt, maar ook de aandeelhouders tevreden stemt met een gezonde winstmarge, zo werken de directeuren bij ILT en Kiwa in een volledig parallel universum. Men stelt eenvoudig dat er nu eenmaal kosten zijn en dat dus (hoezo, dus?) de verkoopprijs daarboven moet liggen. Klaar. Niet meer over nadenken, maar voorstel ter vaststelling aan de minister voorleggen en verder pitten. Een brevet (!) van grotelijks onvermogen, als u het mij vraagt en ook een totaal gebrek aan ambitie.
Deze stelling van 'kostendekkendheid' is de afgelopen jaren verworden tot een sluier voor allerlei incompetentie en inefficiëntie. Als Albert Heijn zou besluiten alle potjes pindakaas met de hand te vullen en de etiketten met de tong te bevochtigen alvorens die op de potjes te plakken, gaat zo’n potje pindakaas al snel richting € 100. Nu alleen nog een minister vinden die Jumbo en andere kruideniers verbiedt en simsalabim: iedereen tevreden.
Zo niet bij ILT en Kiwa, waar de directeuren met droge ogen beweren dat de productie van brevetten nu eenmaal zoveel kost. Worden die brevetten allemaal met de kalligrafeerpen handmatig uitgeschreven? Op met kleurpotloden gekleurd papier? Is er nooit iemand op het idee gekomen om een brevet er in de rijbewijs fabriek even bij te doen? Toen ik dat aandroeg zag men water branden. Wat een absurd idee was dat nou toch weer. Een brevet hoort in de luchtvaartsector en een rijbewijs in de wegverkeersector! "Ja, en?" Nou dat kan toch niet bij elkaar, dan zou je kruisfinanciering krijgen! "Ja, en?" Met u valt niet te praten!
Dus Albert Heijn gaat een aparte winkel voor pindakaas openen plus een aparte winkel voor melk. Met elk een eigen prijsbeleid en per productgroep ook eigen overhead als administratie en management. Tsja. En omdat er minder pindakaas verkocht wordt dan melk, wordt de pindakaas al snel onbetaalbaar. Maar dat is niet erg want Jumbo bestaat niet (u weet wel: ministerieel verboden). Nooit gehoord van omslag van overhead over verschillende kostenplaatsen? ILT en Kiwa niet want leven in parallel universum.

 

Het kan ook anders
We weten dat onze PlaneOwner ook gelezen wordt door de directeuren van ILT, DGB en Kiwa. Het zou hen sieren nu eindelijk eens werk te maken van een redelijke tariefstelling voor luchtvaartdocumenten en niet telkens met platitudes te komen. Een directeur 'dirigeert' tenslotte en zit niet achterop de wagen. Een directeur besluit. Een directeur makes things happen in plaats van watch things happen. Er gaan nu al vele jaren over de herstructurering van tarieven heen.
Het kan ook anders: onze bezwaren tegen het onvoldoende leveren van FIS door Dutch Mil werd door de directeuren aldaar sportief en zakelijke opgepakt, wat leidde tot het stellen van andere prioriteiten en een verbetering van die dienstverlening. Hulde!
Onze bezwaren in het traject van de routering van luchtwegen rond Lelystad leidde tot aanpassingen en inmiddels zitten wij aan tafel bij het overleg dat moet leiden tot een herindeling van het luchtruim. Dit komt omdat directeuren in dat traject de redelijkheid en zakelijkheid van onze ideeën inzien.
Ik daag de directeuren van ILT, DGB en Kiwa uit om in 2018 hun organisaties zodanig in te richten dat een brevet niet meer kost dan een rijbewijs en daarbij vooral alle heilige huisjes, ingesleten gewoonten en belemmeringen als uitdaging te zien.

John van Asperen

Evenementen


Ogenblik a.u.b. ...