Logo AOPA

GA Season Opener 2024 | Een terugblik

Afgelopen zaterdag vond onder grote belangstelling de Season Opener van KNVvL en AOPA plaats op vliegveld Seppe. Het was een succesvolle bijeenkomst met boeiende sprekers. De presentaties van deze sprekers zijn beschikbaar op de AOPA website via deze link (eerst even inloggen)

AOPA Netherlands

AvGas only

Ontwikkelingen rond Avgas zonder TEL

In de VS maar ook in de EU zijn nieuwe ontwikkelingen rond het invoeren van TEL (Tetraethylled) vrije brandstoffen voor de GA. In de VS heeft Lyondell/Basell samen met VP racing een test gepland die in de komende tijd duidelijk moet maken of hun 100 octaan vliegtuigbrandstof zonder TEL een goed alternatief is voor 100LL. Naar verwachting zullen de tests worden uitgevoerd op 6 verschillende vliegtuigtypen en 10 verschillende motoren en vliegtuigen. Phillips 66 en Afton Chemicals zijn voorlopig gestopt met testen van hun brandstoffen vanwege technische problemen bij de 150 uur duurtest. In Europa worden op dit moment ook tests uitgevoerd met een 100 octaan TEL vrije vliegtuigbrandstof. Deze test zal naar verwachting een jaar tot twee jaar duren en als alles goed gaat leiden tot een EASA-goedkeuring. De vraag is welke prijs men voor deze TEL vrije brandstoffen gaat vragen en of deze echt in alle toestellen kunnen worden gebruikt. Een goedkeuring voor een motor is nog geen goedkeuring voor een vliegtuig met haar verschillende brandstoftanks, afdichtingen en leidingen. 

Wij zullen de ontwikkelingen aandachtig volgen.

Inmiddels hebben de vliegvelden Seppe en Midden Zeeland hun aanbod aan brandstoffen uitgebreid met UL94  een loodvrije brandstof. Het is van groot belang te onderzoeken of het vliegtuig waarmee je deze brandstof wilt tanken geschikt is voor UL94.

Vragen en opmerkingen: gvmtaffairs@aopa.nl

Logo AOPA

Opt-Out MLA en vliegen in het buitenland

Zoals bekend is het mogelijk een MLA met een maximaal startgewicht van 600 kg in te schrijven in het Burger Luchtvaart Register (zie recente Nieuwsbrief en AOPA Website). Het hebben en vliegen van een MLA met een hogere MTOM dan eerder toegestaan heeft mogelijk gevolgen voor het vliegen met een MLA in het buitenland. In sommige landen moet toestemming worden gevraagd om het land te mogen binnenvliegen. Voor Frankrijk bv heb je toestemming nodig van de DGAC. Deze is te verkrijgen via de deze website. Ook voor andere EU landen zou toestemming noodzakelijk kunnen zijn. Een handig overzicht is hier te vinden op.

Het is dus verstandig voor alle MLA vluchten naar het buitenland goed te bekijken welke toestemmingen noodzakelijk zijn.

Vragen en opmerkingen: gvmtaffairs@aopoa.nl

logo LA

Nieuws Lelystad Airport

Brandstoffen:

De luchthaven heeft een tender uitstaan waarbij brandstofleveranciers worden gevraagd hun beste bod neer te leggen voor een nieuw brandstofcontract voor de luchthaven. Wij begrepen dat er een aantal inschrijvingen zijn en dat er binnenkort een besluit zal vallen. Door deze activiteit zal de brandstofprijs op Lelystad hopelijk aanzienlijk kunnen worden verlaagd. Ook zal er naast de 100LL een loodvrije brandstof en jet fuel worden aangeboden.

De toekomst:

De beslissing of de luchthaven open zal gaan voor het Groot Handels Verkeer (GHV) is aan de nieuwe regering. Op de luchthaven heeft men zich voorbereid op het accommoderen van 10.000 vluchten GHV per jaar. Het afhandelen van de eerder genoemde 45.000 vluchten per jaar is voorlopig in de vriezer gezet. Het combineren van 10.000 GHV vluchten en de GA is eventueel nog te combineren maar bij 45.000 vluchten zou het een lastige puzzel worden. Voorlopig is dit scenario dus van de baan.

Luchthaven Lelystad sluit helemaal van week 36 en 37

De luchthaven is van plan de taxiway S helemaal opnieuw te asfalteren. Vanwege de temperatuur kan dat alleen in de zomerperiode. Men heeft besloten alle uitstaande werkzaamheden, w.o. asfalteren en het aanpassen van de verlichting, te combineren in week 36 en 37 (van 2 tot en met 15 september a..s) De planning is vrij zeker maar kan nog wijzigen. Hou de publicaties in de gaten. Het is de bedoeling dat alle vliegers met een geldig toegangspasje voor de luchthaven, persoonlijk op de hoogte worden gebracht van deze tijdelijke sluiting van het vliegveld.

HORECA op het vliegveld Lelystad

De luchthaven is nog steeds druk doende om een horeca exploitant voor de luchthaven te vinden die de plaats van Flantua kan invullen. Er zijn gesprekken gevoerd met diverse partijen die allemaal zijn afgeketst. Het gerucht als zou de luchthaven iedere horeca exploitant het financieel onmogelijk maken een redelijke boterham te verdienen, werd door de luchthaven naar het land der fabelen verwezen. Ook de luchthaven is gebaat bij goede voorzieningen voor de gebruikers van de luchthaven. Als je in jouw relatiekring mensen hebt die de horeca exploitatie zouden willen voeren is dat zeker bespreekbaar! Neem contact op met info@lelystad-airport.nl

 Vragen en opmerkingen: gvmtaffairs@aopa.nl

Pamflet bestrijding luchtruimschendingen Maastricht CTR/TMA

Er komen relatief veel luchtruimschendingen voor in de TMA en CTR van Maastricht. Vaak gaat het dan om vluchten uit België of Duitsland. In verband daarmee heeft LVNL een pamflet uitgegeven om de problematiek onder de aandacht te brengen van met name buitenlandse vliegers. We willen jullie dat pamflet niet onthouden.

Lees meer

AOPA Magazine nu ook op de website!

Vanaf nu kun je het AOPA Magazine ook op onze website lezen. Ga daarvoor naar Home / AOPA Magazine en klik daar op het gewenste exemplaar (wel eerst inloggen !)

Tijdelijk vliegverbod meerdere Blackshape-varianten

De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft maandag (18 maart) een Emergency Airworthiness Directive (AD No.: 2024-0074-E) uitgegeven en een tijdelijk vliegverbod afgekondigd voor Blackshapes van het type BS 115 Prime en BK 160, BK 160-200 en BK 160TR Gabriel vanwege gerezen twijfels over de structurele integriteit van de vleugels.

Het tijdelijk verbod werd ingesteld na een ongeluk op 13 februari 2024 waarbij een Blackshape BK160TR Gabriél, de I-POOC, na vleugelbreuk boven Maleisië neerstortte en beide inzittenden om het leven kwamen.

Het was het tweede dodelijke ongeluk met een Blackshape Gabriel. Op 22 juni 2022 verongelukte één van de twee Blackshape BK160 Gabriels van Vliegschool Zelf vliegen door nog onopgehelderde oorzaak.

E-Flight Academy Open Dag Teuge

Wat is er te doen?

Altijd al piloot willen worden? Dat kan nu ook elektrisch! Op de open dag van E-Flight Academy op zaterdag 6 april aanstaande vertellen we je alles wat je moet weten over onze elektrische vliegschool. Dit is de eerste stap in het waarmaken van je droom!

Lees meer
Logo AOPA

Problemen met Rotax 912 en 914

Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) heeft meldingen ontvangen over voorvallen gerelateerd aan Rotax motoren in kleinere vliegtuigen. Het ABL heeft de voorvallen geanalyseerd. Deze factsheet bevat de resultaten van de analyse, praktijkvoorbeelden van meldingen en andere nuttige informatie voor piloten en personen die zich bezighouden met onderhoud van vliegtuigen met een Rotax motor.

Lees meer

Vliegclub Twente bestaat 60 jaar: FLY IN!

VLIEGCLUB TWENTE en TWENTE AIRPORT verwelkomen vliegend Nederland graag op zondag 5 mei 2024 op EHTW. Dit jaar viert dé vliegclub van Twente zijn 60-jarig jubileum en daarom organiseren we gezamenlijk een gezellige FLY-IN.

Lees meer
AKPA Fly In 2024 poster

AOPA Fly In 2024 op Hoogeveen

Vliegveld Hoogeveen is bij velen bekend. Dit jaar gaat de AOPA fly in daarheen, nadat deze vorig jaar vanwege slecht weer afgelast moest worden. Dit jaar dus herkansing!

Inmiddels hebben een aantal vliegers van de Saab Safir aangegeven hun "Meet" ook op deze dag op EHHO te willen organiseren: temeer reden om te komen dus.

Leden van AOPA kunnen aan de Fly-In deelnemen. Inschrijven kan hier vanaf 1 april. Je betaalt als lid geen landingsgeld en afhandelingskosten!

 

Lees meer

Hoger startgewicht Micro Light Aircraft (MLA) eindelijk geaccepteerd!

Met ingang van 1 april 2024 of direct na publicatie van het Koninklijk Besluit (dat nog wel door de Koning moet worden getekend), treedt deze nieuwe regeling in werking.  Wat dit in de praktijk voor de MLA-eigenaar en MLA-vlieger betekent, belichten wij in dit artikel.

De historie en de wettelijke achtergrond. Bij de ondertekening door de EU-leden van de nieuwe Basic Regulations (BR) in 2018 (EU 2018/1139) werd het mogelijk om de regelgeving zodanig aan te passen dat alle daarvoor geschikte MLA’s tot 600 kg MTOM onder nationale wet- en regelgeving zouden kunnen vallen. Daarvoor moest gebruik worden gemaakt van de Opt-Out als bedoeld in artikel 2 (scope) van de BR in lid 3 onder (d) e.v. lid 8 onder (a en b). Daarmee vallen deze luchtvaartuigen onder Annex 1 van de BR en worden nationaal geregeld.

Lees meer

Geen zorgwekkende bevindingen lood onderzoek (VS)

In de VS is onderzoek gedaan naar lood-depositie in de omgeving van Rocky Mountain Metropolitan Airport. Dat is een betrekkelijk groot en druk GA veld in de buurt van Denver (Colorado). De studie is uitgevoerd in opdracht van de lokale gemeenschap in verband met zorgen over de uitstoot van lood (in 100LL) en een toenemend aantal vliegactiviteiten.

De resultaten van de monsternemingen geven aan dat lood in de lucht niet werd gedetecteerd in concentraties die de NAAQS-grenswaarde van 0,15 ug/m3 overschrijden (NAAQS staat voor National Ambient Air Quality Standards). Bovendien werd er geen lood gedetecteerd in veegmonsters boven de limiet van 10 μg/ft2. De bemonstering was bedoeld voor een eerste screening van looddeeltjes in de lucht. 

Lees meer

Garmin stopt ondersteuning GNS430/530

Garmin ondersteunt de GNS430/530 niet meer. Het bedrijf meldt dat “displayreparaties voor de WAAS en niet-WAAS GPS 400, GNC 420 en GNS 430/530 niet langer beschikbaar zijn.”

Lees meer

Onderzoek vluchtvoorbereiding. Medewerking gevraagd!

Met ondersteuning van (een aantal leden van) AOPA heeft ILT vragen opgesteld in het kader van een onderzoek naar de kwaliteit van de vluchtvoorbereiding in de GA en de mogelijkheden om deze te verbeteren. De vragenlijst over de vluchtvoorbereiding kan vanaf vandaag worden ingevuld! De link naar de vragenlijst heb je per e-mail ontvangen.

Lees meer

Tijdelijke TMZ met uitluisterplicht wordt verlengd

De TMZ met uitsluiterplicht onder de Schiphol TMA 1 is ingesteld per 'TGB' (Tijdelijk Gebied met Beperkingen). In overleg met onder meer AOPA is besloten de TMZ voorlopig te handhaven. Daartoe is een nieuwe beschikking gepubliceerd.

De test met uitluisterplicht en verplichte transpondercode onder Schiphol TMA 1 zal worden verlengd tot en met donderdag 20 maart 2025. 

Lees meer

Toekomst Lelystad Airport ongewis

Hoewel het uiteindelijk aan de regering is om over de toekomst van Lelystad Airport te beslissen, kon een motie die inhoudt dat er geen 'commerciële burgerluchtvaart' komt op Lelystad steunen op een kleine meerderheid in de Tweede Kamer (79 Kamerleden stemden voor de motie).

De bedoeling was dat Lelystad op termijn op jaarbasis 45.000 vliegtuigbewegingen groothandelsverkeer zou kunnen accommoderen. Binnen de GA-sector bestond altijd de zorg dat die ontwikkeling ertoe zou leiden dat de GA op Lelystad geen toekomst zou hebben. Een aantal vliegscholen koos er met het oog daarop voor om van Lelystad te vertrekken. Dit alles resulteerde in een aanzienlijke teruggang van het aantal vliegtuigbewegingen.

Moeten we nu blij zijn met dit besluit? Verdringing door groothandelsverkeer lijkt niet meer aan de orde. Aan de andere kant kan de luchthaven zonder groothandelsverkeer het huidige kostenniveau niet aan. Als AOPA zullen we ons er keihard voor inzetten dat de luchthaven voor de GA behouden blijft. 

Beperkingen ATC op Maastricht Airport

Middels een NOTAM heeft LVNL aangegeven dat de dienstverlening op Maastricht Airport beperkt is. Vanaf 28 januari tot en met 21 april 2024 is er op zondag geen dienstverlening op bepaalde uren van de dag.

Tijdens deze sluitingsuren is het binnenvliegen van de CTR en de TMA voor VFR verkeer niet mogelijk. IFR verkeer in de CTR is niet mogelijk, IFR kruisend verkeer in de TMA zal worden afgehandeld door Dutch Mil.

Let op bij het plannen van uw vlucht, ook als u alleen maar van plan was om de TMA of CTR te kruisen.

Lees meer

Update Belgische inschepingstax

Vanuit AOPA België bereikte ons het volgende bericht.

Evaluatie en aanbevelingen naar aanleiding van arrest nr. 165/2023 van 30 november 2023 door het Belgische Grondwettelijk Hof.

Helaas heeft het Grondwettelijk Hof in zijn arrest nr. 165/2023 van 30 november 2023 het verzoek afgewezen om de artikelen 30, 31 en 32 van de wet, die een belasting oplegt aan het inschepen van een vliegtuig, oftewel de passagiersbelasting, in te trekken. Dit is niet het gewenste resultaat, maar het betekent wel dat de wet in zijn huidige vorm van kracht blijft en dat deze niet in strijd met de grondwet wordt geacht. Wel stelt de rechtbank dat de belasting alleen verschuldigd is bij vervoer van passagiers van A naar B (Aanhouding B.40.2). Recreatieve vluchten zijn uitgesloten van het toepassingsgebied van de belasting voor zover zij passen in de context van een culturele, sportieve of vrijetijdsactiviteit die bedoeld is om terug te keren naar de luchthaven van vertrek, d.w.z. A-naar-A-vluchten. Ook trainingsvluchten door toekomstige piloten, lokale vluchten en vluchten gerelateerd aan een beroepsactiviteit zijn uitgesloten. -Het Hof neemt echter geen standpunt in over A-naar-A-vluchten die uit meerdere trajecten bestaan. - Ook neemt de rechtbank geen standpunt in over het feit dat de recreatieve luchtvaart onderworpen is aan brandstofbelastingen en BTW, terwijl de commerciële luchtvaart is vrijgesteld van deze belastingen en BTW. (Zie het Verdrag van Chicago, art 15 van 7 december 1944.

Lees meer
Logo AOPA

Voldoende aanmeldingen voor gedragsonderzoek!

Voor het gedragsonderzoek van ILT (zie bericht van 1 november) hebben zich inmiddels meer dan genoeg vliegers aangemeld. Dank voor het enthousiasme. Er zal een selectie worden gemaakt. Vliegers die geïnterviewd zullen worden krijgen daarover rechtstreeks bericht van de onderzoeker namens ILT. De overige aanmelders zullen vanuit AOPA bericht ontvangen. 

 

AvGas100LL only

De onzekere toekomst van AvGas 100LL

Een groot deel van de GA vloot (circa 30%) heeft AvGas 100LL nodig om veilig te kunnen vliegen en om te voldoen aan de technische voorschriften van het vliegtuig en de motor. Het vliegen met andere brandstoffen is alleen toegestaan als er een expliciete toestemming en een Supplemental Type Certificate (STC) is afgegeven. De geschiktheid van andere brandstoffen moet op de TCDS (Type Certificate Data Sheet) zijn opgenomen.

Het vliegtuig moet geschikt zijn om andere brandstoffen in de tanks te hebben en de brandstofleidingen en pakkingen moeten tegen de corrosieve eigenschappen van de brandstof bestand zijn. De loodvrije brandstoffen 91UL en 94UL hebben een lager Motor Octane Number (MON), dus dat kan (zal) de performance van de motor veranderen ten opzichte van 100LL.

Lees meer

AOPA zoekt nieuwe bestuursleden

Binnen het AOPA bestuur bestaat momenteel één vacature en in het voorjaar van 2024 komt er een tweede bij. Voor de positie van bestuurslid P&R/communicatie hebben wij inmiddels een kandidaat. Ary Stigter heeft kenbaar gemaakt zijn functie als secretaris in het voorjaar van 2024 neer te willen leggen.

Mocht je belangstelling hebben voor een functie binnen het bestuur van AOPA, neem dan contact met ons op. Het is gebruikelijk dat kandidaat bestuursleden gedurende een periode van enkele maanden actief meelopen met het bestuur voordat een formele voordracht plaatsvindt. Meer informatie vind je terug op de AOPA website onder HOME en BESTUUR (zie downloads).

Belgische Verkeersleiding introduceert Listening Squawks

De Belgische verkeersleidingsorganisatie Skeyes heeft besloten om per 7 september 2023 de Frequency Monitoring Code (FMC) 5101 in te voeren. Dit stelt piloten in staat om de frequentie uit te luisteren zonder daadwerkelijk op te roepen. Hierdoor kan de piloot focussen op het aviate en navigate gedeelte van de vlucht.

De FMC is geen verzoek voor FIS maar informeert de FIC controller dat de VFR-vlucht luistert op de FIC frequentie en steeds bereikbaar is. Het doel is om de drukte op de frequentie te verminderen en de werkdruk voor zowel controllers als piloten te verminderen.

Lees meer
IAOPA logo

148e Regional Meeting van IAOPA Europe gehouden in Engeland

Regelgeving in de GA bezorgt AOPA hoofdbrekens

Het zal u niet ontgaan zijn dat de regelgeving in de General Aviation alleen maar toeneemt. Een vliegtuig leren besturen is één ding, maar je van a naar b begeven door het luchtruim, met alle regelgeving eromheen is een tweede. Dat wordt steeds ingewikkelder. Niet alleen het Nederlandse luchtruim wordt steeds ingewikkelder gemaakt, ook in het buitenland spelen dit soort zaken een rol. Denk aan Airspace infringements. Het gebruik van navigatie-apps en avionics vergt steeds meer aandacht van de GA-vlieger. 
Om in heel Europa de neuzen dezelfde kant op te krijgen en te houden organiseert IAOPA Europe (waarin alle Europese AOPA’s verenigd zijn) twee keer per jaar een zogenaamde Regional Meeting. 

Op 12 en 13 mei j.l. werd de 148ste (alweer) Regional Meeting van IAOPA Europe gehouden. Ditmaal op het hoofdkwartier van AOPA UK, in Seven Oaks, ten zuiden van Londen. Zoals bekend is onze penningmeester John van Asperen ook ‘treasurer’ van IAOPA Europe, terwijl Gerrit Brand, de uitgever van ons magazine de communicatie/pr van AOPA Europe voor zijn rekening neemt. Onze voorzitter Mark Rademaker was ook aanwezig bij de RM en bracht het thema van de Europese (lagere) luchtruimindeling in.

Lees meer
Logo AOPA

EASA | AOPA enquĂȘte e-conspicuity

Via IAOPA en GAMA (General Aviation Manufacturers Association) kregen we verzoek deze EASA enquête te delen betreffende "conspicuity"ofwel apparatuur die ons en elkaar zichtbaar maakt. Ook wel e-conspicuity of i-conspicuitiy genaamd. Het neemt maar 5 minuten van uw tijd. De link naar de enquête vindt u hieronder.

Lees meer
1st Solo? Gratis lid!

First solo

Bijna alle AOPA leden weten dat first solovliegers het eerste jaar gratis lid kunnen zijn*), dus wijs je kersverse vliegmaten op dit aanbod en vertel wat AOPA waard is. Of ga gelijk samen met hen naar de website (Klik hier) en doorloop het inschrijfformulier. Naast deze aanmelding moet nog even de solo-verklaring of aantekening in het logboek worden gekopieerd en naar ledenadministratie@aopa.nl worden gestuurd.

Deze kennismakingsactie van AOPA is al veel jaren een succes en zorgt ervoor dat we een regelmatige instroom van nieuwe leden hebben.

 

Lees meer