Logo AOPA

Netherlands GA Symposium (NGAS) 5 november UITGESTELD

Helaas heeft de organisatie van het Netherlands GA Symposium besloten de bijeenkomst, die gepland was op 5 november aanstaande, uit te stellen tot (waarschijnlijk) april 2023. Heb je je reeds aangemeld en betaald, dan krijg je uiteraard je geld terug. 

 

Luchtruimherziening heeft voor GA weinig in petto

Op 14 oktober is door Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de voorkeursbeslissing voor de luchtruimherziening aan de Tweede Kamer aangeboden. Daaraan voorafgaand is de GA-sector door leden van het programmateam geïnformeerd over de inhoud van de voorkeursbeslissing.

De verwachting was dat op termijn, door de invoering van vaste naderings- en vertrekroutes en de introductie van 'continuous climb and descent operations' (CCO/CDO) er meer ruimte zou komen voor de General Aviation in het bijzonder onder de TMA Schiphol. Helaas is dat niet aan de orde.

AOPA pleit al jaren voor de invoering van een CTR/TMA rond Schiphol in de vorm van een 'upside down weddingscake', maar die zal er vooralsnog niet komen. De Schiphol TMA zal klasse A blijven vanaf een hoogte van 1500 ft. Dat is bijzonder teleurstellend omdat op basis van recent getoonde ontwerpen werd aangenomen dat er meer ruimte voor de GA zou komen. Kennelijk wil de LVNL tot in lengte der jaren de mogelijkheid behouden om vliegverkeer te vectoren en daarvoor moet je blijkbaar, ongeacht de mate waarin dat in de praktijk werkelijk noodzakelijk zal zijn, luchtruim vanaf een hoogte van 1500 ft afsluiten voor VFR-verkeer.

Nu start de ontwerp- en realisatiefase. AOPA zal zich, samen met de sectorgenoten, in het kader van de luchtruimherziening blijven inzetten voor de belangen van de GA.

Lees meer

Safety Meeting Seppe

Op 28 september vindt op Seppe een Safety Meeting plaats waarbij het niet alleen gaat over de gebruikelijke “be ready for winter operations”, maar ook wat nader ingezoomd zal worden op de 5 toprisico’s die zijn geïdentificeerd in de Nationale Luchtvaartveiligheid Analyse:

  • Geen goede vluchtvoorbereiding
  • Complex en versnipperd Nederland luchtruim
  • Laag vliegende motorvliegtuigen in de nabijheid van de lierbanen van zweefvliegclubs
  • Onvoldoende separatie tussen vliegtuigen (inclusief gevolg zog turbulentie)
  • Geen of beperkt omgevingsbewustzijn

AOPA-leden zijn van harte welkom! Aanmelden via Safety@breda-airport.eu

Inloop/Check-in vanaf 19.00 uur met koffie. Programma 19.30-21.45 uur. Plaats van handeling: Bredasebaan 2, Bosschenhoofd, evenementen hangaar Terminal op Zuid.

Avgas 100UL goedgekeurd in de VS door afgifte STC voor alle vliegtuigmotoren

Op 1 september 2022 kregen we eindelijk het nieuws waar we al lang op zaten te wachten: het loodvrije Avgas van de fabrikant GAMI met 100 octaan is door de FAA goedgekeurd voor alle vliegtuigmotoren. 

Tot op heden is deze brandstof goedgekeurd voor iets meer dan 600 vliegtuigmotoren, die echter geen van alle een turbo hadden. Avgas G100 UL kan nu echter in alle motoren worden gebruikt na het verkrijgen van een aanvullend typecertificaat (STC). Daaronder vallen ook nadrukkelijk de kritische grote turbo zuigermotoren van Continental en Lycoming, waarvoor voorheen geen loodvrije brandstof beschikbaar was.

Lees meer

Tijdelijke gebieden met beperkingen Zandvoort

In verband met de Grand Prix op Zandvoort zullen tot en met zondag voor het vliegverkeer beperkingen gelden. Wij vragen je nadrukkelijk, mocht je dit weekend in die buurt geen vliegen, de betreffende NOTAM goed te lezen.

Voor de volledigheid is de beschikking waarbij de beperkingen zijn vastgelegd via een hyperlink onder dit bericht beschikbaar.

Lees meer

Let op! Tijdelijke luchtruimsluitingen

Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens het evenement La Vuelta 2022, worden van vrijdag 19 augustus 2022 tot en met zondag 21 augustus 2022 diverse tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen.

Zie [hier] de verschillende TGB's, waaronder TGB Vuelta, die de komende tijd van kracht zullen zijn. Check vooral ook voor aanvang van je vlucht de meest actuele NOTAM. 

vlag Belgie

België voert voor passagiers de Vliegtaks in

Men hoopte dat men namens de piloten een eind zou kunnen maken aan de in België ingevoerde vliegtaks. De Belgische regering heeft besloten om vanaf medio dit jaar de vliegtaks ook voor de General Aviation in te voeren. Deze belasting bedraagt € 10 per passagier en geldt voor alle vluchten in België die niet van A naar A zijn, geen lesvluchten betreffen, niet met paramoteur worden uitgevoerd of met een Belgische MLA. Het gaat alleen om gemotoriseerde vluchten. Nederlandse MLA’s vallen wel onder deze belasting.

Lees meer
RIVM

Advies RIVM voor de luchtvaart

Op basis van de ontwikkeling van de besmettingscijfers concludeert het RIVM  dat de circulatie van het coronavirus nog steeds hoog is in Nederland, maar dat de stabilisatie verder door lijkt te zetten. De toename in het aantal nieuwe positieve coronatestuitslagen vanuit de GGD-teststraten is opnieuw minder groot dan voorgaande week. De virusvracht in het rioolwater stijgt nog steeds, maar is minder sterk dan afgelopen week. Deze gegevens lijken te wijzen op het naderen van de piek van het aantal besmettingen in deze zomergolf. Hoewel het aantal IC- opnames is gedaald, stijgt het aantal ziekenhuisopnames deze week nog wel. Omdat de ziekenhuisopnames altijd iets achterlopen op de besmettingscijfers, is het te verwachten dat deze stijging nog even zal aanhouden, maar uiteindelijk ook zal afvlakken. Met het oog op het begin van de vakantieperiode (met intensievere contacten) adviseert het RIVM daarom evenals vorige week om de basisadviezen in acht te nemen: 

  • Hygiëne: was vaak je handen en hoest en nies in je elleboog;
  • Klachten: blijf thuis en doe direct een zelftest;
  • Ga thuis in isolatie na een positieve (zelf)test
  • Zorg voor voldoende frisse lucht
  • Haal een vaccin of een booster- of herhaalprik
  • Houdt afstand: geef elkaar de ruimte.
AOPA Fly In 2022 EHBK van boven

AOPA Fly In 2022 EHBK groot succes

De jaarlijkse AOPA Fly In was een doorslaand succes. 80 PICs maakten de tocht naar het gecontroleerde EHBK, hetgeen voor sommigen nog een hele uitdaging bleek. Maar 156 bezoekers kwamen vrolijk aan op het zonovergoten vliegveld, waar zowel Skydemon, als Samco als Edwin Dekker (met een MLA van Italië naar Portland) een gewillig oor vonden. De compacte fair werd bemand door een aantal vaste en nieuwe exposanten. Het restaurant puilde uit. De barbecue was niet de enige die voor verhitting zorgde. Hierbij wat impressies.

Lees meer
Logo AOPA

Examen op een niet-EU kist

Examen, prof check en verlening op een N- of G-kist mag dat?

AOPA kreeg van een lid de vraag of je een examen voor een EU bevoegdheid op niet-EU geregistreerd vliegtuig mag doen.
Deze vraag is o.a. relevant omdat veel vliegers met een FAA brevet nu de conversie naar een EU brevet doen ivm de deadline van afgelopen 22 juni 2022. Vanaf genoemde datum moet je, als je in Europa woont, ook een EU brevet en medical hebben om op een niet-EU geregistreerd vliegtuig (zoals N en G) in Europa te mogen vliegen.

Maar het antwoord op deze vraag is natuurlijk ook voor andere situaties van belang.

Lees meer

28 juni: online open avond bij E-Flight

Op dinsdag 28 juni verzorgt E-Flight van 19.00-21.00 uur een online open avond om al je vragen over elektrisch vliegen en hoe alles in zijn werk gaat bij een 'elektrische vliegschool' te beantwoorden. Iedereen is digitaal welkom. Je kunt je aanmelden via deze link.

Logo AOPA

Algemene ledenvergadering 25 juni 2022 11 uur online

De algemene ledenvergadering zal online gehouden worden op 25 juni om 11 uur. Tijdens deze vergadering zal het bestuur de lopende portefeuilles toelichten en de jaarrrekening over 2021 ter goedkeuring voorleggen. Het jaarverslag is al gepubliceerd en voor de leden toegankelijk op deze website. 

Meld je aan voor deze ALV bij secretary@aopa.nl dan ontvangt u een inlogcode voor de online vergadering 

Algemene Leden Vergadering 25 juni 2022 (digitaal)

Hoewel we graag in het kader van de ALV fysiek bijeen hadden willen komen, hebben we moeten besluiten digitaal te vergaderen. Naast de afwezigheid van twee bestuursleden op 25 juni speelt ook dat momenteel onze aandacht vooral uit gaat naar de organisatie van de Fly In op 2 juli. Digitaal vergaderen is in het verleden voldoende effectief gebleken. Bovendien zijn meer leden in staat om deel te nemen.

 

We zullen wat vroeger van start gaan dan je doorgaans van ons gewend bent. Zo bevorderen dat we niet teveel van jouw vrije zaterdag in beslag nemen. Dat geldt des te meer natuurlijk als het vliegbaar weer is. We willen starten om 11.00 uur om binnen 1,5 uur de vergadering te kunnen besluiten. We zullen weer een update geven van de lopende dossiers. Daarnaast zullen we de  cijfers over 2021 ter goedkeuring aan je voorleggen.

De agenda en stukken tref je aan op de AOPA-website (onder 'leden' en 'vergaderingen'). Wel eerst inloggen.

Je kunt je aanmelden via secretary@aopa.nl. We zullen gebruik maken van Zoom.

Goed nieuws voor Hilversum en Beek

Vandaag is bekend geworden dat zowel vliegveld Hilversum als de luchthaven Beek toekomst hebben. De gemeente Hilversum heeft de intentie de huurovereenkomst met het vliegveld te verlengen. Zo wil de gemeente het vliegveld perspectief geven de huidige functie voor de lange termijn door te zetten en tevens te verduurzamen. 

In Limburg heeft de meerderheid van het provinciaal bestuur zich uitgesproken voor het openhouden van de luchthaven Beek. Aan het openhouden van het vliegveld zitten wel strikte voorwaarden. Of er een verruiming van de mogelijkheden voor de GA in zit, is op dit moment niet te zeggen. We zijn uiteraard blij dat Beek niet dichtgaat. Op 2 juli aanstaande zal daar onze Fly In plaatsvinden. Dat evenement is 'volgeboekt'. 

Gratis touch and goes op Beek (16-6-2022)

Wederom een aankondiging voor kosteloos trainen op vliegveld Beek, deze keer op 16-6-2022 !

Dit betekent geen handling fees, geen ATC charges én tot 5 gratis landingen. Parkeren aan de 'overkant' op Charlie met de mogelijkheid om een kopje koffie en een versnapering te nuttigen voor vertrek naar de thuishaven. Graag nodigen wij eenieder uit om lekker te komen trainen op EHBK en zich aan te melden via onderstaande formulier. Vanwege een beperkt aantal plekken is deelname enkel mogelijk na invullen van het aanmeldingsformulier én ontvangen van een bevestiging, 2 dagen vóór de betreffende dag.

 

Lees meer

Toekomst voor vliegveld Drachten

De gemeenteraad van Smallingerland heeft de seinen voorwaardelijk op groen gezet voor het behoud van vliegveld Drachten. Een aantal ondernemers heeft een ontwikkelingsplan ingediend voor het vliegveld. Dat plan kan op steun rekenen van de gemeenteraad. Er zal een kwartiermaker worden aangesteld die moet beoordelen of het ontwikkelingsplan werkelijk realiseerbaar is. Uitgangspunt is dat het vliegveld in de toekomst zichzelf financieel kan bedruipen. Ook ILT zou geen bezwaren hebben tegen de plannen. Dit is te lezen in een artikel dat vandaag verscheen in de Leeuwarder Courant.

AOPA is vanzelfsprekend verheugd met het behoud van het vliegveld. De voorbije jaren heeft AOPA op verzoek van en in samenspraak met belanghebbenden bij de gemeente en de provincie nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de meerwaarde van het vliegveld.

Kruisen SPL CTR aan banden

Het volgende bericht hebben wij van LVNL ontvangen:

"In verband met roosterkrapte in combinatie met het sterk aantrekkende luchtverkeer van en naar Schiphol heeft LVNL besloten VFR vluchten zonder operationele noodzaak tijdelijk niet te accommoderen in de Schiphol CTR. Dit betreft alleen VFR vluchten die voor hun plezier en niet noodzakelijk de CTR van Schiphol willen kruisen. Alle overige VFR vluchten met een noodzakelijk karakter zoals b.v. survey (met SPO) of een commerciële VFR vlucht mogen nog steeds een verzoek doen. Ook blijft het mogelijk voor niet noodzakelijke VFR vluchten om in de Amsterdam sector te vliegen of via de VFR route ‘Victor ’ van en naar Schiphol te gaan. Omdat wij aanvragers van niet noodzakelijke kruisende VFR vluchten niet onnodig de procedure willen laten doorlopen, hebben wij ervoor gekozen om helder naar buiten te communiceren, de procedure tijdelijk in de wacht gezet en het woord verbod gebruikt. Op deze manier wordt voorkomen dat vliegers onnodig moeite doen en dat wij aanvragen binnenkrijgen die op voorhand toch niet gehonoreerd gaan worden."

Lees meer
AOPA Fly In 2022 poster

AOPA Fly In 2022 gaat naar Beek

Maastricht Aachen Airport (EHBK) is een gecontroleerd vliegveld, waar je misschien nog niet eerder bent geweest. De AOPA Fly-In is dé ideale gelegenheid om kennis te maken met de Limburgse luchthaven. 

Leden van AOPA* kunnen aan de Fly-In deelnemen. Schrijf je hier in. Je betaalt als lid geen landingsgeld en afhandelingskosten!

Update 9 mei: we hebben met Eurocontrol geregeld dat er 3 groepen van maximaal 15 vliegers een rondleiding kunnen krijgen (vanwege de beperkte ruimte alleen de PIC). Geef daarvoor uw paspoortnummer aan in het inschrijfformulier.

Update 27 mei: we hebben het volgende programma in de steigers staan:
09:00 Eerste vliegtuigen arriveren
11:00 Start BBQ
11:00 Presentatie Skydemon (Brasserie boven)
13:00 Presentatie Skydemon (Brasserie boven) / rondleiding 1 (Samco)
14:00 Rondleiding 1 (Eurocontrol) / rondleiding 2 (Samco)
15:00 Rondleiding 2 (Eurocontrol) / rondleiding 3 (Samco)
16:00 Rondleiding 3 (Eurocontrol)
18:00 Opruimen

Update 31 mei: alle 80 plaatsen zijn inmiddels bezet, deelnemers hebben een briefing pack ontvangen en de wachtlijst is geopend. Van 1030 tot 1245 (LT) zijn alle landingsslots vol, maar daarna kan er nog volop gearriveerd worden indien er vroege vertrekkers zijn die 1 van de 80 parkeerplaatsen verlaten. Vertrekt u eerder dan 1500LT (en na 1245) dan graag even uw ETD aan secretary@aopa.nl zodat we gegadigden op de wachtlijst ook nog kunnen toelaten.

Lees meer
AOPA Fly In 2022 poster

AOPA Fly In 2022 gaat naar Beek

Maastricht Aachen Airport (EHBK) is een gecontroleerd vliegveld, waar je misschien nog niet eerder bent geweest. De AOPA Fly-In is dé ideale gelegenheid om kennis te maken met de Limburgse luchthaven. 

Leden van AOPA* kunnen aan de Fly-In deelnemen. Schrijf je hier in. Je betaalt als lid geen landingsgeld en afhandelingskosten!

Update 9 mei: we hebben met Eurocontrol geregeld dat er 3 groepen van maximaal 15 vliegers een rondleiding kunnen krijgen (vanwege de beperkte ruimte alleen de PIC). Geef daarvoor uw paspoortnummer aan in het inschrijfformulier.

Update 27 mei: we hebben het volgende programma in de steigers staan:
09:00 Eerste vliegtuigen arriveren
11:00 Start BBQ
11:00 Presentatie Skydemon (Brasserie boven)
13:00 Presentatie Skydemon (Brasserie boven) / rondleiding 1 (Samco)
14:00 Rondleiding 1 (Eurocontrol) / rondleiding 2 (Samco)
15:00 Rondleiding 2 (Eurocontrol) / rondleiding 3 (Samco)
16:00 Rondleiding 3 (Eurocontrol)
18:00 Opruimen

Update 31 mei: alle 80 plaatsen zijn inmiddels bezet, deelnemers hebben een briefing pack ontvangen en de wachtlijst is geopend. Van 1030 tot 1245 (LT) zijn alle landingsslots vol, maar daarna kan er nog volop gearriveerd worden indien er vroege vertrekkers zijn die 1 van de 80 parkeerplaatsen verlaten. Vertrekt u eerder dan 1500LT (en na 1245) dan graag even uw ETD aan secretary@aopa.nl zodat we gegadigden op de wachtlijst ook nog kunnen toelaten.

Lees meer

Informatieavond met luchtverkeersleiders Lelystad Airport

Speciaal voor VFR-vliegers organiseert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op dinsdag 12 april om 20.00 uur een informatieavond in het Aviodrome. Tijdens de bijeenkomst beantwoorden torenverkeersleiders van Lelystad Airport vragen van het publiek en geven informatie over de vliegprocedures op Lelystad Airport. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en duurt tot ongeveer 21.30 uur.

Lees meer

Wijziging baannummers op Texel

 
Sinds vorig jaar zijn de baannummers van Texel Airport 10 graden gewijzigd omdat het magnetisch noorden 'aan de wandel is'.
Daardoor kunnen de baannummers verwarrend zijn, want 12 en 21 & 03 en 30 lijken wel heel erg op elkaar.
 
Als je naar Texel vliegt, bereid je vlucht goed voor om verrassingen te voorkomen.

AOPA Nederland dient U-Space visie in bij EASA

In het kader van de ontwikkeling van een veilige omgeving waarin zowel bemande als onbemande luchtvaart kan plaatsvinden heeft EASA een kennisgeving van een voorgestelde wijziging gepubliceerd. De commentaarronde van deze NPA 2021-14 liep op 15 maart 2022 af en AOPA Nederland heeft het stuk van commentaar voorzien.

U treft de NPA 2021-14 over U-Space en het AOPA commentaar aan.

Lees meer

Season Opener 'Be Ready - Fly Safe'

Airshowcommentator en filmmaker Leo van der Goot gaat met deskundigen aan tafel om een aantal interessante onderwerpen binnen de GA te bespreken. Zoals vluchtvoorbereiding, de top 5 veiligheidsrisico's van de GA, leren van voorvallen, pilot currency en de laatste ontwikkelingen binnen onze sector. Ook is er ruimte om als deelnemer vragen in te schieten. Kijk je 30 maart mee van 19.30 tot 21.30 uur? Meld je aan via deze link

Met deze Season Opener sluiten we aan bij de 'Be Ready - Fly Safe' campagne van EASA. Van 14 tot en met 25 maart organiseert EASA verschillende sessies en discussies. Ga naar de website van EASA om je aan te melden voor deze online bijeenkomsten.

 

Lees meer

BRANDBRIEF GA-SECTOR AAN MINISTER I&W

De General Aviation (GA) wordt in Nederland vertegenwoordigd door 5 sectorvertegenwoordigers. Deze partijen hebben gezamenlijk een brandbrief m.b.t. Vliegveld Hilversum geschreven aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

De brief aan Minister M. Harbers is geschreven door:

Lees meer

Tecnam P2010 Hybride maakt succesvolle vlucht

Tecnam Aircraft maakte dinsdag bekend dat het met succes het P2010 H3PS hybride demonstratievliegtuig heeft gevlogen. Volgens het bedrijf is de vlucht, die plaatsvond op 21 december 2021, de eerste voor een GA-vliegtuig met een parallelle hybride configuratie. Een samenwerking tussen Tecnam, Rotax en Rolls-Royce, waarbij de P2010 H3PS wordt aangedreven door een 104 kW Rotax 915 IS-motor in combinatie met een 30 kW Rolls-Royce elektromotor.

 

Lees meer

Dag van de Piloot 2022

De collega's van de Vereniging Vlaamse Motor Vliegclubs (VVMV vzw) organiseren op 12 maart aanstaande de 'Dag van de Piloot'. AOPA-leden zijn van harte welkom. Op het programma staat onder meer Zara Rutherford die over haar heroïsche solovlucht rond de wereld zal vertellen.

Het evenement vindt plaats in Kinepolis Event Center te Antwerpen, Groenendaallaan 394. De deuren gaan open om 8.00 uur. Voor meer informatie: click hier.

Lees meer

Season Opener (save the date)

De Nederlandse GA-sectorpartijen, waaronder AOPA, zullen samen met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat een webinar organiseren in het kader van de start van het vliegseizoen. Het initiatief sluit aan op een uitgebreid meerdaags programma van EASA. Zie: general-aviation-season-opener-2022.

De voorlopige datum is woensdag 30 maart 's-avonds. Uiteraard proberen we zoveel mogelijk vliegers met het webinar te bereiken, dus 'save the date and spread the word'. 

Lees meer

LVNL stelt Centralised Base uit

Er is, zo meldt LVNL,  het afgelopen jaar hard gewerkt aan de realisatie van de remote towers op de regionale vliegvelden Beek en Eelde. Het meest zichtbaar zijn de cameramast op Eelde en de voorbereidingen voor de remote tower modules op de operationele zaal en de test- en educatieruimte op Schiphol Oost. Echter is er grote druk op het programma ontstaan als gevolg van COVID-19. Dit heeft geleid tot capaciteits- en leveringsproblemen en uiteindelijk tot de conclusie dat het programma op dit moment onvoldoende voortgang kan realiseren om de oorspronkelijke datum van livegang te waarborgen. Het besluit is dan ook genomen om de livegang van beide velden uit te stellen tot na 2024.
Lees meer

Nut en noodzaak Vliegveld Hilversum

Verontrustende berichten uit Hilversum. Meerdere lokale politieke partijen kijken naar Vliegveld Hilversum als mogelijke locatie voor woningbouw.

Er lijkt de laatste tijd in politiek Nederland een soort tendens te zijn ontstaan waarbij vormen van luchtvaart lichtzinnig dreigen te worden opgeofferd ten behoeve van ‘het klimaat’ en/of het bestrijden van ‘woningnood’. Inmiddels staan EHBK, EHGG, EHRD en EHHV in min of meerdere mate politiek ter discussie. Wellicht moeten we de soep niet zo heet eten als ie wordt opgediend of dit soort verhalen compleet negeren.

Lees meer

NIET-BEROEPSMATIGE LESVLUCHTEN WEER TOEGESTAAN

Per 15 januari zijn in Nederland niet-beroepsmatige lesvluchten weer toegestaan tussen 05:00-17:00 lokale tijd. 

Wat is verder van belang? Het gebruik van stoffen mondkapjes wordt afgeraden (dat geldt dus helaas ook voor het mondkapje met AOPA-logo). Gebruik wegwerp-mondkapjes, bij voorkeur type 2. 

De maximale groepsgrootte van 2 POB is komen te vervallen. Wel geldt het dringende advies de groepsgrootte te beperken tot max 4 personen.

Commerciële rondvluchten zijn niet toegestaan. 

Voor examenvluchten en lesvluchten, noodzakelijk voor de uitvoering van een beroep of bedrijf, verandert niets; deze waren al uitgezonderd.

De maatregelen gelden vooralsnog tot en met 26 januari 2022 05:00 uur.

Lees meer

Nut en noodzaak Vliegveld Hilversum

Verontrustende berichten uit Hilversum. Meerdere lokale politieke partijen kijken naar Vliegveld Hilversum als mogelijke locatie voor woningbouw.

Er lijkt de laatste tijd in politiek Nederland een soort tendens te zijn ontstaan waarbij vormen van luchtvaart lichtzinnig dreigen te worden opgeofferd ten behoeve van ‘het klimaat’ en/of het bestrijden van ‘woningnood’. Inmiddels staan EHBK, EHGG, EHRD en EHHV in min of meerdere mate politiek ter discussie. Wellicht moeten we de soep niet zo heet eten als ie wordt opgediend of dit soort verhalen compleet negeren.

Lees meer

Coalitieakkoord over luchtvaart

Vandaag is het Coalitieakkoord gepubliceerd. Het akkoord behelst een aantal beleidsvoornemens met betrekking tot de luchtvaart in Nederland.
 
  • Men wil de sterke hub functie van Schiphol behouden en daarbij meer aandacht besteden aan het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur.  Dat vraagt om een integrale oplossing die zekerheid en perspectief biedt voor zowel de hub functie van Schiphol als de omgeving van de luchthaven. Het kabinet zal hierover in 2022 besluiten en hierbij de opening van vliegveld Lelystad betrekken en hierbij ook de laagvlieg routes in ogenschouw nemen.
  • Het vliegen over korte afstanden zal worden ontmoedigd.
  • Europese afspraken over het rechtvaardig belasten van de luchtvaart worden actief ondersteund, waarbij het gelijke speelveld binnen de EU en van de EU ten opzichte van derde landen centraal staat.
  • Op nationaal niveau wordt bijmengen van bio-kerosine verplicht en de productie van synthetische kerosine gestimuleerd.
Lees meer

Leaflet Winter Flying (CAA)

Vanuit Brits perspectief is door de CAA een leaflet uitgebracht over vliegen in de winter. Zeker niet minder interessant voor ons hier in Nederland.

Lees meer
Logo AOPA

Consultatie ILT tarieven 2022

De jaarlijkse consultatie betreffende de tarieven die ILT (en daarmee Kiwa) in rekening gaat brengen in 2022 hebben wij weer beantwoord (zie onderstaande bijlage).

Lees meer

VFR buiten UDP groot succes

In 2016 zette Eugenie Kalshoven namens AOPA Netherlands de eerste stappen om het VFR vliegen buiten UDP mogelijk te maken. Het was een lange weg maar door haar standvastigheid en doorzettingsvermogen mogen we sinds 1 oktober 2019 ook buiten de daglichtperiode VFR vliegen. Uiteraard mits de gezagvoerder beschikt over een Night Qualification en voldaan wordt aan de uitrustingseisen.

In het GA Kwartaaloverleg met LVNL en CLSK heeft AOPA gevraagd wat de bevindingen zijn van de verkeersleiders en hier kwam een positieve reactie op terug. Er zijn relatief veel bewegingen op Lelystad en de verkeersleiders gaven aan dat er geen operationele problemen zijn geconstateerd. Ook op Rotterdam melden de verkeersleiders dat het vliegen buiten UDP geen issues oplevert.

Lees meer

Tecnam P2010TDI nu ook in de VS toegelaten

De FAA heeft een typecertificaat toegekend aan de P2010 TDI van Tecnam, aangedreven door een nieuwe CD-170 dieselmotor van Continental.

De Continental Diesel 170-pk turbomotor, die diesel en JetA1-brandstof verbrandt, voegt zich bij andere P2010-krachtbronnen, waaronder een 180 pk-motor die Avgas en Mogas verbrandt en een 215 pk-motor die op Avgas loopt.

 

Lees meer
De 11.000e RV !

Aantal vliegende Van's vliegtuigen bereikt 11.000 !

Van's Aircraft levert sinds 1973 bouwpakketten voor vliegtuigen. Vanuit het de fabriek in Aurora, Oregon worden er dagelijks meerdere vliegtuigen verscheept naar bouwers in alle uithoeken van de wereld.  

Alle modellen van de RV-3 tot de RV-14 zijn van een aluminium constructie. Door het toepassen van moderne technieken zijn nu de meeste onderdelen voorgeboord waardoor het bouwen redelijk vlot gaat. De bouwtijd schommelt rond de 1500 uur voor een RV-7 maar er zijn uitschieters naar alle kanten.

Lees meer

Denali vliegt voor het eerst

Textron Aviation kondigde vandaag aan dat haar nieuwe eenmotorige turboprop, de Beechcraft Denali, voor het eerst het luchtruim koos. De mijlpaal van de eerste vlucht is een belangrijke stap voor het 'clean-sheet'-ontwerp en het begin van het belangrijke testprogramma dat de prestaties van de Denali zal bevestigen.

De Denali ontstond op de tekentafel als de Cessna 220 met de bedoeling om kruissnelheden van 285 knopen en een brandstofverbruik van 1100 pond te bereiken. De Denali werd ontworpen voor een ​​bereik van 1600 zeemijlen met één piloot en vier passagiers en zal in staat zijn om van Los Angeles naar Chicago te vliegen, van New York naar Miami of van Londen naar Moskou.

De Denali is het eerste vliegtuig dat wordt aangedreven door GE’s Catalyst turbine, een duurzamere motor die tot 20 procent minder brandstof verbruikt dan oudere turboprops. Het vliegtuig is uitgerust met McCauley's nieuwe composiet, 5-bladige, constantespeed propeller met een diameter van 105 inch met omkeerbare spoed en ijsbescherming.

Lees meer

Ikarus vliegt op 100% synthetische brandstof

De RAF heeft met een Ikarus C42 microlight gevlogen waarbij gebruikt geaakt werd van 100% synthetische Avgas, een wereldprimeur.

In “Project Martin”, werkte de RAF samen met Zero Petroleum, dat de Avgas produceert onder de naam SynAvGas.

De synthetische UL91-brandstof van Zero Petroleum wordt vervaardigd door waterstof te extraheren uit water en koolstof uit atmosferische koolstofdioxide. Met behulp van energie die is opgewekt uit hernieuwbare bronnen zoals wind of zon, worden deze gecombineerd om de synthetische brandstof te maken.

Lees meer

Spirit of Innovation breekt records

Rolls-Royce heeft met zijn op NXT gebaseerde ‘Spirit of Innovation’ drie nieuwe wereldsnelheidsrecords voor elektrische vliegtuigen gevestigd.

Op 16 november 2021 bereikte het vliegtuig met registratie G-NXTE, een topsnelheid van 555,9 km/u (345,4 mph) over een afstand van 3 kilometer, waarmee het bestaande record met 213,04 km/u werd verbroken, aldus Rolls-Royce.

 

Lees meer

Herziening Maintenance Directives en Informatiepakket Onderhoudsprogramma’s

Een deel van de Maintenance Directives (MD's) en het informatiepakket Onderhoudsprogramma's is verouderd. Daarom gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het voorjaar van 2022 een deel van de Maintenance Directives (MD’s) bijwerken. Ook schrapt de inspectie een deel.

In dit proces vraagt de ILT advies aan de luchtvaartsector. U kunt in de consultatieperiode reageren. Deze is van 24 november tot en met 14 december 2021. We roepen u graag op om te reageren....

 

 

Lees meer

Vliegen op N kisten!

In de Basic Regulations (Art 1(1)(b)(ii)) staat dat luchtvaartuigen, die in de EU worden gebruikt door een operator die in de EU gevestigd is, onder deze EU regelgeving vallen. De uitleg van EASA is dat in principe alle NCO operations hieronder vallen. 

Lees meer
Logo AOPA

COVID maatregelen vanaf 6 november 2021

Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvingen wij zojuist bijgaande tekst met het verzoek die te delen met onze achterban:

Bovenop de geldende maatregelen zoals beschreven in de huidige NOTAM is vanaf 6 november de mondkapjesplicht voor contactberoepen actief. Dit is in de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 als volgt opgenomen per 6 november 2021:

Artikel 2a.3 Mondkapjesplicht contactberoepen

  1. De beoefenaar van een contactberoep en de klant of patiënt aan wie diensten worden verleend, dragen beiden een mondkapje gedurende het contact.
  2. Het eerste lid geldt niet voor:
    1. personen tot en met twaalf jaar
    2. sekswerkers en hun klanten
    3. klanten en patiënten die een behandeling krijgen aan hun gezicht, voor zover het contactberoep niet op gepaste wijze uitgeoefend kan worden op het moment dat de klant een mondkapje draagt. 

Naast de bovengenoemde uitzonderingen is specifiek voor de luchtvaart het volgende relevant:

  • Het geven van training/instructie/examens in een vliegtuig wordt als een contactberoep gezien, zoals bijvoorbeeld bij een vliegschool het geval is. Hier is de mondkapjesverplichting dus van kracht;
  • ‘In-house’ training van een bedrijf welke niet plaatsvindt in een publieke binnenruimte wordt niet als contactberoep gezien, de mondkapjesverplichting is daar niet van toepassing;
  • In een cockpit waar geen klantcontact plaatsvindt is geen sprake van een contactberoep, en is er geen mondkapjesplicht;
  • Voor (lucht)sporten, zoals parachutespringen, gelden de regels voor sport. En voor sport geldt een uitzondering op de mondkapjesplicht (artikel 2a.5, aanhef en onder a, Tijdelijke regeling maatregelen covid-19);
  • Voor contactberoepen die volledig buiten plaatsvinden, zoals tandem paragliden en tandem paramotor vliegen, lijkt het dragen van een mondkapje niet heel makkelijk en wellicht zelfs gevaarlijk wanneer deze voor je ogen kan schieten bij hogere snelheden. Daarmee is een andere uitzondering voor de mondkapjesplicht relevant. De verplichting geldt niet indien het dragen van een mondkapje de goede en veilige uitoefening van werkzaamheden in het kader van beroep of bedrijf onmogelijk maakt (artikel 2a.8 Tijdelijke regeling maatregelen covid-19).

Presentatie ADS-B

In aansluiting op de ALV van zaterdag 30 oktober verzorgde AOPA France voorzitter Emmanuel Davidson een presentatie over ADS-B.

Davidson pleit voor de (vrijwillige) invoering van ADS-B-apparatuur voor GA, waarbij 1090 ES wordt gebruikt als ADS-B-uitgangsfrequentie; een upgrade van radargrondstations om al het gedetecteerde verkeer uit te zenden (Mode A, Mode C, primaire doelen en met ADS-B uitgevoerde vliegtuigen). Plus, mogelijke integratie van alternatieve gegevensbronnen zoals FLARM (anti-collision device for gliders. Gebruik van UAT, aangezien het al een standaard is die door ICAO en de meeste landen wordt erkend, met een frequentie die is gereserveerd voor gebruik in de luchtvaart (tussen 960 MHz en 1164 GHz).

Lees meer

Algemene Ledenvergadering 30 oktober vindt ONLINE plaats!

Het AOPA-bestuur heeft besloten af te zien van een fysieke bijeenkomst aanstaande zaterdag (ALV). I.v.m. het regelen van faciliteiten en catering moesten wij vandaag een knoop doorhakken. Er waren vooralsnog niet veel aanmeldingen. Bovendien is (landelijk) sprake van een significante stijging van het aantal COVID-19 besmettingen. Dat vraagt ook om behoedzaamheid.

De Algemene Leden Vergadering gaat zaterdag aanstaande wel gewoon door op het eerder gepubliceerde tijdstip (aanvang 12.00 uur), echter de meeting vindt plaats via Zoom. Je kunt als lid inloggen op de AOPA Homepage en op het betreffende agenda item (rechts op de pagina) klikken waarlangs je naar de Zoom-meeting geleid wordt.

Ook hebben wij aansluitend op het formele gedeelte een spreker, te weten Emmanuel Davidson, die ons vanuit Parijs zal bijpraten over ADS-B. Zie onze eerdere berichtgeving over zijn presentatie.

Enquête General Aviation: Ervaringen Frequency Monitoring Code (FMC)

Op 18 juni 2020 is de zogenaamde Frequency Monitoring Code (FMC) - Listening Squawk - ingevoerd in Nederland. Hiermee kan een vlieger middels de transpondercode aangeven aan de verkeersleiding of de frequentie van Amsterdam FIC of Rotterdam APP wordt uitgeluisterd. De FMC is onderdeel van een pakket maatregelen om het aantal luchtruimschendingen en de ernst daarvan te verminderen.

De FMC is ingesteld door Luchtverkeersleiding Nederland in samenwerking met AOPA, KNVvL en NACA. 

Inmiddels is de FMC meer dan een jaar geïmplementeerd en zullen de resultaten van de FMC worden geëvalueerd. Hierbij willen LVNL, AOPA, KNVvL en NACA ook bij de gebruikers inventariseren wat de ervaringen zijn met de FMC.

Lees meer

Dreigende intrekking internationale status van 6 GA velden

Op dit moment loopt er een pilot bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de Koninklijke Marechaussee om de “internationale” status van EHBD, EHHV, EHMZ, EHSE, EHTE en EHTX te heroverwegen en een verbod in te stellen op (directe) vluchten van en naar landen die niet tot het Schengen-gebied behoren. Dat betekent niet alleen landen aan de oostelijke grens van de EU, maar ook het Verenigd Koninkrijk en Ierland, niet meer rechtstreeks bereikbaar zijn en een tussenlanding op een EU luchthaven, die als formele doorlaatpost geldt, noodzakelijk wordt.

De Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) doet een nadrukkelijk beroep op vliegers om een bijdrage leveren aan het behoud van de “internationale” status. 

Lees meer

Piloot in opleiding? Let op!

Vanaf volgend jaar zijn studiekosten en andere scholingsuitgaven niet meer fiscaal aftrekbaar. Er komt een subsidieregeling voor in de plaats die maximaal € 1.000 per jaar vergoedt, maar piloten die van vliegen hun carrière willen maken, betalen meestal iets meer voor hun opleiding.

Valt er nog iets aan te doen?

 

Lees meer

Vlieg naar Zuid Limburg - Vlaai In Maastricht Airport

2 en 3 oktober is een bezoekje aan Zuid-Limburg wel heel aantrekkelijk! Tijdens deze Limburgse versie van een Fly In land je op Maastricht Aachen Airport tegen een speciaal tarief en vertrek je met een heerlijke Limburgse vlaai.

Maar natuurlijk niet voordat je genoten hebt van een van de Limburgse lekkernijen bij Brasserie De Hangaar. Je geniet hier voor slechts € 7,50 van een van de ‘Vlaai -in’ specials:

‘Zoervleis’ met frites en frisdrank naar keuze

of

MAA-burger met frites en frisdrank naar keuze

Geef via het inschrijfformuler aan of je hier gebruik van wilt maken en welke je kiest. Ga naar Inschrijfformulier

Blijf je een nachtje om de omgeving te verkennen? Dan kun je terecht bij een van de vele Zuid-Limburgse hotels of natuurlijk Gr8 Hotel Maastricht Airport.

Logo AOPA

INTERNETCONSULTATIE OPT-OUT MLA GEPUBLICEERD

Alle belanghebbenden kunnen vanaf nu reageren op het voornemen om gebruik te maken van de mogelijkheid die de Europese wetgeving biedt om MLA’s tot 600kg (met drijvers tot 650kg) MTOM onder Nationale bevoegdheid te brengen. Dit voorstel tot wijziging is door AOPA is geïnitieerd en in samenwerking met de GA sector tot stand gekomen.

Lees meer
logo kiwa
0

Kiwa vraagt

Zoals eerder gemeld zijn de doorlooptijden voor brevet aanvragen bij Kiwa, mede door inbreng van AOPA, weer terug naar normaal (zie ons eerdere artikel). Kiwa is achter de schermen bezig haar website te stroomlijnen, zodat mogelijke vertraging die daardoor werd veroorzaakt (onvolledige aanvraag, niet duidelijk en dus nabellen, etc) verder wordt verbeterd. Daarvoor vraagt Kiwa actieve terugkoppeling van (AOPA)vliegers die een brevet aanvragen. Dit betreft zowel initiele uitgiften als hernieuwingen. Meldt u aan hieronder.

Lees meer

Boete voor piloot: hogere straf vanwege ontbreken lerend effect

Het Openbaar Ministerie heeft op 9 september het volgend nieuwsbericht gepubliceerd. Vanwege het 'lerend effect' nemen wij dat bericht hier integraal over.

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) heeft een inmiddels 74-jarige piloot vervolgd voor een overtreding van de regels van het luchtverkeerscircuit van het vliegveld Hilversum, waardoor gevaar kon ontstaan voor een ander vliegtuig dat al in datzelfde circuit vloog. In de vervolgingsbeslissing van het OM speelde de hoogmoedige houding van de piloot na de overtreding een belangrijke rol. De zaak diende op 8 september bij de kantonrechter in Haarlem. Die veroordeelde de piloot vanwege diens houding tot een hogere straf dan gebruikelijk.

Lees meer

Vliegbeperkingen rond circuit Zandvoort in weekend Grand Prix

Van vrijdag 3 tot en met 5 september zullen er in verband met de Grand Prix Formule 1 op Zandvoort vliegbeperkingen gelden. In de betreffende beschikking (zie verder hieronder) zie je terug voor welke gebieden die beperkingen zullen gelden. Inmiddels is bekend geworden dat Defensie afziet van de fly past op de racedag (zondag). Wij hebben begrepen dat in verband daarmee het gebied TGB Zandvoort F1 South zal komen te vervallen. Ga daar niet zondermeer vanuit en raadpleeg vooral de actuele NOTAMS mocht je in het bewuste weekend gaan vliegen. 

Uiteraard dient men buiten de 'Tijdelijke Gebieden met Beperkingen' te blijven (tenzij men is geautoriseerd om in het gebied te vliegen). Wij adviseren dringend om ook niet de randjes van de betreffende gebieden op te zoeken. Om (vlieg)veiligheidsredenen zijn de contouren van het gebied zo gekozen dat men van net buiten de TGB de raceactiviteiten niet kan zien. 

Lees meer

SAAM

Doorlooptijden Kiwa terug naar normaal

26 augustus 2021 - Vandaag sprak AOPA met Kiwa over de extreem lange doorlooptijden voor de afgifte van brevetten. Kiwa meldt dat de afgifte inmiddels terug is naar 15 werkdagen. Ook paste Kiwa haar website aan voor betere informatie bij een aanvraag. Geef ons uw feedback daarover (secretary@aopa.nl)

Lees meer

25 en 26 september Fly In Groningen Airport Eelde

De AOPA Fly In Texel was een groot succes met meer dan 200 bezoekende vliegtuigen op vrijdag en zaterdag. Dat smaakt naar meer. Daarom wijzen we je graag op de Fly In die op EHGG zal plaatsvinden op 25 en 26 september. Het landingsgeld bedraagt €10 op de dagen van de Fly In.

Voor vliegers die minder ervaring hebben met het aanvliegen van een gecontroleerd veld is het een uitstekende gelegenheid om aan te grijpen. Sterker nog; de luchthaven adverteert er ook mee. "Geen ervaring met vliegen naar een gecontroleerd vliegveld? Geen probleem! De luchtverkeersleiding op Groningen Airport Eelde helpt alle vliegers, met of zonder ervaring, graag! Onder andere door het vele lesverkeer wat oefent op Groningen Airport Eelde, is de luchtverkeersleiding bekend met het geven van duidelijke en eenvoudige instructies."

Voor meer informatie: zie link naar meer informatie en registratie

Vliegprocedures AOPA Fly In Texel

Vlieg je vrijdag en/of zondag 20/22 augustus naar/van EHTX, dan geldende de normale (weekend)procedures. Tijdens de Fly In op zaterdag 21 augustus gelden echter aangepaste vliegprocedures i.v.m. het (verwachte) hoge verkeersaanbod. Zie: https://www.texelflyin.nl/texel-airport-procedures.

De procedures beogen niet alleen de veiligheid te borgen, maar ook eventuele hinder voor omwonenden te beperken. Er zal ook een NOTAM worden uitgebracht. Check alles nog een keer kort voor vertrek omdat er wellicht last minute wijzigingen kunnen zijn.

Het is sowieso van belang de vlucht naar en van EHTX goed voor te bereiden. Denk ook het mijden van het Zweefvliegcentrum Noordkop ten zuid-zuidwesten van Den Oever en uiteraard van de TMA/CTR Schiphol (voorkom airspace infringements), om maar wat te noemen. Het zal overigens niet voor het eerst zijn als de luchtvaartpolitie en/of ILT de fly in aangrijpen om inspecties uit te voeren. Dat doen zij niet om vervelend te doen, maar om voor jou en je passagiers de vliegveiligheid te bevorderen.

Het weer ziet er voor zaterdag vooralsnog goed uit. Vrijdag lijkt ook OK. Zondag dreigt qua weer iets minder te worden. Maar niets is zo veranderlijk als het weer, dus check kort voor vertrek de beschikbare bronnen. Het zijn natuurlijk allemaal open deuren, maar we hechten er als AOPA Netherlands (en Texel Airport) belang aan dat het in alle opzichten een mooie en probleemloze Fly In wordt. 

Lees meer
Logo AOPA

Verplichting gebruik transponder buiten de daglichtperiode

Wij ontvingen van het Ministerie het bijgaande bericht.

Hierbij wil ik AOPA informeren dat de algemene verplichting tot het gebruik van een transponder voor VFR vluchten buiten UDP ondertussen door de minister is ondertekend en in de Staatscourant is gepubliceerd. Bijgaand een exemplaar van de wijziging van de Vrijstellingsregeling Besluit Luchtverkeer 2014. Deze bepaling zal op 1 oktober 2021 van kracht worden.

Inmiddels wordt er ook een proef voorbereid met een transponderontvanger bij windpark Krammer in Zeeland om te kijken of dit systeem onder alle omstandigheden tijdig het transpondersignaal van een luchtvaartuig detecteert. Deze proef zal naar verwachting in september/oktober plaats vinden.

Mijn dank dat AOPA even goed naar de gevolgen van deze wijzigingsregeling voor de luchtvarenden heeft gekeken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de introductie van Aircraft Detection Lighting Systems (ADLS) in Nederland. Wij volgen hiermee de ontwikkelingen in Duitsland.

Lees meer

Fly-In Genk/Zwartberg

Iedereen is welkom op de Genk/Zwartberg Fly-In. 

No landing-fee voor bezoekende vliegtuigen.

​Kom zeker langs en geniet van koffie en vlaai voor €5.

​Wanneer? 28-29 augustus 2021

Waar? Vliegveld Genk Zwartberg (EBZW)

Info? www.ebzw.be

AOPA Fly-In Texel UPDATE

Kom op 21 augustus naar de Fly-In op EHTX! Je betaalt dan geen landingsgeld. AOPA leden die de fly-in bezoeken op zaterdag krijgen bij aankomst een gratis AOPA poloshirt (op vertoon AOPA crew card en af te halen bij de AOPA stand). Maar op = op. De shirts zijn er in verschillende kleuren (zie webshop). Je kunt daar als lid ook de AOPA Pilot Guide gratis afhalen, mocht je deze nog niet hebben. 

Nog geen lid? Je kunt je ter gelegenheid van de fly-in als lid aanmelden voor de rest van 2021 voor slechts € 42,50. Je krijgt  – na betaling – dan ook het AOPA poloshirt en de AOPA Pilot Guide.

Aanmelden voor de Fly-In: http://www.texelflyin.nl/register/

Vliegers die zich reeds hebben aangemeld zullen van de organisatie een laatste update ontvangen.

Wij hopen je zaterdag de 21e augustus op Texel te zien!!!

 

Franse douane legt flinke boete op aan Nederlandse vlieger

Via één van onze leden namen wij kennis van maatregelen die door de Franse douane zijn ingevoerd. Kennelijk is het vereist dat bij een vlucht vanuit het buitenland naar Frankrijk de douane van tevoren dient te worden geïnformeerd. Vrij verkeer op basis van Verdrag van Schengen is vanwege COVID-19 in Frankrijk dus even niet aan de orde. De melding kan niet per vliegplan. Je zult dus de melding moeten doen aan de douane zelf. Voldoe je niet aan de verplichting, dan kan een boete van € 1.500 worden opgelegd. Het verdient dus aanbeveling je vlucht naar Frankrijk goed voor te bereiden en zeker te stellen dat je ook aan de eventuele douaneformaliteiten voldoet. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

We zoeken nog uit hoe het precies zit. We hebben er contact over met de collega's van AOPA France. 

Lees meer
Logo AOPA

TEL en de onzekere toekomst van Avgas 100LL Ned KGCA

Heb je nog nooit van de afkortingen ECHA, REACH, PAFI en TEL gehoord? Als je niet afhankelijk bent van Avgas 100LL als vliegtuigbrandstof, zijn die afkortingen voor jou wellicht niet zo belangrijk. Als je wel Avgas 100LL gebruikt, vlieg je wellicht op één van de 16.000 vliegtuigen in Europa die nog steeds Avgas 100LL nodig hebben en in dat geval zou je dit artikel eens kunnen lezen.

Lees meer
Logo AOPA

Informatieblad PBN EHRD

Van LVNL ontvingen wij nadere informatie betreffende de invoering van PBN op EHRD. Later deze week worden conventionele bakens uit dienst genomen met uitzondering van het VOR MON (Minimum Operational Network). De 'regio' EHBK komt volgend jaar als laatste aan de beurt.

Wij verwijzen ook naar ons bericht van 8 augustus over de wijziging van instrument-procedures op de verschillende Nederlandse velden.

Lees meer

Nieuwe instrument-procedures per 12 augustus

Vanaf 12 augustus gaat een aantal VOR’s, NDB’s en locators ‘uit de lucht’. De verschillende instrument procedures op de gecontroleerde velden in Nederland zullen per 12 augustus anders zijn. Omdat er nogal wat verandert, is het goed de nieuwe kaarten eens goed te bekijken. Zie AIRAC Amendment 08/2021 (effectief per 12 augustus 2021).

Lees meer

TPS

log AMN

AMN

Avfuel Supports First Viable Unleaded Avgas Solution: GAMI’s G100UL

ANN ARBOR, Mich. / July 27, 2021 / Aviation News – Avfuel Corporation—a leading global supplier of aviation fuel and services—is proud to collaborate with General Aviation Modifications, Inc., (GAMI) by providing its distribution expertise for the engineering company’s high-octane unleaded avgas: G100ULTM

  Overigens is dit een goedkeuring door FAA. AOPA hoopt dat EASA snel zal volgen.   

Lees meer
Logo AOPA

ABL opvallende meldingen juli 2021

Het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen stuurt de informatiebrief met opvallende meldingen van het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen (ABL), over de periode maart – juni 2021.

ABL deelt  op deze manier specifieke opvallende meldingen, waarbij we aangeven welke actie daar vanuit het ABL op volgde. Ook willen we relevante “lessons learned” delen.

Lees meer

(Bijna) gratis touch-and-goes op Maastricht

Op 14 juli tussen 0900 en 1900 (lokale tijd) is het mogelijk om bijna voor niets touch-and-goes te maken op Maastricht Airport. Alleen de eerste landing wordt in rekening gebracht door de luchthaven. ATC gaat u wel een rekening sturen maar u mag van deze kostenpost in totaal vier landingen uitvoeren. Het advies is dus om steeds een veelvoud van vier aan landingen uit te voeren om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Aanmelden van uw vlucht is verplicht en kan alleen via WhatsApp. Gebruik het nummer 06-22299813 voor deze aanmelding.

 

 

Lees meer
Logo AOPA

GA Symposium 2021

Samen met het NIN en KNVvL organiseren wij het jaarlijkse Nederlandse General Aviation Symposium met thema van dit jaar 'Een vitale en duurzame general aviation':

  • Ontwikkelingen op het gebied van E-flight en duurzaam vliegen
  • Micro Light Aircraft (MLA), Touring Motor Gliders (TMG) etc, Flying Pies in the Sky?
  • Performance Based Navigation (PBN), portable E-FIS, etc
  • Uitdagingen en knelpunten in regelgeving, luchtruimstructuur en dienstverlening
  • “Thrill & Challenges" van nieuwe bedrijfstakken
  • wellicht static show

Global Reporting Format (baancondities)

Per 12 augustus aanstaande treden nieuwe EASA-regels in werking inzake het vaststellen en rapporteren van de conditie van de baan (Global Reporting Format). De nieuwe regels hebben als doel om door verbeterde en meer actuele informatie over de conditie van de baan 'runway excursions' te verminderen en is vooral op de grote commerciële luchtvaart gericht. 

Doordat de ICAO-regelgeving over hetzelfde onderwerp pas op 4 november 2021 in werking treedt ontstaat er een kleine periode met een dubbel systeem afhankelijk of het een gecontroleerde luchthaven is of niet. Voor de General Aviation is het van belang om te weten dat in deze periode dus met twee verschillende methoden van het rapporteren van de baanconditie wordt gewerkt. Om luchtvarenden hierop te attenderen wordt er een AIC hierover uitgebracht op 29 juli 2021. AOPA-leden krijgen hierbij alvast een sneak preview van de betreffende AIC. 

 

Lees meer

'De Langste Dag' ... check vooral nog even het weer!

De Langste Dag 2021 is een initiatief van 15 Nederlandse vliegvelden om een dag tot einde UDP te kunnen vliegen. Al dan niet met speciale faciliteiten voor landingsgelden en vaak een extra culinaire twist. Vorig jaar was het al een groot succes. Dit jaar is er bijna geen kist meer te huur; België en Duitsland zijn geïnformeerd, dus alle ingrediënten voor een leuke vliegtocht zijn aanwezig, op één na.

De weersvoorspellingen zijn erg onzeker. Vanwege de hoge temperatuur in combinatie met hoge luchtvochtigheid, betekent dat er buien boven het land kunnen ontstaan. En het onzeker is waar die buien ontstaan. Als in de eerste periode van buien (nacht van donderdag op vrijdag) de temperatuur fors afneemt, zou de atmosfeer kunnen stabiliseren en de buienactiviteit onderdrukken. Als de combinatie hoge temperatuur en vochtigheid aanhoudt, is een herhaling in de loop van de middag voor de hand liggend. Het moment van uiteindelijk uitdoven van de buienactiviteit is nu onvoorspelbaar. Iedereen wordt sterk geadviseerd om het weer goed in de gaten te houden en geen risico’s te nemen.

Een alternatief is om, als overlandvliegen niet haalbaar is, toch even lokaal te gaan en/of je lokale horeca aanbieder te ondersteunen en van zijn ingeslagen voorraden af te helpen.

Lees meer

Dutch Mil Info

De Manager Operations MilATCC Schiphol verzocht AOPA om het volgende bericht met u allen te delen...

Met de komst van de zomer en de versoepelingen van het COVID beleid kan er ook in de lucht van het mooie weer worden genoten. Hiermee neemt ook de behoefte aan vluchtinformatieverstrekking toe. Hoewel er binnen het MilATCC de laatste jaren hard is gewerkt aan het verbeteren van de vluchtinformatieverstrekking, staat deze vorm van dienstverlening door de aanhoudende personele tekorten nog altijd onder druk. Om de kwaliteit en continuïteit zo goed mogelijk op peil te houden is het daarom van belang met elkaar een juiste balans te vinden. 

Lees meer

GASCo webinar Airspace Infringement Avoidance

Hoewel de situatie in het Verenigd Koninkrijk anders is dan in Nederland, loont het naar onze mening zeker de moeite de webinars van the General Aviation Safety Council (GASCo) online bij te wonen.

Op 21 juni om 20:00 uur (Nederlandse tijd) vindt een webinar plaats over Airspace Infringement Avoidance. Zie website GASCo

Netwerkdag Luchtvaartveiligheid

Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) delen wij het volgende met je.

Op 21 februari 2020 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het Nederlands Luchtvaartveiligheidsprogramma (NLVP) 2020-2024 aan de Tweede Kamer aangeboden. Het NLVP beschrijft hoe de veiligheid in de Nederlandse burgerluchtvaart is geborgd in de samenhang tussen beleid, toezicht en de luchtvaartorganisaties.

In het kader van het NLVP ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de Netwerkdag Luchtvaartveiligheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Netwerkdag is een gelegenheid bij uitstek om je als betrokkene in het luchtvaartdomein te voorzien van belangrijke en nuttige informatie over de veiligheid in de luchtvaart, en daarnaast netwerkkansen te bieden!

Lees meer
Logo AOPA

Uitstel invoering FCL voor niet EU luchtvaartuigen tot 20 juni 2022

Verzoek van AOPA om de verplichting van het hebben van een EU brevet voor niet EU vliegtuigen uit te stellen tot 20 juni 2022 gehonoreerd.
Zoals tijdens de ALV al aangeven zijn wij druk bezig geweest uitstel te krijgen van de toepassing van PART FCL op niet in de EU geregistreerde vliegtuigen tot 20 juni 2022. We hebben zojuist het Koninklijk besluit toegezonden gekregen waarin ons verzoek werd gehonoreerd.
 
Dat wil dus concreet zeggen dat de huidige situatie met betrekking tot de brevetten en medische certificaten van derde landen (zoals de VS) voor de recreatieve luchtvaart van toepassing blijven tot 20 juni 2022.
LET OP: dit is het laatste uitstel dat zal worden verleend en het is nu zaak om het omzetten van brevetten te regelen voor 20 juni 2022.

Lees meer

Vliegen op de langste dag (18 juni 2021)

De General Aviation vliegvelden in Nederland hebben het gezamenlijke initiatief genomen om een speciale aanbieding te doen voor het vliegen op de langste dag. Het gaat hier dan om vrijdag 18 juni 2021.

Meer details op bijgaande poster.

APG TitlePage

AOPA Pilot Guide

In de loop van deze week gaan wij exclusief voor onze leden de eerste versie van de AOPA Pilot Guide publiceren. Een handzaam boekje met daarin een overzicht van belangrijke informatie bij het vliegen.

Lees meer

Aanmelden Algemene Leden Vergadering 29 mei 12:00 uur

Op zaterdag 29 mei aanstaande vindt van 12.00-13.00 uur de algemene ledenvergadering van AOPA Netherlands plaats. Aansluitend, van 13.00 - 14.00 uur is er een 'Q&A-sessie' met een vertegenwoordiger van SkyDemon.

Het is een online bijeenkomst (Zoom). Om je aan te melden voor de ALV en de Q&A-sessie dien je eerst in te loggen op de website van AOPA (www.aopa.nl). Pas na inloggen (!!!) wordt in de 'agenda' (zie rechts) de aankondiging van de ALV zichtbaar. Click je op die aankondiging dan word je automatisch doorgeleid naar het digitale aanmeldformulier. Na registratie ontvang je per email een bevestiging van de aanmelding met de daarbij de inloggegevens. Bewaar die email goed want die heb je nodig om op 29 mei in te kunnen loggen. De inloggegevens gelden voor zowel de ALV als de Q&A-sessie van SkyDemon. 

Lees meer

OVV roept GA-sector op onveilige situaties te melden

Mede naar aanleiding van de bevindingen in het onderzoek naar het noodlottige ongeval op 31 mei 2018 nabij Seppe met een PA-25-235 ‘Pawnee’ (kort na vertrek voor een luchtreclamevlucht), heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid ons gevraagd onze leden op te roepen om onveilige situaties te melden.

Geconstateerd is (helaas opnieuw) dat de meldingsbereidheid binnen de GA-sector niet groot is. Het melden van voorvallen/onveilige situaties bevordert uiteindelijk de vliegveiligheid. 

Hoe en wanneer moet je iets melden? Lees het [hier].

 

Lees meer

LVNL Online Vragensessie Lelystad

Op donderdag 20 mei organiseert LVNL weer een online vragensessie voor recreatieve vliegers op Lelystad. De vorige in maart was goed ‘bezocht’, dus zij willen het nog een keer aanbieden. Het is kort dag, hoop dat het lukt!

Meldt u aan op www.lvnl.nl/lelystad/aanmelden 

NOTAM Kruisen Vliehors

Er is door ons en via social media al de nodige aandacht aan besteed. Vandaag werd ons door 711 ATC Squadron MilATCC Schiphol ter informatie de NOTAM toegestuurd betreffende het kruisen van EHR4, EHR4A, EHR4B, EHR4C, EHR4D, EHR4E en EHR4F (VLIEHORS).

Lees meer

Dagverse aardbeien & asperges met Hemelvaart op Seppe

Breda International Airport (Seppe) heeft een aardige actie voor het komend lange Hemelvaartweekend. Alle bezoekende vliegtuigen krijgen een GRATIS BAKJE AARDBEIEN, echt vers van het land. Liefhebbers kunnen meer kopen tegen democratische prijzen. West-Brabant is de regio van asperges en aardbeien. Op Hemelvaartsweekend zijn er asperges, eerste kwaliteit, dagvers gestoken, geschild en hygiënisch verpakt voor €9,00 per kilo (circa 16 asperges/portie voor 2 personen). TIP!!: voor je vertrek telefonisch aangeven hoeveel kilo je wilt. Dan ligt het voor je klaar bij aankomst op EHSE!

Wil je je bestelling liever nuttigen bij je vliegtuig? Je kunt à la carte bestellen via de Havendienst. Onze ophaalservice levert alles bij je vliegtuig af. Voor afvalbakken vlakbij de flightline wordt gezorgd.

Lees meer
Logo AOPA

FAQ FAA en EU v 17 mei 2021

Naar aanleiding van onze Nieuwsbrief over veranderingen mbt de EU regelgeving en niet-Europees geregistreerde vliegtuigen, kwamen een paar vragen binnen, waarvan de antwoorden niet te vinden zijn in onze eerdere publikaties.
En omdat deze vragen mogelijk ook voor anderen spelen, publiceren wij hierbij de vragen en onze antwoorden.

Lees meer

Moth's Get Together

Liefhebbers van de historische luchtvaart kunnen op zaterdag 15 mei a.s. de hele dag genieten van een samenkomst van alle in Nederland nog vliegende de Havilland Tiger Moth’s.

LET OP het evenement is te zien vanaf de Vliegveldweg en het terras van het restaurant het Vliegveld zelf is alleen  toegankelijk voor vliegers. 

Het evenement zal plaatsvinden op het vliegveld Hoogeveen. Uitwijkdatum is 16 mei dus check voordat u op weg gaat !

Lees meer

29 mei: Q&A sessie SkyDemon

Op 29 mei, aansluitend aan onze (online) Algemene Leden Vergadering, zal een vertegenwoordiger van SkyDemon een interactieve sessie verzorgen van het SkyDemon navigatieprogramma. Voor aanmelding: zie bericht hierboven over de aanmelding voor de Algemene Ledenvergadering. Je moet je dus aanmelden voor de ALV om de Q&A-sessie te kunnen bijwonen.

Lees meer
Logo AOPA

Gewijzigde informatiebladen introductie PBN en reductie vliegopleiding

Wij ontvingen volgend bericht van ILT:

Hierbij wil ik u informeren dat het informatieblad ‘Reducties op en vrijstelling van vliegopleidingen’ en het informatieblad ‘introductie PBN’ zijn gewijzigd. U treft de gewijzigde versie aan in de bijlage. Daarnaast kunt u de informatiebladen raadplegen op de ILT website.

Lees meer

Aero 2021 Friedrichshafen gaat niet door

De Aero-organisatie heeft bekend gemaakt dat i.v.m. de COVID19 reisbeperkingen de beurs dit jaar geen doorgang zal vinden. Het evenement was dit jaar al verplaatst van april naar juli, maar nu is besloten het uit te stellen naar 2022 (april 27-30). Zie verder: hier

EASA Webinar General Aviation 28 en 29 april 2021

Onder normale omstandigheden zou EASA in april ons allemaal verwelkomen op de stand op AERO in Friedrichshafen om vragen van de GA-gemeenschap te beantwoorden en allerlei nuttige informatie te delen. Helaas betekent COVID dat AERO is uitgesteld tot juli van dit jaar en aangezien zoveel piloten de afgelopen maanden niet de kans hebben gehad om te vliegen, dacht EASA dat het nuttig zou zijn om een ​​virtuele seizoen opener te organiseren om ons allemaal voor te bereiden op de zomer.

Lees meer

IAOPA Jaarlijkse enquete

The General Aviation Manufacturers Association (GAMA) and the International Council of Aircraft Owner and Pilot Associations (IAOPA), with the support of the European Aviation Safety Agency (EASA) launched the 2021 European General Aviation survey

Nogmaals oproep enquete ABL

Elke vlieger maakt wel eens incidenten mee waarin de veiligheid in het geding was. Het ABL (Analysebureau Luchtvaartvoorvallen) doet door middel van een enquête onderzoek naar de bereidheid om deze voorvallen te melden. De enquête sluit op vrijdag 16 april. Door de enquête in te vullen, helpt u het ABL om inzicht te krijgen in meldgedrag. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 10-15 minuten. Klik hier om gelijk mee te doen!

Nieuws over FAA / EASA brevetten en ratings

6 april 2021 - Vanaf 20 juni 2021 is voor het vliegen op een N-vliegtuig altijd, naast het FAA certificaat, ook een EU brevet nodig. Dit ongeacht of er al dan niet commerciële activiteiten uitgevoerd worden. AOPA spant zich in verder uitstel tot minstens 20 juni 2022 te bewerkstelligen.

Per 18 mei 2021 wordt de nieuwe overeenkomst tussen Amerika en de Europese Unie van kracht, die de conversie van elkaars (PPL) brevetten (PPL/SEP/MEP, IR en night rating) regelt.

Op dit moment geldt al dat het uitvoeren van commerciële activiteiten op een N-vliegtuig in Europa door een FAA gecertificeerde commerciële piloot (FAA-CPL), die in Europa woonachtig is en/of voor een in Europa gebaseerde business vliegt, enkel mogelijk is als deze piloot ook een commercieel EU brevet (PART FCL CPL) heeft.
Voor niet-commerciële activiteiten wordt tot nu toe door de meeste Europese landen (dus niet alle!) een uitzondering gemaakt, nl. het vliegen op een N-vliegtuig in Europa wordt toegestaan op enkel een FAA certificaat, mits het geen commerciële exploitatie is.

Vanaf 20 juni 2021 vervalt de bovengenoemde uitzondering voor niet-commerciële vluchten op een N-vliegtuig. Vanaf die datum moet eenieder, die in Europa woonachtig/gebaseerd is, in het bezit zijn van én een FAA certificaat én een EU brevet om op een Amerikaans geregistreerd vliegtuig in Europa te mogen vliegen. Maar ook bij uitstel tot juni 2022 klinkt dat nog ver weg, maar pas op: time flies too!

Lees meer

VFR kaart 2021 verschijnt in juni

De LVNL heeft ons bericht dat de VFR navigatiekaart 2021 in de loop van juni zal verschijnen. De kaart zal 'effective' zijn per 17 juni 2021. 

Kwartaalrapportage Luchtvaart oktober - december 2020

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft weer een Kwartaalrapportage Luchtvaart uitgegeven. Hieruit blijkt dat het aantal gemelde ernstige incidenten en ongevallen in de general aviation in Nederland sinds 2014 schommelt rond de 25. In 2020 was dit aantal lager dan de aantallen in voorgaande jaren. Van de aan de Onderzoeksraad gemelde voorvallen in de general aviation in 2020 vond 56% tijdens de landing plaats, 22% in het circuit (inclusief VFR departure/arrival routes), 13% tijdens de start en 9% onderweg. Het type voorval dat net als in 2019 het meest frequent (zes keer) gemeld werd, is de airprox.

Lees meer

Help IAOPA improve GA by giving your answers in the annual survey

The General Aviation Manufacturers Association (GAMA) and the International Council of Aircraft Owner and Pilot Associations (IAOPA), with the support of the European Aviation Safety Agency (EASA) launchedthe 2021 European General Aviation survey.  The annual survey will contribute to a better understanding of the trends in general aviation flight activity and aircraft equipment, and fleet composition trends to support safety analysis in Europe.

Go to the survey

Lees meer

Live GA webinar trekt 500 kijkers

Het door AOPA, KNVvL en NACA georganiseerde live webinar op 24 maart trok maar liefst 500 kijkers.

Het webinar stond in het teken van (het voorkomen van) luchtruimschendingen en bestond uit presentaties over de ontwikkeling van luchtruimschendingen (waar zijn de 'hot spots'), de toekomstige luchtruimstructuur, vluchtvoorbereiding en het nut en de noodzaak van het melden van voorvallen. Het webinar werd met een 'wrap up' afgesloten door AOPA-voorzitter Mark Rademaker. 

Je kunt het webinar terugzien via YouTube: click hier voor terugkijken webinar

Lees meer
Logo AOPA

Meandair levert meteo app aan Sky Demon

Meandair ontwikkelde een app welke vanaf 2019 aangeboden werd aan AOPA leden in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De feedback van 1500 gebruikers heeft bijgedragen aan de verbetering van de app.

De integratie meteo info in de navigatiesoftware was een wens.  Zo kwam het dat het Engelse Skydemon in contact kwam met Meandair en beide partijen eind 2020 een product speciaal voor VFR-vliegers ontwikkelden.

Lees meer

Nieuwe NOTAM met beperking t.a.v. aantal POB

Er geldt sinds 18 maart een nieuwe NOTAM voor de GA. Het maximum aantal POB voor niet commerciële GA-vluchten is beperkt tot twee. Die beperking geldt niet in het geval je alleen eigen huisgenoten of alleen kinderen jonger dan 13 meeneemt of wanneer de andere inzittenden instructie geven of examen afnemen.

We hopen uiteraard dat de ontwikkeling van het aantal COVID-19 besmettingen snel weer aanleiding geeft de beperking weer los te laten. 

Lees meer

Vraag het de Lelystad Verkeersleider

Bent u een recreatieve vlieger en vliegt u wel eens op Lelystad Airport? Dan heeft u ongetwijfeld ervaren dat er voor VFR-vliegers veel is veranderd sinds de invoering van luchtverkeersleiding eind 2019. Speciaal voor recreatieve vliegers organiseert LVNL op zaterdag 27 maart om 10.00 uur een online vragensessie.

 

In de bijlage treft u meer informatie aan.

Lees meer

UITNODIGING VVMV: Dag van de Piloot 2021

Onze vrienden van de Vereniging Vlaamse Motor Vliegclubs organiseren op 11 maart aanstaande een live webinar in het kader van de ‘Dag van de Piloot’. De VVMV laat ons weten dat leden van AOPA van harte welkom zijn. Op het programma staan 'radiofraseologie', 'noodprocedures' en 'vluchtvoorbereiding'.

Lees meer

Les- en examenvluchten per 3 maart 0:00 uur weer toegestaan

Onlangs werd de versoepeling van aantal COVID-19 gerelateerde maatregelen aangekondigd. Zo kunnen contactberoepen weer worden uitgeoefend. Dat heeft positieve gevolgen voor de GA.

 

  • Per 3 maart vervalt het verbod op contactberoepen. Voor de luchtvaart betekent dit dat alle praktijk training/examens/currency checks weer mogelijk zijn;
  • Commerciële rondvluchten van A naar A blijven verboden;
  • Alle luchtvaartuigen, zowel commercieel als privé, zijn uitgesloten van de eis om 1,5 meter afstand te houden. Met betrekking tot het aantal personen dat vervoerd mag worden geldt hetzelfde als voor privé autovervoer.
Lees meer

Beschuit met muisjes op Seppe!

Breda International Airport (Seppe voor intimi) geeft kennis van de geboorte van een tweeling: 06 en 24. Bezoek mogelijk vanaf 3 maart. Beschuit met muisjes staat voor je klaar.

Lees meer

General Aviation Webinar

Woensdagavond 24 maart organiseert AOPA samen met de KNVvL en de NACA een Live General Aviation Webinar. We hebben een aantal interessante onderwerpen en sprekers vanuit LVNL, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving & Transport en vanuit onze eigen sector. 

Het webinar is interessant en gratis toegankelijk voor iedereen die actief is binnen de GA. Of je nou vliegt met vleugels, een rotor, doek of warme lucht, commercieel of voor de lol, het maakt niet uit, je bent meer dan welkom.

Meld je hier snel aan !

Lees meer

Internetconsultatie verbod nachtvliegen

Kamerlid Kröger (GroenLinks) heeft een initiatiefwet ingediend "Verbod Nachtvliegen".

Hoewel het merendeel van onze achterban niet uitgebreid geraakt zal worden, hebben wij toch gemeend een zienswijze te moeten indienen, omdat een zo algemeen verbod niet passend is. Voorts wordt bij een totaal verbod elke uitzondering onmogelijk, of verzanden wij in een onbeheersbare hoeveelheid ontheffingen met alle bureaucratische gevolgen van dien. Zie hieronder onze ingediende visie.

Lees meer
Logo AOPA

ABL opvallende meldingen jan 2021

Bijgaand ontvangt u de informatiebrief met opvallende meldingen van het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen (ABL). ABL deelt op deze manier specifieke opvallende meldingen, waarbij ze aangeven welke actie daar vanuit het ABL op volgde. Ook willen we relevante “lessons learned” delen. In het bijzonder wil ABL ditmaal graag uw aandacht vestigen op de vragenlijst over het melden van voorvallen in de GA. Deze enquête vindt u via https://www.formdesk.com/minienw/GeneralAviation.

Nadere uitleg vindt u in de bijlage.

Lees meer

Website IAOPA in een nieuw jasje

De website van IAOPA, het overkoepelend orgaan voor alle landelijke AOPA's, heeft een 'total make-over' ondergaan: zie https://iaopa.aopa.org.

De website geeft onder meer toegang tot de 'policies and positions' van IAOPA. Daar zijn ook de presentaties te vinden die zijn gedeeld tijdens de World Assemblies van de laatste jaren.

Onderzoek meldingsbereidheid voorvallen

Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL), onderdeel van ILT, verzocht ons het volgende met je te delen:

U bent beoefenaar van de luchtsport of op een andere manier actief in de General Aviation. U heeft waarschijnlijk wel eens een incident meegemaakt waarin de veiligheid in het geding was. Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) doet onderzoek naar de bereidheid om dergelijke voorvallen te melden. 

Lees meer

Gelijkstelling UK brevetten

Hierin staat de gelijkstelling voor de UK brevetten. Als je dus een G kist vliegt moet je deze gelijkstelling altijd bij je hebben....

Wellicht komt er toch een Brexit deal en dan kan alles weer anders zijn....

meldgedrag GA

Van ILT tegen wij onderstaand verzoek.

Beste vlieger,

U bent beoefenaar van de luchtsport of op een andere manier actief in de Kleine Luchtvaart / General Aviation. U heeft waarschijnlijk wel eens een incident meegemaakt waarin de veiligheid in het geding was. Het Melden kan op allerlei manieren. Het heeft echter één gemeenschappelijk doel: leren van incidenten en aan de hand daarvan de veiligheid verbeteren. Wij van het ABL zouden graag willen weten of en wanneer u voorvallen meldt, waar u deze meldt en wat uw beweegredenen achter het wel of niet melden zijn.

Daarvoor hebben we een vragenlijst opgesteld. Met uw antwoorden op deze vragenlijst hopen we meer inzicht te krijgen in meldgedrag binnen de General Aviation. Bovendien willen we met dit verbeterde beeld de mogelijkheid en wijze van melden verbeteren. Dit om de veiligheid in de luchtvaart nog meer te verbeteren.  

Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer tien minuten, afhankelijk van uw antwoorden. De vragenlijst werkt het beste op uw tablet of pc. Het ABL verwerkt uw deelname en antwoorden anoniem.

U kunt de vragenlijst vinden op https://www.formdesk.com/minienw/GeneralAviation

Alvast hartelijk dank voor het invullen!

Logo AOPA

EHAL EHTX route door EHR 4

Vliegers van TX naar AL willen graag langs de wadden eilanden vliegen maar moeten daarbij EHR4 kruisen. Sommige vliegers roepen de lokale controler op Vliehors (Cornfield) op. zij krijgen daar vaak de klaring waar zij om vragen maar Dutch Mil ziet op de radar een infringement. Daarom hieronder de juiste procedure. 

Lees meer
Logo AOPA

Tekst NOTAM aangepast (en nu duidelijker)

De tekst van de NOTAM betreffende beperkingen voor de GA i.v.m. COVID-19 is op 22 december aangepast. Er staat nu expliciet dat vliegen met 'household members' is toegestaan. Daarnaast mag je als vlieger twee passagiers (niet zijnde 'household memebers') meenemen (dus max 3 POB). Lesvluchten (dual) zijn niet toegestaan; solovluchten in het kader van de opleiding wel. De exacte tekst tref je hieronder aan.

Lees meer

Introductie Basic Instrument Rating

Van ILT ontvingen wij vandaag het Informatieblad over de introductie van de Basic Instrument Rating.

Op 8 september 2021 wordt de Basic Instrument Rating (BIR) ingevoerd. Het informatieblad beschrijft de introductie van de BIR en uitfasering van de En Route Instrument Rating (EIR). De EIR kun je blijven uitvoeren tot en met 8 september 2022, onder voorwaarde dat je EIR geldig is. Vanaf 8 september 2021 kun je je EIR omzetten in een BIR.

Lees meer

CAA EU Exit Webinar: General Aviation

Vorige week organiseerde de Britse CAA een webinar in verband met de gevolgen van Brexit voor de General Aviation. Het webinar is terug te vinden via YouTube en nu ook via onze website.

Het webinar is onderdeel van een serie webinars van de CAA gerelateerd aan het aanstaande vertrek van de Britten uit de EU. Meer informatie is terug te vinden op de microsite van de CAA: https://info.caa.co.uk/uk-eu-transition/general-aviation/

Dit is de hyperlink naar het webinar: https://youtu.be/fH9m2QlCYDs

BASA overeenkomst EU VS wederom verlengd en uitgebreid (2)

14 december 2020 - In aanvulling op ons eerdere artikel. EASA heeft ook de uitwerking van de conversie van de brevetten van EU naar FAA en van FAA naar EU gepubliceerd getiteld: TECHNICAL IMPLEMENTATION PROCEDURES - LICENSING (TIP-L) BETWEEN THE FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION OF THE UNITED STATES OF AMERICA AND THE EUROPEAN UNION AVIATION SAFETY AGENCY OF THE EUROPEAN UNION

De BASA overeenkomst is op 19 november getekend en gaat 18 mei 2021 in. 

BASA overeenkomst EU VS wederom verlengd en uitgebreid

Bilateral Aviation Safety Agreement (BASA) is een lang lopende overeenkomst tussen de USA en de EU die de luchtvaartveiligheid regelt en waaraan deze maand twee nieuwe Annexen zijn toegevoegd:

 

  • Annex 3 -Appendix 1- Regeling voor de conversie van brevetten, ratings en privileges.
  • Annex 4 Regeling voor de wederzijdse acceptatie van onderwerpen die betrekking hebben op FSTD’s Flight Simulator Training Devices.

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11009-2019-INIT/en/pdf 

Lees meer

Gevolgen Brexit voor de GA (situatie 30 november 2020)

Per 31-12-2020 verlaat het Verenigd Koninkrijk (VK) de EU. Dat heeft (a.o.) voor de luchtvaart een aantal gevolgen. Een deel daarvan is duidelijk maar een deel is nog niet helemaal. We moeten afwachten of er een Brexit overeenkomst komt en wat er in die overeenkomst zal staan. De UK CAA heeft vooruitlopend hier op een aantal webinars georganiseerd om informatie te delen en de mogelijkeheid te geven vragen te stellen. AOPA heeft een aantal vragen uitgezet bij de CAA en wij hopen binnenkort uitsluitsel te krijgen. Deze vragen gaan met name over het LAPL en G registraties en Annex 1 luchtvaartuigen. Als er andere vragen zijn kunnen we deze wellicht meenemen in de gesprekken met de CAA.

Lees meer

Piper AD

Een nieuwe AD betreffende corrosie in de vleugels van bepaalde Piper PA-28 en PA-32 vliegtuigen is uitgevaardigd door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de FAA.  "Deze AD werd ingegeven door meldingen van corrosie in een gebied van de hoofdvleugelbalk dat niet gemakkelijk toegankelijk was voor inspectie", zei de FAA.

"Deze AD vereist het inspecteren van de linker en rechter hoofdvleugelbalken op corrosie en, als corrosie wordt gevonden, het nemen van alle nodige corrigerende maatregelen.". De AD is alleen van toepassing op bepaalde serienummers van Piper-modellen PA-28-140, PA-28-150, PA-28-160, PA-28-180, PA-28-235, PA-32-260 en PA- 32-300.

Lees meer

Webinar: 'Nederland versnelt op duurzame luchtvaart'

Op dinsdag 8 december, van 13.00 tot 14.30 uur, vindt een digitale meeting plaats, waarin met de deelnemers aan de Duurzame Luchtvaarttafel terug wordt gekeken op de ontwikkelingen en mijlpalen die er dit jaar zijn bereikt en wordt vooruit gekeken naar de toekomst.

De meeting wordt geopend door Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Nationaal Onderzoeks- en Ontwikkelings Programma Duurzame Luchtvaart – TU Delft, NLR en Lucht- en Ruimtevaart Nederland
  • Blue sky & grow your own airplane – Airbus en Stichting Innovatie Glastuinbouw
  • Market Opportunities for sustainable aviation in the Netherlands – GKN Fokker, Toray Advanced Composites Europe en Aeronamic
  • Toekomstbestendige luchthavens – RHIA, RTHA en Vopak
  • Taxibot: duurzaam taxiën – Schiphol
  • A SAF journey: the positive developments of the sector thus far and its promising future – KLM en SkyNRG
  • Our future flies in Clean Skies: General Aviation as grassroot for Sustainable Aviation in the Netherlands – Platform Duurzaam Vliegen, AeroDelft
Lees meer

Vraag het de Lelystad Verkeersleider, deel 2

Speciaal voor recreatieve vliegers organiseert LVNL op donderdag 10 december om 20.00 uur voor de tweede keer een online vragensessie. In een uur tijd kunt u aan de  torenverkeersleiding elke vraag stellen over VFR-vliegen op Lelystad Airport!

Lees meer

Vliegen in de winter

De winter komt er weer aan, afgelopen dagen hebben we in grote delen van het land de eerste nachtvorst alweer gehad.
Veel vliegers zullen het afgelopen jaar niet de uren hebben gemaakt die ze normaal zouden maken, de meesten wegens de restricties rondom COVID-19.
Current blijven is dan ook misschien niet voor iedereen even makkelijk. Hoewel de winter is altijd een prachtige periode is om te vliegen met mooie vergezichten en rustig weer; de korte dagen, kou en mogelijkheid op icing bieden wel extra risico's om bewust van te zijn. Bij twijfel kan een vluchtje met een instructuur een goed idee zijn om weer even de belangerijke punten op te frissen.

De UK CAA heeft hier een mooi artikel over geschreven.

Lees meer
ILT

Verder verlichting tijdperioden voor brevetten en ratings, bevoegdheden

In verband met de uitbraak van COVID-19 en de daarmee samenhangende beperkingen heeft ILT opnieuw een uitzondering gemaakt op de geldigheid en andere tijdsperiodes voor luchtvarenden. Om hiervoor in aanmerking te komen moet deze verlenging wel worden aangetekend door een hiertoe bevoegde examinator. 
Alvorens door de examinator de geldigheidsduur wordt verlengd moet deze een briefing geven ten einde de kennis op te frissen. 
Deze briefing bevat type of klasse specifieke abnormale- en noodprocedures.  
Verder zijn er beperkingen aan de duur van de verlenging als er al eerder gebruik is gemaakt van de “oude" verlengingsregeling. De verlenging mag voor brevetten bij elkaar opgeteld niet meer dan 8 maanden zijn en voor certificaten maximaal 12 maanden.
Lees meer

AOPA en NACA pleiten voor betere dienstverlening Lelystad (IFR)

Op 7 november 2019 is luchtverkeersleiding ingevoerd op Lelystad Airport. LVNL en CLSK (Commando Luchtstrijdkrachten) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de afhandeling van het vliegverkeer waarbij een verdeling werd aangebracht voor de afhandeling van dit verkeer. LVNL is verantwoordelijk voor de afhandeling van het plaatselijke verkeer en CLSK neemt de naderingsverkeersleiding voor haar rekening.

De luchthaven Lelystad kent openingstijden van 0700 tot 2200 en volgens het Nederlandse AIP wordt er gedurende deze periode luchtverkeersleidings-dienstverlening geleverd. In de praktijk is dit slechts ten dele het geval. Plaatselijke (toren) verkeersleiding is aanwezig gedurende deze openingstijden maar CLSK heeft de naderingsverkeersleiding ernstig beperkt en levert deze dienst slechts tussen 1800 en 2200 waarbij aangetekend dient te worden dat per NOTAM ook deze beperkte openingstijden regelmatig worden geannuleerd waardoor er dikwijls geen enkele vorm van naderingsverkeersleiding beschikbaar is.

Lees meer

Seppe trakteert op worstenbroodjes

Af en toe valt ons oog op leuke acties van vliegvelden. En we willen toch graag een extra reden hebben om ergens naartoe te vliegen. Wat dacht je van deze: "vanaf vrijdag 20 november tot en met 31 december aanstaande krijgt iedere inzittende van een bezoekend vliegtuig op vrijdagen, zaterdagen en zondagen een gratis Brabants Worstenbroodje voor bij de koffie en thee. Die altijd al gratis wàs. Zo wordt een tussenstop op Breda Airport nog aantrekkelijker voor iedereen die meevliegt." Ook de rest van de nieuwsbrief van Breda International Airport willen we je niet onthouden. 

Lees meer

Vraag het de Lelystad Verkeersleider

Bent u een recreatieve vlieger en vliegt u wel eens op Lelystad Airport? Dan heeft u ongetwijfeld ervaren dat er voor VFR-vliegers veel is veranderd sinds de invoering van luchtverkeersleiding een jaar geleden. Speciaal voor recreatieve vliegers organiseert LVNL op donderdag 26 november om 20.00 uur een online vragensessie. In een uur tijd kunt u aan de torenverkeersleiding elke vraag stellen over VFR-vliegen op Lelystad Airport!

 

Lees meer

Cessna AD

De FAA heeft een Airworthiness Directive (AD) uitgevaardigd die van invloed is op duizenden Cessna eenmotorige vliegtuigen met zuigermotoren.

Lees meer

Consultatie ILT tarieven

Op 18 september meldden wij te zijn geconsulteerd betreffende door het CBR vast te stellen tarieven 2021. Onder embargo mochten wij het percentage van 5,8% toen nog niet noemen. Wij hebben geadviseerd de tarieven op een redelijk niveau te brengen en daaruit de kosten te dekken i.p.v. de kosten als uitgangspunt te nemen en de tarieven daarboven uit te laten komen. Zoals verwacht: dovemansoren.

Gelukkig worden we wederom geconsulteerd en wel voor de vast te stellen tarieven 2021 die ILT wil gaan hanteren voor haar diensten. Uiteraard moeten de tarieven omhoog en wel met 1,7%. Vanaf 9 november staat de consultatie open op Internetconsultatie.

<Citaat:> Het doel van deze consultatie is betrokkenen te informeren en te consulteren over de voorgenomen tariefswijziging. Deze internetconsultatie betreft de door de ILT gehanteerde tarieven.

Lees meer
De N27FF, nog in dienst van de Golden Knights

Fokker Friendship strijkt neer op Lelystad

Op 3 november streek de Fokker F.27 Friendship N27FF neer op Nederlandse bodem. Het toestel werd in oktober van vorig jaar aangeschaft via een veiling. Het deed dienst bij de US Army als vliegtuig om parachutisten mee te droppen. Samen met een zustervliegtuig heeft deze Troopships onafgebroken diensten geleverd tot vorig jaar.

Lees meer
Logo AOPA

meldingen van het ABL

Bijgaand ontvangt u de informatiebrief van het ABL met opvallende meldingen 

Het ABL deelt op deze manier specifieke opvallende meldingen, waarbij we aangeven welke actie daar vanuit het ABL op volgde. Ook willen we relevante “lessons learned” delen. lees mee met de leerpunten van de GA vliegers

Lees meer
Logo AOPA

TGB Weelde 7 tot 11 december

Ten behoeve van de Oefening Werewolf resilence zijn  twee TGB aangewezen rondom Weeze van Gnd tot FL 100 van 7 tot en met 11 december 2020