AOPA wereldwijd
Nieuws
AOPA Fly In 2024 op Hoogeveen
Vrijdag 23 februariVliegveld Hoogeveen is bij velen bekend. Dit jaar gaat de AOPA fly in daarheen, nadat deze vorig jaar vanwege slecht weer afgelast moest worden. Dit jaar dus herkansing!
Inmiddels hebben een aantal vliegers van de Saab Safir aangegeven hun "Meet" ook op deze dag op EHHO te willen organiseren: temeer reden om te komen dus.
Leden van AOPA kunnen aan de Fly-In deelnemen. Inschrijven kan hier. Je betaalt als lid geen landingsgeld en afhandelingskosten!
Lees meer
Voorvallen met Rotax motoren
Maandag 15 aprilILT roept vliegers met Rotax motoren op de toepasselijke publicaties zorgvuldig op te volgen, zeker na recente voorvallen. Het blijkt dat deze airworthiness directives niet altijd werden toegepast.
Lees meerEUROPESE COMMISSIE NEEMT DE VOLGENDE STAP VOOR INTEGRATIE VAN ELEKTRISCHE LUCHTTAXI’S EN BEZORGDRONES IN HET LUCHTRUIM
Maandag 15 aprilDe Europese Commissie heeft een volgende stap gezet op weg naar de realisatie van nieuwe vormen van luchtvaart, waaronder de inzet van elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen VTOL (Vertical Take-off and Landing) en delivery drones. Door de acceptatie van een nieuw wetgevingspakket is deze ontwikkeling een spa dichterbij realisatie gekomen. Het pakket moet nog verder door EASA worden uitgewerkt, maar de basis is gelegd voor verdere integratie van UAM ( Urban Air Mobility) in het luchtruim.
Lees meerStaat van de Luchtvaart 2023
Woensdag 10 aprilILT heeft een rapport uitgebracht over de Staat van de Luchtvaart in 2023. Daarin is ook de GA meegenomen. AOPA is bij de voorbereiding van het rapport betrokken geweest. De eindredactie was in handen van ILT.
Inmiddels heeft Minister Harbers een beleidsreactie gegeven op het rapport. Wat betreft de GA luidt deze als volgt:
"Met betrekking tot de 'kleine luchtvaart' ondersteunt het ministerie de extra aandacht die de ILT vraagt voor het onderwerp veiligheid binnen de General Aviation. Met name de extra aandacht voor het verminderen van het aantal luchtruimschendingen. Daarbij is het van belang om niet alleen naar het aantal luchtruimschendingen te kijken, maar ook naar de ernst van de individuele gevallen. Vluchtvoorbereiding, kennis van de boorduitrusting en complexiteit van het lagere luchtruim hebben de aandacht van de werkgroep veilig gebruik luchtruim, waar zowel het ministerie als de ILT aan deelnemen. Zoals de ILT beschrijft is (en blijft) aandacht voor een goede vluchtvoorbereiding van belang om veilig te kunnen vliegen. Daarom werkt het ministerie onder meer aan het zo goed mogelijk beschikbaar stellen van obstakelinformatie. Een goede uitleg van (Europese) regelgeving aan de kleine luchtvaart is zeer belangrijk."
Lees meer