AOPA wereldwijd

Nieuws

GA Season Opener 2024 | Een terugblik

Dinsdag 26 maart

Afgelopen zaterdag vond onder grote belangstelling de Season Opener van KNVvL en AOPA plaats op vliegveld Seppe. Het was een succesvolle bijeenkomst met boeiende sprekers. De presentaties van deze sprekers zijn beschikbaar op de AOPA website via deze link (eerst even inloggen)

AOPA Netherlands

Ontwikkelingen rond Avgas zonder TEL

Maandag 25 maart
AvGas only

In de VS maar ook in de EU zijn nieuwe ontwikkelingen rond het invoeren van TEL (Tetraethylled) vrije brandstoffen voor de GA. In de VS heeft Lyondell/Basell samen met VP racing een test gepland die in de komende tijd duidelijk moet maken of hun 100 octaan vliegtuigbrandstof zonder TEL een goed alternatief is voor 100LL. Naar verwachting zullen de tests worden uitgevoerd op 6 verschillende vliegtuigtypen en 10 verschillende motoren en vliegtuigen. Phillips 66 en Afton Chemicals zijn voorlopig gestopt met testen van hun brandstoffen vanwege technische problemen bij de 150 uur duurtest. In Europa worden op dit moment ook tests uitgevoerd met een 100 octaan TEL vrije vliegtuigbrandstof. Deze test zal naar verwachting een jaar tot twee jaar duren en als alles goed gaat leiden tot een EASA-goedkeuring. De vraag is welke prijs men voor deze TEL vrije brandstoffen gaat vragen en of deze echt in alle toestellen kunnen worden gebruikt. Een goedkeuring voor een motor is nog geen goedkeuring voor een vliegtuig met haar verschillende brandstoftanks, afdichtingen en leidingen. 

Wij zullen de ontwikkelingen aandachtig volgen.

Inmiddels hebben de vliegvelden Seppe en Midden Zeeland hun aanbod aan brandstoffen uitgebreid met UL94  een loodvrije brandstof. Het is van groot belang te onderzoeken of het vliegtuig waarmee je deze brandstof wilt tanken geschikt is voor UL94.

Vragen en opmerkingen: gvmtaffairs@aopa.nl

Opt-Out MLA en vliegen in het buitenland

Maandag 25 maart

Zoals bekend is het mogelijk een MLA met een maximaal startgewicht van 600 kg in te schrijven in het Burger Luchtvaart Register (zie recente Nieuwsbrief en AOPA Website). Het hebben en vliegen van een MLA met een hogere MTOM dan eerder toegestaan heeft mogelijk gevolgen voor het vliegen met een MLA in het buitenland. In sommige landen moet toestemming worden gevraagd om het land te mogen binnenvliegen. Voor Frankrijk bv heb je toestemming nodig van de DGAC. Deze is te verkrijgen via de deze website. Ook voor andere EU landen zou toestemming noodzakelijk kunnen zijn. Een handig overzicht is hier te vinden op.

Het is dus verstandig voor alle MLA vluchten naar het buitenland goed te bekijken welke toestemmingen noodzakelijk zijn.

Vragen en opmerkingen: gvmtaffairs@aopoa.nl

Nieuws Lelystad Airport

Maandag 25 maart
logo LA

Brandstoffen:

De luchthaven heeft een tender uitstaan waarbij brandstofleveranciers worden gevraagd hun beste bod neer te leggen voor een nieuw brandstofcontract voor de luchthaven. Wij begrepen dat er een aantal inschrijvingen zijn en dat er binnenkort een besluit zal vallen. Door deze activiteit zal de brandstofprijs op Lelystad hopelijk aanzienlijk kunnen worden verlaagd. Ook zal er naast de 100LL een loodvrije brandstof en jet fuel worden aangeboden.

De toekomst:

De beslissing of de luchthaven open zal gaan voor het Groot Handels Verkeer (GHV) is aan de nieuwe regering. Op de luchthaven heeft men zich voorbereid op het accommoderen van 10.000 vluchten GHV per jaar. Het afhandelen van de eerder genoemde 45.000 vluchten per jaar is voorlopig in de vriezer gezet. Het combineren van 10.000 GHV vluchten en de GA is eventueel nog te combineren maar bij 45.000 vluchten zou het een lastige puzzel worden. Voorlopig is dit scenario dus van de baan.

Luchthaven Lelystad sluit helemaal van week 36 en 37

De luchthaven is van plan de taxiway S helemaal opnieuw te asfalteren. Vanwege de temperatuur kan dat alleen in de zomerperiode. Men heeft besloten alle uitstaande werkzaamheden, w.o. asfalteren en het aanpassen van de verlichting, te combineren in week 36 en 37 (van 2 tot en met 15 september a..s) De planning is vrij zeker maar kan nog wijzigen. Hou de publicaties in de gaten. Het is de bedoeling dat alle vliegers met een geldig toegangspasje voor de luchthaven, persoonlijk op de hoogte worden gebracht van deze tijdelijke sluiting van het vliegveld.

HORECA op het vliegveld Lelystad

De luchthaven is nog steeds druk doende om een horeca exploitant voor de luchthaven te vinden die de plaats van Flantua kan invullen. Er zijn gesprekken gevoerd met diverse partijen die allemaal zijn afgeketst. Het gerucht als zou de luchthaven iedere horeca exploitant het financieel onmogelijk maken een redelijke boterham te verdienen, werd door de luchthaven naar het land der fabelen verwezen. Ook de luchthaven is gebaat bij goede voorzieningen voor de gebruikers van de luchthaven. Als je in jouw relatiekring mensen hebt die de horeca exploitatie zouden willen voeren is dat zeker bespreekbaar! Neem contact op met info@lelystad-airport.nl

 Vragen en opmerkingen: gvmtaffairs@aopa.nl

Toon al het nieuws

Archief

Toon het archief

Agenda

06
apr

E-Flight Academy Open Dag

10:00 – 15:00
07
apr

Appeltaart Fly-In op Vliegveld Hoogeveen

17
apr

AERO Friedrichshafen (D)

t/m 20-04-2024
Toon volledige agenda

Agenda

06
apr

E-Flight Academy Open Dag

10:00 – 15:00
07
apr

Appeltaart Fly-In op Vliegveld Hoogeveen

17
apr

AERO Friedrichshafen (D)

t/m 20-04-2024
Toon volledige agenda